aanderss
18-12-2007, 20:33
brevvänner/mailvänenr har ni haft de? Var får man tag på de i dag? de var bara en tanke som slog mig för förr fanns ju de många annonser i tidningar. Ni som haft brevänner/mailvänner hur har de gått.
Min mamma svarade på en annons i en tidning vet inte vilken men de var 1957 . de skriver fortfarande o de har aldrig träffats. Den min mamma skriver till bor i finland
Hade ett tjugotal brevvänner i tonåren. Alltså såna man skriver med penna på papper med.
En av dem råkade sedan bli arbetskamrat med min son 31 år senare, då han flyttade ca160 mil neråt landet.
Han hade precis som jag bildat familj ... fast det var året senare än mig.
Nu har jag pappersbrevkontakt endast med en "farbror" som var min "räddare i nöden"
då jag som tioåring var sommarbarn i en (inte så lämplig) fam i Sundsvallstrakten.
ingrid fuxwall
18-12-2007, 20:57
Jag har en massa brev/mail vänner och det går så bra som helst
Mailvännerna har jag träffat på olika forum.
ingrid
Jag har brevvänner ..12 stycken...har skrivit till dom runt 15-35 år tillbaka...det är roligt...Flera har jag aldrig träffat ens.
Många som jag "fick" på 80-talet kom via såna där "FB:s" = FriendshipBook...Man gjorde häften med sin adress på , sen skickades det runte mellan olika i Brevskrivarvärlden och man fick skriva sin adress i de och om man ville ha brevvänner. Hade man en på "genomresa" kunda man hitta nån intressant adress och sen skicka man häftet vidare till nån annan
Har hittat en brevvänsförmedling på nätet
www.brevweb.com
/Maja
Jag har haft brevvänner.....alltså handskrivna brev....... i bla Tyskland, Japan, Nigeria, USA........kanske någon mer som jag inte minns. Tjejen i USA brevväxlade jag med många år men till slut dog det bara ut.
Har tyvärr ingen kontakt med dem längre.
Eva i Skåne
19-12-2007, 21:33
Brevvänner hade jag en massa i tonåren. Då var det ju vanligt med annonser i veckotidningar bl a.
En av dem var en jämnårig tjej i Finland. Hon hälsade på fler gånger hos mig, både när jag bodde hemma och sen jag skaffat egen familj. Sen dog det ut, av någon oförklarlig anledning. Trist, men så blev det.
Mailvänner har jag en del nu och de har jag först blivit bekant med på forum som detta, plus någon arbetskamrat som tillfälligt jobbar utomlands.
Man kan bli lika god vän med en mailvän som en brevvän, men jag upplever det som att kontakten är annorlunda i början åtminstone. Om man får kontakt via ett forum har man som regel något gemensamt intresse och det är det man mest diskuterar i början av bekantskapen. Med vissa mailvänner stannar det vid det gemensamma intresset och med andra utvecklas det till en väldigt personlig kontakt och nära vänskap.
Med brevvänner, åtminstone mina gamla, var det stora målet att lära känna varandra. Visst letade man gemensamma intressen och skrev om det, men samtidigt presenterade man sig och sitt privatliv ganska ingående.
Kanske är det risken att råka ut för en oärlig mailvän som gör att man inte är lika snabb med att lämna ut sitt privata. Vis av skadan kan man ju också vara....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.