råse-marie
Jag har en familj som är i behov av lite saker och lägger ut lite krokar här och där och hoppas att
någon har något att skänka.
Det som behövs är bl.a overall st 86 - 98. kille tjej spelar minder roll
bara den är varm.
Vantar från st 1-1/2 år och upp till 7 år ( det finns 4 barn ) varma sockor .
stövlar st 1 1/2 år och upptill 6 år.
varma tröjor st 82 - 128 .

Söker öven en bandspelare . cd spelare som kan användas för musik / sagor till barnen.

Är det någon som har något att skänka tas det tacksamt emot .
Jag kan hämta om det är max 3 mil från västerås
Netha
råse-marie ... vad är det som gör att familjen måste tigga till sig nödvändigheter som kläder till barnen?
Socialbidragsnormen borde väl täcka basbehov av kläder mat och boende plus lite till.

Jag frågar för jag vet familjer som hjälper nysvenskar, de försakar egen semester mm, bara för att de nya ska få ha det bra.
Vad de inte tänker på ... är att de nya varje år har råd att åka på semester till sitt forna hemland
medan de själva får stanna hemmavid.

För mig känns det helt främmande att man i vårt land år 2007 ska behöva tigga.
Christer i Falköping
Lite väl generaliserande att hävda att de nya åker på semester varje år till sitt gamla hemland! Skälen är väl heller inget Råse-marie behöver nämna här heller.
Christer.
Alba
Jag tycker inte det är konstigt att Råse-marie lägger ut en trevare. Det är många som ärver kläder från tex släktingar. Alla har inte släktingar.
Jag tycker det är ett bra sätt att hålla nere kostnaderna.

Jag hoppas verkligen att du får napp Råse-Marie
Netha
CITAT (Christer i Falköping @ 19-12-2007, 20:38) *
Lite väl generaliserande att hävda att de nya åker på semester varje år till sitt gamla hemland! Skälen är väl heller inget Råse-marie behöver nämna här heller.
Christer.

Nej inte alls generaliserande ... jag skrev ... jag vet familjer osv. kanske ska ändra till ... jag är nära vän med familjer som ...osv

Nej det har du rätt i.. råse-marie behöver inte alls nämna skälen...
jag frågade och det står henne fritt att svara el inte.
råse-marie
Familjen lever på snåla bidrag som visseligen ska gå till barnen men
tyvärr så är det ju så att det inte alltid gör det .

Vad som är orsaken kan jag naturligtvis inte gå in på men jag lovar dig
Netha att allt fungerar inte ALLTID så bra som vi kanske vill tro bara för att någon har bidrag .
Jag vet inte vad du har för erfarenhet och det finns ju faktiskt folk som har det svårt och inte åker på semester
vare sig i sverige eller utland .

Dessutom är det inte barnen eller hon som som tigger utan JAG som vill hjälpa kvinnan och hennes barn.
Jag ser hur torftigt dom har det så jag gör det med glädje .

Jag var med henne och handlade och det var inte mycket hon hade . Hon ville köpa en skurhink med borste men det fick jag tala om att hon inte hade råd med ....... kanske någon annan månad .

jag har faktiskt fått leksaker från en klasskompis till min tjej .
Till och med några oöppnade legosaker som inte blivit använda dom ska pojken som är 7 år få till julklapp .

Jag kan nog tro att nu i jultid så är det MÅNGA ensamstående och bildragstagare som har det svårt och jag vill gärna göra det lilla jag kan.
Netha
CITAT (råse-marie @ 19-12-2007, 21:20) *
Familjen lever på snåla bidrag som visseligen ska gå till barnen men
tyvärr så är det ju så att det inte alltid gör det .

Vad som är orsaken kan jag naturligtvis inte gå in på men jag lovar dig
Netha att allt fungerar inte ALLTID så bra som vi kanske vill tro bara för att någon har bidrag .
Jag vet inte vad du har för erfarenhet och det finns ju faktiskt folk som har det svårt och inte åker på semester
vare sig i sverige eller utland .

Dessutom är det inte barnen eller hon som som tigger utan JAG som vill hjälpa kvinnan och hennes barn.
Jag ser hur torftigt dom har det så jag gör det med glädje .

Jag var med henne och handlade och det var inte mycket hon hade . Hon ville köpa en skurhink med borste men det fick jag tala om att hon inte hade råd med ....... kanske någon annan månad .

jag har faktiskt fått leksaker från en klasskompis till min tjej .
Till och med några oöppnade legosaker som inte blivit använda dom ska pojken som är 7 år få till julklapp .

Jag kan nog tro att nu i jultid så är det MÅNGA ensamstående och bildragstagare som har det svårt och jag vill gärna göra det lilla jag kan.

Tack råse-marie för att du svarade. wub.gif

Jo jag vet och förstår att det ofta är mannen i fam som gör av med pengarna.
Så är det alltför ofta.
Min fam har skänkt allt vi kunnat avvara till asylsökande och behövande bl.a i barnhem i Rumänien och i Murmansk
och vi har också mobiliserat grannar och vänner och fått ihop stora gåvor/ sändningar

Du gör ett jättejobb som hjälper familjen. wub.gif
Anma
CITAT (Netha @ 19-12-2007, 21:31) *
Jo jag vet och förstår att det ofta är mannen i fam som gör av med pengarna.
Så är det alltför ofta.

Det står ingenstans i inlägget att mannen skulle göra av med pengarna?...

Jag har ett exempel på en familj som lever långt under extinstensminimum.

Pappa är en gammal narkoman, ren sedan många år, men dras fortfarande med skulder från den tiden.
Han har sjukbidrag (ca 7000:-/mån)
Mamman har också gamla skulder som ska betalas. Hon har precis fått arbete erter några års arbetslöshet.
Hon har också gamla skulder och lån som betalas varje månad.

De vägrar att hamna hos kronofogden, kämpar hellre till dödagar för att betala skulderna.
För ett tag sedan fick de saneringslån från sin bank och numer slipper räkningar hänga efter varje månad.

Familjen har två barn i åldrarna 10 och 3.
De har numer mellan 2500-3500kr kvar att leva på efter räkningarna. Det ska räcka till ALLT, mat, kläder, hygienartiklar, bensin, oförutsedda utgifter...
Pengarna räcker inte långt...

Att söka bidrag är lönlöst, efter boendekostnader har de pengar kvar som täcker extistensminimum. Ingen hänsyn tas till att skulder ska betalas.

Så ser verkligheten ut för många familjer i vårt välfärdssamhälle.

Dessutom, med eller utan skulder, det är inget lyxliv att leva på socialbidrag.

För en familj sammansatt som ovan blir det 4700:- att leva på efter skäliga kostnader för bostad, hushållsel, arbetsresor, hemförsäkring och medlemskap i a-kassa.
-----------
råse-marie, du har tagit ett bra initiativ när du vill hjälpa den aktuella familjen. Tyvärr har jag inget att ge av det du söker.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon