Full version: Lagerblad
Nanna
Jag odlar en lagerbladsblomma, eller vad man ska kalla den för. Jag undrar nu hur man torkar dessa lagerblad? Någon som har ett förslag?
Nina H
Hm - varför skall du torka bladen? Jag har haft ett träd i flera år, (inne på vintern) och plockar blad efter behov.
Om du absolut vill torka så hitta ett torrt ställe (ovanpå kyl o frys är mitt favvo) och hyfsat mörkt. Förvara mörkt i glas- eller plåtburk med lock.
Nanna
Okej, tack bra förslag. Ärligt talat hade jag inte tanken på att man kanske kunde använda de som de är... (dumt kanske rolleyes.gif ) hehe.
Veganvarg
Nu blir jag nyfiken! tongue.gif

Vad är det för sorts blomma?
Vad heter den på latin?

Skulle jättegärna ha en sådan! biggrin.gif Antar att det är en annan sort än de enorma lagerträd som växter nedåt Skåne?
Finns frön att köpa från t.ex. Impecta eller någon annan fröfirma? huh.gif

mvh
/Ylva
Åsa, mälardalen zon 2
Växten heter Lager (Laurus nobilis). Det är den lagern som man köper som torkade blad i kryddpåsar i matbutiken. Den gillar medelhavsklimat så den gillar att vara ute på sommaren och den vill gärna ha lite kyligt och ljust på vintern.

Hyound
Jag har en lager (buske?), dock inte lika stor och fin som på bilden ovan.

Den dog nästan för mig i vintras då jag av någon outgrundlig anledning ställde den i fönstret över ett jättevarmt element. Som tur så har den repats sig rätt bra sen jag klippte bort alla döda kvistar och samtidigt fick en massa torkade lagerblad tongue.gif

Frågan är nu hur jag ska föröka den. Jag har aldrig gjort något liknande tidigare så jag är lite orolig. Jag har läst lite om toppsticklingar men det känns fortfarande inte så klart. Någon som vet?

/Alex
Åsa, mälardalen zon 2
Det går att ta toppsticklingar och en bra tidpunkt brukar vara våren. Stick ner dem i lucker såjord och placera den i ex. ett drivhus gärna med undervärme. Det tar ofta LÅNG tid innan man får rötter på sticklingen så släng den inte i första taget ifall den inte får rötter inom en snar framtid.
Hyound
Det är så lååååångt till våren unsure.gif är det jättedumt att göra det nu ?

Som du ser så är den högra grenen lite längre än de andra grenarna. Den högra grenen är också mycket ljusare från mitten på grenen. Jag antar att det är den ljusare delen som kallas stickling och när den blir mörk så är det ingen stickling längre. Har jag fel?

Min ide var att samtidigt som jag försöker att få plantan mer jämn, genom att klippa den högra grenen på mitten, så får jag en stickling som jag kan sätta och kanske få en ny planta laugh.gif
Kommer det inte att fungera om jag gör det nu? Måste jag vänta till våren?

Jag har också läst, om olivträd, att man bör ha en viss längd på sticklingen, 10cm, och ta bort alla blad förutom de översta. På vissa ställen står det även att man måste torka sticklingen i ett par dagar, låter farligt.
Stämmer det även för lagern?
Hur långt ner bör man stätta ner sticklingen i jorden?
Hur ska jag lulla med sticklingen för att den ska må bra och få rötter?
Hur lång tid är lång tid innan den får rötter och hur märker man att man är på god väg och inte ska slänga den?

Oj, nu vart det många frågor. Jag är fortfarande ny inom området. rolleyes.gif

Mvh
/Alex
Åsa, mälardalen zon 2
Själv har jag nog tagit sticklingar som varit ca10cm långa, jag har tagit bort bladen längst ner, gjort en lång fin snittyta och så har jag stuckit ner den ungefär till hälften i lucker såjord. Håll jorden lätt fuktig ej dygnsur + gärna med undervärme så jorden hålls varm ca +25C. Håll även luften runt själva sticklingen fuktig genom att placera den i ett litet drivhus eller genom att sätta en plastpåse över. Lagersticklingarna ska stickas direkt i jord, de växtslag där man ofta måste låta sticklingarna ligga och torka brukar vara fetbladsväxter, kaktusar och liknande.
De sticklingar jag testat har nog varit något mellanting mellan vedartad och örtartad för jag har tagit dem innan växten satt igång att växa på våren. Det finns många typer av sticklingar så man kan experimentera lite under olika årstider, själv brukar jag inte få så bra resultat med sticklingar runt hösten det är för dåliga klimatförhållanden för växterna. För mig har det tagit 2-3 månader att få rötter på sticklingarna jag satt på våren. När växten har bra med rötter ser man det i hålen under krukan.
e_sedell
Vilket lagerträd växer i skåne? Kanske kan man odla den i zon II med täckning?!

Jag har en lager planta. Jag ska föröka den med en kinesisk avläggare tänkte jag. De är ju ganska svår rotade och jag är ganska rädd om min planta....
Åsa, mälardalen zon 2
Riktig lager är inte ens härdig i zon 1 så jag antar att det som växer i skåne är något helt annat än lager (Laurus) det närmsta jag kan komma när det gäller ordet lager är nog lagerhägg men det brukar ju mera vara buskar fast det ska ju finnas sorter som blir runt 2m.
e_sedell
CITAT (Veganvarg @ 02-08-2003, 01:43)
Skulle jättegärna ha en sådan! biggrin.gif Antar att det är en annan sort än de enorma lagerträd som växter nedåt Skåne?

"enorma lagerträd" vad kan hon mena? Jag fattar också att det inte är samma art, men det kan ju vara Laurus för det...
Åsa, mälardalen zon 2
Laurus släktet består väl bara av 2 arter om jag har rätt info och kanarielagern Laurus azorica har ännu sämre härdighet än vanlig lager.
e_sedell
Det är möjligt jag har inte kollat upp det. Jag blir bara så fundersam på vad det kan var. Kanske har Ylva det bästa svaret själv...
Ingrid på Västkusten
Laurus klarar ju en hel del frost - så man kan ha den ute milda vintrar i zon 1 - oiftast då större vedartade exemplar. tror den klara till en minus 7 större ex då.

Det går bra att ansa busken rätt :-) elelr så tag bonsai-tråd och gör någe kul!!!!

Hälsar ingrid ( jag ahr haft mitt träd i minst fyra år - det är ganska litet å kompakt)
e_sedell
Jag skulle vilja att min planta blev riktigt stor. Det är väll bara stor kruka som gäller då eller?!
Ingrid på Västkusten
Jajemensan - kruka gäller i så fall, samt övervintring.

Hälsar ingrid
kryddan
unsure.gif med stor risk för att göra bort mig.....: om man har en lagerhägg, klarar den alltså inte att övervintra ute på friland (zon 3).......
Åsa, mälardalen zon 2
Lagerhägg (Prunus laurocerasus) är något helt annat än lager (Laurus nobilis), lagerhägg brukar gå att odla på friland i zon 2-3.
e_sedell
Täck den om du är osäker. Står den i kruka är den ju extra utsatt, men det kanske inte din gör. Tänk på attde är känsligare första åren. Är du osäker på om den ska klara sej så förökar du den och låter några kloner stå utan täckning. Sen beror det ju på vintern också....
kryddan
ok, då låter jag den stå kvar i rabatten med lite extra täckning till vintern. Tur att det finns kunnigt folk när man själv är så "grön" wub.gif
MadeleineB
Blanda inte ihop lager med lagerhägg!

Lagerhägg är giftig!

Men äkta lager, Laurus nobilis alltså, är en härlig krydda, men det gäller att man är säker på att det verkligen [B]är[B] laurus nobilis.

MadeleineB
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon