dicentra
19-12-2007, 12:55
Hej.Vi har en kompost hög ni vet en sån där som man har snickrat ihop av bräder ca 1ggr 1 meter.
Nu skall vi skaffa en riktig varmkompost o jag tänkte att man kunde odla växter direkt på plats.Skall naturligt vis ta bort brädorna o fördela komposten på marken.
Skall man blanda komp med tex torv?Markduk?
Växtva?Förslag?Hade tänkt mig lite lundaväxter efter som det är vandrande skugga där under några stora tallar på skogstomt.
Tack på förhand
Hej
Jag tycker att det är inte bra att man plantera direkt i kompost det är bättre att blanda med vanligt plantering jord och torv,
Lycka till
H: Bassam
Eva i Västerås
20-12-2007, 08:30
Plantera går bra, särskilt sommarväxter.
Att så i fet jord brukar inte gå så bra, och perenner/buskar kan förväxa sig, så dom övervintrar dåligt.
Det beror lite på vad ni lagt i komposten, förstås.
Jag har odlat potatis i lådor och då blandat kompost med sand. Sandlådesand, för det var vad jag hade då, lika delar ungefär.
Det blev underbar jord. smulig och härlig.
Åsa, mälardalen zon 2
20-12-2007, 10:41
Man kan ju så squash/pumpa i kompostjorden ifall den verkar vara fet och näringsrik, de brukar trivas på komposter. När växterna sugit ut en del näring ur jorden till hösten kan man ju riva bort de nedvissnande växterna, ta jorden och iordning planteringsbäddarna där man vill ha den, till ex. perenner och sedan plantera tidig höst eller på våren.
Elisabeth-Västkustkolonisten
20-12-2007, 10:56
Jag hade alltid mina pumpor på trädgårdskomposten.
Bara en varmkompost räcker väl inte? All trädgårdsavfall och gräsklipp fyller en varmkompost på nolltid.
Elisabeth
Här planterar jag inte en gång, där växer änglatrumpeter och tomater ändå. Utan att jag satt dem där!
skogstroll
14-01-2008, 14:49
Jag tror jag ska sätta nån pumpaplanta i komposten i sommar... tror tyvärr snäck-skrällena trivs där också... fast de trivs ju överallt å andra sidan...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.