matildan
Jag hade tänkt ha en pallkrage, 80x120 på en balkong med stengolv. Har ni någor förslag hur jag ska tänka kring det? Hur ska jag fixa botten på alltihop så att det inte läker vatten ner till grannen? Vad kan jag odla där i, som inte behöver så mkt djup? Alla tips och idéer tas tacksamt emot! smile.gif
Bassam
Hej
Jag tycker att du kan plantera grönsaker, du kan gör djup Pallkrage och sätt plast påse som har lite håller inne , och försöker inte vattna så mycket vatten, första gång eller andra gång du kan bestämma hur mycket vatten du behöver utan att vatten drar ut.
Lycka till
H: BASSAM
Gunvor Nilsson
Har du tak över din balkong? Om inte så är det nog inte rekommenderat att anlägga pallkrageodling där. Skulle det komma ett skyfall och du inte hinner täcka över så kan det nog bli en jordvällingdamm i pallkragen. Jag skulle i ditt fall skaffa mindre odlingskärl eller varför inte flätade korgar som kan bottnas med plastpåsar så inte vatten och jord flyter ut utan kan dras undan om det ser ut att bli regn. Bor du i hyreshus så är det nog bäst att fråga värden först.
MVH Gunvor
Bassam
Hej
Jag tycker att säga jag bor i hyresgäst lägenhet, jag har balkong med taket, och jag har plastlådor som hänger på balkong staket under flera år, jag plantera på dem Mynta och Liljor, de kommer igen varje år under Maj och försvann under vinter tid, och jag behöver inte vattna , det funkar jätte bra utan problem med granar. Varför kan du byta tänker och använder dem i stället.
GOTT NYTT ÅR
Önskar H:BASSAM
bredano
Hej!
Jag har också funderat på att ha pallkrage på min balkong, jag har redan några hemma från pojkvännens jobb.. Men är det någon här som provat att ha på balkong? Skadar det golvet på något sätt eller så? Jag har en balkong helt i betong. Jag har möjlighet att ha den under tak så det inte blir lerigt som ni varnade för här ovanför..
vad bör jag ha i botten, samma som ni som odlar i trädgård?
Flighter
Kolla in min oh så seriösa sida: http://farmermike.blogg.se

Jag har lagt sopsäckar i botten och sen ett lager Lecakulor, sen 2 lager näringsrik jord, sen överst nån dedimeter blomjord så när fröna börjat leta sig ner kommer dom hitta mycket godis. Får se hur det funkar.. är nybörjare på detta.
karinmaria
Jag har börjat fundera på det jag också men inte på balkong utan på min altan. Det enda som egentligen skiljer är att jag har trägolv och du betong.
Jag har funderat att montera kragarna på en lastpall, alltså på samma sätt som kragarna är ämnade att användas från början.
De kommer upp en bit från underlaget och mellan kragen och pallen kan man lägga kraftig plast som man sticker hål i för dränering. Ett lager leca och så kogödsel och barkmull i påse, kanske lite långverkande gödning.

Jag ska ha tomater i den....tror det blir kanon.
Malin_MeL
Tänkte bara flika in att jag hade dessa tankar förra året, men jag läste att en fritt hängande balkong endast ar konstruerad för att klara 100 kg per kvm. och det känns som man kommer upp i den vikten rätt så fort. Men detta är säkert olika för olika balkonger men det borde finnas information om detta någonstans, tex hos hyresvärden.
susanneedgren
CITAT (Flighter @ 21-04-2009, 13:41) *
Kolla in min oh så seriösa sida: http://farmermike.blogg.se

Jag har lagt sopsäckar i botten och sen ett lager Lecakulor, sen 2 lager näringsrik jord, sen överst nån dedimeter blomjord så när fröna börjat leta sig ner kommer dom hitta mycket godis. Får se hur det funkar.. är nybörjare på detta.

Vilken ljuvlig och opretentiös sida.

Man blir glad av att läsa!

Fortsätt i samma stil!

/Susanne
jonas gbg
Du karinmaria.. jag gjorde som du för några år sen med pall och pallkrage, en pressenning i botten m.m

Det var det värsta jag har gjort tror jag. vad jag fick slita. först med jorden dit och sedan med jorden därifrån.

Nu har ja köpt säckodlingslådor och dom är riktigt bra. jorden är i säck till lådan och ifrån lådan. Helt underbart:-)
bredano
Ja, hur lyckades du få bort jorden därifrån egentligen? Och vad gör man av av all använd jord?

Måste man byta all jord varje år föresten?

Hur länge hade du din pallkrageodling föresten? Det var inte värt det alls eller? ohmy.gif
Ingrid Zon3
CITAT (jonas gbg @ 23-05-2009, 16:15) *
Nu har ja köpt säckodlingslådor och dom är riktigt bra. jorden är i säck till lådan och ifrån lådan. Helt underbart:-)

Vad är "säckodlingslådor" och var har du köpt dem?
jonas gbg
bredano:
Fick bära ut jorden i hinkar... det tog sin tid.

Jag tror inte man behöver byta jord varje år, eller inte all jord i allafall. Lite gödsel kan pigga upp det mesta :-)

Det var trevligt med pallkragen på balkongen när det växte i den. Men under vinterhalvåret så vill man (jag) städa undan lite på balkongen... och där låg min frysta låda med jord.
Nu med lådan så är det enkelt att tömma den och lådan är lite mer flyttbar. minus är att den är måttanpassad för en säck med jord (50 liter). Inte lika stor yta att odla på men det räcker för lite tomater och basilika.

Ingrid Zon3:

Jag vet att dom har en hemsida med lite mer info och lite bilder på lådan.
www.enklaprodukter.se

Jag själv bor i Göteborg, så jag åkte dit och hämtade mina lådor men jag tror att man kan köpa via postorder eller liknande.

Hoppas detta var till er hjälp
Ingrid Zon3
CITAT (jonas gbg @ 26-05-2009, 22:22) *
Jag vet att dom har en hemsida med lite mer info och lite bilder på lådan.
www.enklaprodukter.se

Jag själv bor i Göteborg, så jag åkte dit och hämtade mina lådor men jag tror att man kan köpa via postorder eller liknande.

Hoppas detta var till er hjälp

Ja, tack för tipset.
*Stintan*
Tänk bara på att man inte kan belasta en balkong med hur tunga saker som helst. Det finns regler för detta, jag tror det är 100kg/kvm och det kommer man lätt upp i. Det är ju inte bara jorden som väger utan även det vatten man tillför. Man står ju där själv vid sidan också dessutom. Viktigt också hur man ordnar med dräneringen/avrinningen, som man ju måste ha, så att det inte rinner ner på grannen under.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon