matildan
19-12-2007, 14:17
Jag hade tänkt ha en pallkrage, 80x120 på en balkong med stengolv. Har ni någor förslag hur jag ska tänka kring det? Hur ska jag fixa botten på alltihop så att det inte läker vatten ner till grannen? Vad kan jag odla där i, som inte behöver så mkt djup? Alla tips och idéer tas tacksamt emot!
Granngården har många bra lösningar kring odling i pallkragar. De har även trekantiga pallkragar om man vill ha.
Hans i Värmland
19-12-2007, 19:45
Enklast och bäst när det gäller balkonger är att INTE ha något som läcker eller luktar till grannen.
Tänk på att du kan bli ett problem
Skaffa zinklådor,lätta att bära och fylla med jord
eller flätade stora korgar som man lägger plastsäckar i och fyller med jord.De är så djupa att de inte torkar ur
matildan
19-12-2007, 21:28
CITAT (Hans i Värmland @ 19-12-2007, 19:45)

Enklast och bäst när det gäller balkonger är att INTE ha något som läcker eller luktar till grannen.
Det var ju just detta jag ville ha hjälp med, hur jag ska fixa så att pallkragen inte läker, vilket måste gå att fixa på nåt vis...
Hej
Jag tycker att du kan plantera grönsaker, du kan gör djup Pallkrage och sätt plast påse som har lite håller inne , och försöker inte vattna så mycket vatten, första gång eller andra gång du kan bestämma hur mycket vatten du behöver utan att vatten drar ut.
Lycka till
H: BASSAM
Pantern
22-12-2007, 00:54
Blir det inte för tungt på balkongen med pallkragar ??
Jorden måste man ju byta ut efter några år (i alla fall gör jag det), då är det enklare med lätta krukor, typ zink.dom finns ju i alla modeller och storlekar. Mina växet trivs perfekt i dom. Jorden uppblandad med lekakulor håller fukten bra. Har fortfarande blommande pelargonior.sligerhjärta, rosmarin och min lager ute (har inglasad balkong utan värme), just nu +3 grader , jag kanske måste täcka.
Ha det nu så bra alla odlare......GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR till er ALLA !
Åsa, mälardalen zon 2
22-12-2007, 11:54
Jag är lite tveksam till pallkrage på balkong med tanke på risken för läckage etc. Skulle inte en säckodlingslåda med självbevattning typ denna
http://www.willabgarden.se/main/fullpost.a...ge=2&Show=1 vara ett bättre alternativ.
Hej
Jag tycker att du kan använda droppbevattning,
God JUL
H: Bassam
Elisabeth-Västkustkolonisten
27-12-2007, 17:35
Jag skulle aldrig odla i pallkragar på en av mina balkonger.
Man får ju alltid tänka på sina grannar, man skall ju trivas där själv med goa grannar
Jag odlar i stor krukor, lådor osv. Har många ab Williabs stora hinkar med dubbelt botten. I dom har jag alla paprikor och chillies.
Elisabeth
catlady
30-12-2007, 16:50
Du kan säkert hitta någon tjock plast någonstans att "fodra" pallkragen med, och kanske göra två avrinningshål ut över en balkongkant som är fri under. Men en tätad pallkrage på balkong kommer fungera exakt som vilken kruka som helst, bara bredare. Enklare är väl då att odla i stora avlånga plast- eller zinkbaljor om du vill ha en STOR odlingplats? Det blir ju inte bättre odling bara för att man anlägger en pallkrage.
Hej
Jag tycker att säga jag bor i hyresgäst lägenhet, jag har balkong med taket, och jag har plastlådor som hänger på balkong staket under flera år, jag plantera på dem Mynta och Liljor, de kommer igen varje år under Maj och försvann under vinter tid, och jag behöver inte vattna dem, det funkar jätte bra utan problem med granar. Varför kan du inte byta tänker och använder dem i stället.
GOTT NYTT ÅR
Önskar H:BASSAM
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.