noranettan
Den här rosen är det flera rosenvänner som har. Men jag lägger ut den ändå, den är en favorit som jag hoppas få namnet på någon gång.
Det här är en helt underbar gallica. En äldre dam i Nora har den i sin trädgård. Den kom till hennes trädgård från hennes moster som i sin tur fått den som bröllopsgåva tidigt 30-tal. Mostern hade sett rosen på sina svärföräldrars gård i Dala Järna. Om den fortfarande växer där är okänt, men skulle vara kul att veta. Knoppen är vinröd och blomman slår ut vinröd med purpurfärgad marmorering. Den grånar med tiden och slutar som den andra bilden. Ljuvlig är bara förnamnet.
Den här bilden är tagen i min egen trädgård när rosen var ganska nyutsprungen. Den här färgen antar den efter några dagar. Den bilden är tagen i inventeringsträdgården.

Det här är den allra sista gallican i den här serien. Jag hoppas ni inte bara blivit uttröttade utan också intresserad av gruppen. Det finns en gallica för alla smaker.
Anette
renate
Tack för en otroligt fin gallicaparad,jag älskar redan gallicor så det blir fler.Det var bara roligt och inte ett dugg uttröttande.Så många nya skönheter jag har lärt känna nu,och dummare har jag inte blivit,tack än en gång Anette.
Kajsa
bravo.gif Tack för alla underbara gallica rosor du visat, naturligtvis blir det några nya här till våren, funderar på Belle Isis, George Vibert, Prince Frédéric eller någon annan, ska klura lite till. g.gif
Kerstins ros från Dala Järna har jag ju fått en planta av dig och nästa sommar ser jag fram emot första blommorna, den ser så där mustigt lila ut som jag gillar.
ewa zon 3
Tack för dina fina presentationer thanks.gif
Har blivit intresserad av flera av dom du visat

/Ewa
kerstin z5-6
Boink !

En ros för mej --sukt .. super sukt -var kan man hitta en stickling till en sådan skönhet -med mitt namn dessutom smile.gif
noranettan
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-12-2007, 22:16) *
Boink !

En ros för mej --sukt .. super sukt -var kan man hitta en stickling till en sådan skönhet -med mitt namn dessutom smile.gif

Självklart måste du ha en Kerstin-ros Kerstin. Det får vi ordna på något sätt!
Anna NV Uppsala
Måste bara visa bilden på Dala-Järna-rosen som växer hemma hos mig (efter plantbyte med Anette). Den blev en låg buske första sommaren, pigg på att göra fler rotskott, kanske ogräsvarning??? Och så klämde den fram två fina blommor, så liten den är!

noranettan
Gulp Anna!!! Vad himla fin speciellt den andra bilden är på Kerstins Ros. Där syns marmoreringen ännu bättre än på min första bild.
Stenis
... super sukt här med! Jag har inte så himla mycket att byta med än (vad gäller rosor -cry-.gif ) men mycket annat ! - kan man byta sig till en stickling eller rotskott framåt våren? - för jag antar att köpa den går inte.
Jag ska klippa mina medelhavsväxter som citrus, myrten, oliv, lager, rosmarin och diverse engelska pelargoner ... sen har jag en hel del andra växter ute naughty.gif - är det någon där ute i cyberrymden som vill byta?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon