Full version: Insektskakor
Marina i Hällekis
Vi har ganska mycket rödhakar i trädgården nu på vintern och även andra insektsätere.
Finns det någon nätbutik som säljer, t ex insektskakor att sätta ut.

Eller något annat tips?

Jag har alltid vatten ute till fåglarna på vintern, men det fryse ju fort, fick ett tips i höstas om att hälla lite matolja i vattnet och det har hittills fungerat, men det har inte varit så kallt längre perioder än.
MariaS
Fåglarna hittar vatten/vätska utan att du sätter ut något, bl.a. i fodret som du ger dem. Sen är talgbollarna ett fullvärdigt foder även för insektsätande fåglar. Men jag har sett att Zoo-Fritid har någon "kaka" med honung och insekter för burfåglar. Kolla med dem får du se.
Jan Lindgren
Hej!
Eftersom det är extra protein de behöver så kan du prova hårdkokt ägg. Mosa ägget och blanda med skorpsmulor så det får en bra konsistens. Du kan också baka sockerkakor med extra mycket ägg. De går bra att torka och använda senare. Problemet är att även andra fåglar gillar proteinrikt foder så talgoxarna och blåmesarna tar nog det mesta. Är du riktigt ambitiös så kan du gå ut och fånga vita mygglarver i någon damm. De är ett bra foder för insektsätare.
MVH
Jan Lindgren
Monarda
Man kan beställa foderblock genom www.naturbokhandeln.se. Finns bl a ett block som innehåller nötter och insekter och kostar 39:-.
Marina i Hällekis
CITAT (Monarda @ 22-12-2007, 19:10) *
Man kan beställa foderblock genom www.naturbokhandeln.se. Finns bl a ett block som innehåller nötter och insekter och kostar 39:-.

Tack för tipsen!
Har beställt både block och hållare. I rättan tid också, för nu har det blivit kallare.
Har inte fått dom än, men matar Rödhakarn med kokt ägg och det var populärt.

God fortsättning!
Lilla Blå
Jag är biodlare och det ger en himla fin extra dimension på trädgårds arbete och naturintresse. Vi biodlare har ganska stora problem med ett litet kvalster som heter varroa. Många bekämpar detta med så kallad drönarutskärning. Varroan lägger helst sina ägg i drönarcellerna och då ser biodlaren till att bina gör lite extra drönarceller som vi sedan skär ut och varroan blir av med en massa nya individer. Jag fryser ned kakorna med varroa och drönaryngel och sparar till vintern. Det gillar fåglarna! Drönarna som tragiskt fick offra sig för att minska mängden varroa i kupan kommer till nytta för fåglarna. Det känns bra! Egengjorda insektskakor som har en dubbel nytta.
Marina i Hällekis
CITAT (Lilla Blå @ 04-01-2008, 01:19) *
Jag är biodlare och det ger en himla fin extra dimension på trädgårds arbete och naturintresse. Vi biodlare har ganska stora problem med ett litet kvalster som heter varroa. Många bekämpar detta med så kallad drönarutskärning. Varroan lägger helst sina ägg i drönarcellerna och då ser biodlaren till att bina gör lite extra drönarceller som vi sedan skär ut och varroan blir av med en massa nya individer. Jag fryser ned kakorna med varroa och drönaryngel och sparar till vintern. Det gillar fåglarna! Drönarna som tragiskt fick offra sig för att minska mängden varroa i kupan kommer till nytta för fåglarna. Det känns bra! Egengjorda insektskakor som har en dubbel nytta.

Det var en smart "återvinning", jag tänkte låta en biodlare ställa en kupa i trädgården, frågade grannarna om det var okej och det var tur, för en blev helt ifrånsig, är tydligen livrädd för bin, getingar och humlor. Så det blir ingen kupa här, tyvärr!
Lilla Blå
Det var synd att grannarna inte var med på det. Jag ställde en kupa hemma hos min mamma. Hon blev överlycklig när bär och fruktsäsongen kom. Vilken skillnad det gör med en massa flitiga pollinerare. Dagens bin är väldigt snälla det kan du hälsa din granne. De är framavlade för att vara lätthanterliga. Duktiga biodlare har sällan problem med ilskna bin. Jag tror att många skulle bli förvånade över hur snälla riktiga bin är. Jag har en kollega som har 50 samhällen i sin trädgård hans barn är uppväxta med bina. Ingen av hans barn har någonsin blivit bistuckna. Biodlaren i fråga använder inte skyddskläder (slöja och sånt) för bina är så snälla, det behövs inte tycker han. (Jag har slöja, tycker det är lite otäckt när de flyger runt huvudet). Bin borde många fler ha, det är underbart. Om man är sugen på att börja med bin är det ganska enkelt faktiskt. Gå in på SBRs hemsida där finns adresser till lokalavdelningarna. Biodlarna tar emot nybörjare med öppna armar, det lovar jag..
Marina i Hällekis
Det verkar kul med biodling, om grannförhållandet ändras så ska jag ska jag låta någon ställa hit en kupa, mysigt med surr i trädgården.

ingelsgarden1
På Granngården kan du köpa en värmeplatta som är avsed att hålla vatnet fritt från is i hönsgårdar,den är väldigt energisnål. Har provat den när vi hade en hemmlös katt vid vår husvagn en vinter, det fungerade den bra till.
Marina i Hällekis
CITAT (ingelsgarden1 @ 07-01-2008, 16:08) *
På Granngården kan du köpa en värmeplatta som är avsed att hålla vatnet fritt från is i hönsgårdar,den är väldigt energisnål. Har provat den när vi hade en hemmlös katt vid vår husvagn en vinter, det fungerade den bra till.

Tack för tipset! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon