|
Har en liten fundering. Det verkar som om jag är den ende i byn ute med pannlampa och flyttar växter. Jag har sökt i mina böcker men det står ingenting om det, är det för att det är så galet så de inte ens tror att nån gör det? Jovisst, det lär inte växa nåt nu, men det är ju inte direkt minusgrader (kanske -1 om natten och +5 på dan) och marken är fortfarande grävbar...
Jag har byggt nya pallkragar, och så hade jag kryddor och myntor i smålådor som jag tyckte skulle dit, och sen så passade det så bra att flytta buxbomen till ett annat ställe där den inte blir uppäten av vincan osv osv. Det finns så mycket som behöver räddas... Så frågan är, hur taskigt är detta mot växterna? Det är ganska etablerade exemplar och jag vattnar på morgonen när det inte går under nollan på natten. De kan ju inte behöva så mycket vatten tänker jag.
Iallafall, alla tankar mottages tacksamt!
Alexander-VG-zon3
19-12-2007, 17:50
det går att plantera och flytta växter så länge det inte är tjäle ( om det så fall gäller härdiga växter ) växter som är mindre härdiga eller precis för zonen bör man vänta med till våren . bättre att göra det under vår-höst-vinter än under sommaren då det oftast är stekande sol och hetta i solen plus ev sommar torka . du bör inte vattna nåt extra för för fuktig jord försämrar deras vinterhärdighet , dom växer ändå inte nu ju och till våren då (dom ska rota sig) behövs vatten däremot . jag planterar alltid växter så länge det är tjälefritt (krukodlat ) att flytta växter är jag själv lite osäker på att vilja göra men enligt på forumet här ska det nog gå nu också .
Det är som flaxxs skriver, håll inne med vattningen till våren när värmen kommer. Det är då tillväxten börjar. T.o.m buxbomen som är grön nu är i vila och har ingen rotaktivitet. Vattningen gör bara att du får en hårdare tjäle som "bränner" rötterna istället. Annars är det bara att gräva på och låta grannarna undra  När du sitter och njuter av växtligheten till semestern och de gräver för livet, kanske de ändrar mening
Det var trevligt att få veta, nu kan jag med gott samvete stöka vidare! Ska lägga ner vattningen, som tur är så har jag inte gjort det så mycket eftersom jag inte ville att det skulle bli kallt om fötterna på dom om nätterna. Till sommaren tror jag nog att vi gräver ikapp iallafall. Fast många av mina grannar fuskar och tar dit maskiner. Men det vara förlåtet eftersom medelåldern är rätt hög
Hej Jag tycker om att det är mycket fel att flytta växter nu, på grund att de ska sakna sugrötter och växter kan inte skaffa nya, och sjukdom som kan attackera växter, och om du vattnar bra nu, det spelar ingen roll för att växter sover nu, du kan flytta växter och gödsla under vår tid. Lycka till H: Bassam
Alexander-VG-zon3
20-12-2007, 11:20
CITAT (Bassam @ 20-12-2007, 00:45)  Hej Jag tycker om att det är mycket fel att flytta växter nu, på grund att de ska sakna sugrötter och växter kan inte skaffa nya, och sjukdom som kan attackera växter, och om du vattnar bra nu, det spelar ingen roll för att växter sover nu, du kan flytta växter och gödsla under vår tid. Lycka till H: Bassam jag har kollat närmare med detta speciellt om att flytta växter nu under höst-för vinter . och det funkar utmärkt , fuktigt och svalt och ingen hård frost plus växterna är i vila . dom skaffar nya rötter till våren när dom vaknar och rotar sig och då är det som vatten behövs OCH INGEN NÄRING . lika så är det en bra tid att plantera under hösten det är den bästa tiden på året . under sommarren-våren är det soligt,varmt,ev torrt vilket inte gynnar en växt när den ska etablera sig . bassam försök att plantera en växt under torka ,, det är stor risk att växten dör . och jag som har väl dränerad jord har oftast torrt även under våren ( får hård yta på jorden då jag har lite lätt lera(har grovmo och m,orän jord) ) , och jo det spelar roll att vattna växter nu eller inte . växterna behöver inget vatten nu nej mer än vintergröna/städsegröna men vattnar man jorden nu ,så får man mer tjäle dvs jorden fryser mer vilket är negativt för växterna . har man det torrt som möjligt under vinterns klara växterna sig bättre . vatten leder kyla och går det under noll blir vatten till is och växterna får då kyla runt rötterna . många även våra vilda träd i Sveriges gynnas av tjäle fritt/grundtjäle då många träd har en rotaktivitet under tjälen .
Lotta i Gbg
20-12-2007, 22:02
Jag tycker det är helt fel att flytta växter nu. Många har svårt att klara sig eftersom de behöver rätt lång tid på sig att etablera sig innan det blir tjäle. Efter att ha tagit död på rätt mycket växter på grund av sen höstflytt så är det inget jag rekomonderar numera.
Så det finns olika tankar om detta med märker jag! Tack för att ni delar med er av era erfarenheter, jag får se det som ett experiment, täcka väl och hoppas på blidväder! Verkar inte vara aktuellt med minusgrader på denna sidan nyår iaf, och nu har jag ju lagt rätt lätt jord i de nya lådorna. Lite vadslagning om överlevnadschanser? Buxbomen tror jag på, gräslöken såg lite sådär ut...
Alexander-VG-zon3
20-12-2007, 22:27
CITAT (Lavin @ 20-12-2007, 22:24)  Så det finns olika tankar om detta med märker jag! Tack för att ni delar med er av era erfarenheter, jag får se det som ett experiment, täcka väl och hoppas på blidväder! Verkar inte vara aktuellt med minusgrader på denna sidan nyår iaf, och nu har jag ju lagt rätt lätt jord i de nya lådorna. Lite vadslagning om överlevnadschanser? Buxbomen tror jag på, gräslöken såg lite sådär ut... min gräslök ser ut som slibb , den kommer igen till våren
Slibb? Låter som om våra gräslökar känner varandra. Fnuss är också ett passande ord. Så du tror på en grön vår för herr Allium? Jag ska hälsa honom det när januari-vinden känns för hård!
Alexander-VG-zon3
20-12-2007, 23:43
CITAT (Lavin @ 20-12-2007, 22:35)  Slibb? Låter som om våra gräslökar känner varandra. Fnuss är också ett passande ord. Så du tror på en grön vår för herr Allium? Jag ska hälsa honom det när januari-vinden känns för hård! mina är så varje vår och har alltid varit , kan visa dig en bild om du vill ? innan dess hade mormor den och den har väl växt där sedan 40talet . så nog kommer nog din också till våren igen .
Är det en förkrigsgräslök? Så festligt, vilka historier han skulle kunna berätta! Om midsommarfester han har förgyllt och hur högt hans lila bollar har vajat i hösten!
Bilder krävs, kanske att jag kan mylla ner en utskrift i komposten som inspiration, alla behöver vi ju lite coachning, till och med en liten gräslök på terra nova.
Denna gräslök är en arvegräslök från svärmor, en lite skärva av moderplantan men ack så smakrik! Om någon nånsin får för sig att att pryda en svensk flagga med en växt, som japans ros, så är det nog dött lopp i svenskhet mellan gräslöken och dillen. Båda har en given plats på midsommarbordet, men jag tror nog att gräslöken skulle ta hem kampen eftersom den måste vara oändligt mycket lättare att trycka!
Hej Jag tycker att säga till dig, du har rätt, man kan inte flytta växter på sommar när mycket varm eller på vinter för tjäla skull, på bada situation när vi flyttar växter växer förlorar mycket sugrötter och kan inte ge tillräcklig vatten till växter och det ta tid för växter för att etablera sig, OBS: jag säger inte bara så och så men vi kan tänka tillsamma och kommer till bra lösning, jag ska säga till alla gott jul och gott nytt år. Lycka till H: Bassam
Alexander-VG-zon3
21-12-2007, 12:08
CITAT (Bassam @ 21-12-2007, 00:50)  Hej Jag tycker att säga till dig, du har rätt, man kan inte flytta växter på sommar när mycket varm eller på vinter för tjäla skull, på bada situation när vi flyttar växter växer förlorar mycket sugrötter och kan inte ge tillräcklig vatten till växter och det ta tid för växter för att etablera sig, OBS: jag säger inte bara så och så men vi kan tänka tillsamma och kommer till bra lösning, jag ska säga till alla gott jul och gott nytt år. Lycka till H: Bassam förlorar sugrötter gör den vilket fall som helst när man flyttar . eller hur ? , därav är det bättre att flytta när det är svalt och fuktigt dvs hösten/för vintern .
Hej: Jag tycker också att man kan gör den på våren. Det är som viktigt att man ska tänka på balans mellan vatten som växter förlorar från bladen och vatten som växter ta från rötter, du kan fråga själv varför de beskära växter när de flytta eller plantera om för att de minskar kvantitet vatten som ska gå från grönskar, Gott jul H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|