Nybörjar-Linda
19-12-2007, 20:33
Har sett i flera inlägg att det redan beställts rosor eller åtminstone planeras för att göra det snart. Hjälp tänker jag, är det redan dags? När levereras de? Är det Rosenposten, Hortogreen, Flora Linnea eller vilka tar emot beställningar efter jul? På min önskelista står Mary Rose, Winchester Cathedral, Rhapsody in blue, Tuscany, Hebe's Lip, Aimable Amie, St Nicholas, Lykkefund och Louise Bugnet. Ni som är duktiga på rosor - har ni några synpunkter?
Men jag vill inte ha dem innan jag hunnit gräva min jätterabatt...
Hortogreen har just nu 10% på förhandsbokning av rosor.
Jag har beställt därifrån och från rosenposten och begärt leverans ca v 20. Sedan beställde jag från 2 andra ställen redan i början av november och de levereras nog i april resp. juni tror jag.
Lite olika,visste inte att Hortogreen hade 10% rabbatt,ska går in och kika lite där.Rosenposten vänter jag med,har inte bestämt vad jag ska ha,jag har rätt fullt.Köpte nu på hösten en del rosor.Det är ingen panikman kan beställer hela våren.
kerstin z5-6
19-12-2007, 22:14
I januari -det 'är så trist den tiden :)leverans begär jag till maj -Rosenposten för det mesta
men i år hoppas jag även på en del estniska rosor i maj
noranettan
20-12-2007, 09:10
Det händer att jag beställer på sommaren för leverans under hösten. Från Peter Beales har jag gjort så, men då har det handlat om rosor som det är osäkert att man kan få om man inte är tidigt ute. Flora Linnea kan av samma orsak vara bra att beställa så tidigt som möjlgt av. Likaså när jag handlat hos Matti Kulju, men då har jag stått i sticklingskö på de rotäkta, när de varit för små att sälja - då får man ordna in sig i leden. Rosenposten brukar ha alla rosor - oftast. Rosenhandlarna själva får in försäljningsrosorna på hösten när de mognat av. Sen kylrumsförvaras de till huvudförsäljnngen under våren, det överblivna krukas och säljs ofta som krukodlade - vilket de ju inte är.
Gillar att klura ett tag till för det är så roligt bara gå och tänka/läsa på om rosorna. Hortogreen ska jag ha Coverrosor av, billiga 5 - pack, där brukar jag också köpa annat, klematis och någon stamros av varje år mm. Rosorna beställer jag i jan. för rabatten. Stamrosorna har dom inte fått in än, det får vänta, jag fyller på min beställning under våren. Alltid jättenöjd med Hortogreen.
Flora Linnea och Rosenposten beställer jag också alltid rosor av både vår och höst, ska bara klura ett tag till, det räcker beställa i februari/mars.
Anders Roslagen
29-12-2007, 18:36
Snart är det dags för en beställarkväll... Brukar grunna länge genom att skriva upp intressanta namn att kolla upp och sedan ha en riktigt trevlig kväll på egen hand framför datorn där jag frossar i att jämföra bilder på de sorter som finns i beställartankarna. Det har blivit en vintertradition.
Jag brukar iofs varje år skriva här att nu ska jag inte ha fler utan utvärdera dem jag har och skaffa fler av favoriterna. En del verkar tro på det jag skriver, men det finns alltid några till som jag ska testa innan jag skaffar fler av favoriterna. Testlistan blir i själva verket längre för varje år... Nu måste jag snart börja fälla träd om jag ska fortsätta så här.
Anna NV Uppsala
02-01-2008, 00:21
Fälla träd är ingen dum idé om man vill expandera. Det gjorde vi för ett par dagar sen:
http://www.alltomtradgard.se/forum/view-th...et=20&view=
kerstin z5-6
02-01-2008, 01:07
Här med -snart jag jag beställla och trädfällningen är beställd
Anders Roslagen
05-01-2008, 21:41
De flesta träd tar jag ner själv men är det mellan ledningar och hus får jag köpa in nån som är proffs och har försäkring. Men det finns ändå gränser för avverkningen, den lilla skogen är också fin och blåbär är gott!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.