Anders Roslagen
Jag funderar över hur jag planterar och hur jag ska plantera. Det är mest närbilder på tex HelpMeFind och blommorna kan man ta ställning till, de är ofta fina. Men hur planterar man så att busken kommer till sin rätt... Vilka sorter planteras helst tätt intill varandra och vilka behöver vara solitärer? Hur skapar man miljö och trädgård av de olika sorterna? En vasformad buske behöver kanske något lägre omkring, annars känns den storkbent och gles nertill. Vissa med överhängade växtsätt har sina flesta blommor i änden av
sina grenar och blommorna blir bara insnärjda om buskarna planteras tätt. Kan man få råd som relativt okunnig så att man inte behöver flytta varje ros efter att den visat sin karaktär? Höjd och bredd finns att ta del av om man har tur, men sällan mer...

Hur ser ni på plantering av buskarna? Måste ni gräva upp och plantera om?
AnnammA
Den kände engelske rosexperten/odlaren David Austin brukar rekommendera i sin roskatalog att man planterar hans buskrosor i grupper om tre och tre, så att de tre rosorna växer samman till en enda stor rosbuske...
noranettan
Anders, en del kan du läsa dig till i Rosbibeln. LÅG skriver om karaktäristik hos de olika rosgrupperna. Han har teckningar över växtsätten så man kan föreställa sig och en hel del bilder både i 1:an och 2:an. Man kan ju också stoppa in perenner mellan rosorna om de visar egenskaper som man inte tänkt sig......typ.
Anders Roslagen
CITAT (noranettan @ 20-12-2007, 09:15) *
.../LÅG skriver om karaktäristik hos de olika rosgrupperna. /...

Hmmmm.... Tack för påminnelsen... Jag har mest alltid haft LÅG´s böcker utlånade sedan jag skaffade dem, så jag har missat att sånt står där. Ska hämta dem tillbaka och granska.

Så han skriver träffsäkert? Så att man slipper flytta sina buskar när de visat sin karaktär?
noranettan
Jo, det tycker jag nog. Om det i texten står att busken har ett överhängade växtsätt och man sen tittar på tecknngen av överhängande växtsätt så får men en klar bild. Jag tror han tom skriver för varje ros (inte bara rosgrupp) vilket växtsätt den har.......Jag tycker teckningarna är väldigt beskrivande.
Anna NV Uppsala
Mycket får man ju på köpet om man väljer en buske med friskt och fint bladverk. Några rosor tycker jag ger lika mycket som grön buske som när den blommar. T ex nitidorna, t ex Dart´s Defender. Och så förstås Louise Bugnet.

Det finns ju en del bilder på växtsätt, helfigursbilder, i AoTs roslista, men lång ifrån på alla rosor tyvärr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon