Full version: Häckval.....?
Patron'
Hej !
Kanske finns det nån som kan råda mig i valet av häck..... Jag har tänkt omgärda min gård med en häck som skall vara så svårforcerad som möjligt för både människor och större djur som Rå och Älg. Den skall alltså vara så taggig och tät som möjligt. Den får gärna bli 3m hög och ett par meter bred. Den skall helst vara lätt att föröka på egen hand, eftersom den totala sträckan är så lång att det blir för kostsamt att köpa häckplantor. Hagtorn har ju förr använts just som så, mina tankar går åt det hållet, men då är frågan: hur förökar man den?
Eller finns det någon annan lämplig art som faller inom ramarna för mina önskemål ?

Tacksam för svar och ideer //Björn
KURT
Alla vedartade växter går att föröka med sticklingar som man sätter i sandblandad jord som hålls fuktig (de brukar sloka till att börja med , men sedan ta sig). Man kan också ta skott som kommer om man klipper en hagtornshäck och skilja av dessa och plantera dem.. Hagtorn är ju både hög och taggig så den borde uppfylla dina krav. Endel menar att hagtornshäckar kan bli kala nertill ( http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...7db99e88345051) , men jag har sett många fina hagtornshäckar också, de kräver kanske att man håller efter dem noga.
Andra växter man skulle kunna plantera är tex slån (friväxande) , men det är ju ingen traditionell häckväxt (den blir ganska bred), men det går i alla fall inte att ta sig igenom! Taggiga björnbär som man spaljerar kunde kanske också vara en idé (om det inte är alltför långt norr ut?)
Ewa L
Jag har Berberis-häck på 3 sidor av min tomt. På baksidan är den gott och väl 2,5 m och den går man inte frivilligt igenom. Vet dessvärre inte hur den är att föröka,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon