Alexander-VG-zon3
hej hej

är det bara vi i skåne som har kanel och saftsoppa till julgröten ??

eller är det fler i sverige som äter det? ,, annars är det väl apelsin man har i . vilket jag aldrig har ätit julgröten med apelsin .
Piccante
På gröten äter man inte apelsin men på ris a´la Malta däremot sick.gif Saftsoppa låter myyyyyyycket godare att ha på tongue.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Markus_H @ 20-12-2007, 17:59) *
På gröten äter man inte apelsin men på ris a´la Malta däremot sick.gif Saftsoppa låter myyyyyyycket godare att ha på tongue.gif

det stavas faktiskt så här Ris ā la Malta flirting.gif

kanel och saftsoppa är mycket godare
Netha
Risgrynsgröt med kanel och mjölk äter vi till julfrukost.
Saftsoppa är länge sedan jag lagade, men det brukade vi förr ha till bastugröt (mannagrynsgröt)
Piccante
CITAT (flaxss @ 20-12-2007, 18:05) *
det stavas faktiskt så här Ris ā la Malta flirting.gif

kanel och saftsoppa är mycket godare

Noga då..... risallamalta säger man ju ändå. rtfm.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Markus_H @ 20-12-2007, 18:07) *
Noga då..... risallamalta säger man ju ändå.
mmm eller hur rolleyes.gif

CITAT (Netha @ 20-12-2007, 18:05) *
Risgrynsgröt med kanel och mjölk äter vi till julfrukost.
Saftsoppa är länge sedan jag lagade, men det brukade vi förr ha till bastugröt (mannagrynsgröt)

mamma köper det på konsum , vi är inte husliga i min familj . ,, fast hemma lagad är någ gott ,, du har inget recept?
ingrid fuxwall
När jag växte upp fick vi saftsås till risgrynsgröten - tänk om man skulle göra det i år! Tack för tipset!
myskmadra
Saftsås har jag inte smakat. Men lingonsylt till gröten är gott!
Annars finns ju smöröga som jag tycker blir väl flottigt.
Brukar man förresten inte få saftsås till risgrynspudding? Antagligen gjord på överbliven gröt........... rolleyes.gif
ingrid fuxwall
CITAT (myskmadra @ 20-12-2007, 22:26) *
Saftsås har jag inte smakat. Men lingonsylt till gröten är gott!
Annars finns ju smöröga som jag tycker blir väl flottigt.
Brukar man förresten inte få saftsås till risgrynspudding? Antagligen gjord på överbliven gröt........... rolleyes.gif

I Göteborg fick vi saftsås till risgrynsgröten i Bamba
Anma
Jag har allti ätit saftsoppa till risgrynsgröt, men inte på julen. På julen ska det vara mjölk, kanel och socker. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Saftsås har jag inte ens ätit sedan grundskolan då vi fick saftsås till den där hemska mannagrynspuddingen med russin i sick.gif . jag gillade varken mannagrynspuddingen eller saftsåsen så det var inte mycket man åt de dagar detta serverades.
myskmadra
Bamba? confused.gif
Piccante
CITAT (myskmadra @ 21-12-2007, 13:34) *
Bamba? confused.gif

Bamba= skolans matsal
Bambatant= skolbespisningskvinna
märkligt uttryck som jag tror inte förekommer öster om Härryda men man hör det ofta i Gbg.
Mollis
Wikipedia:

Bamba är ett kortare namn för "barnmatsbespisningen", skolmatsal. Bamba används i officiell svenska i Göteborgsområdet och även i stora delar av Västergötland, men även i Kiruna, Trollhättan och Bohuslän. Ordet bör inte ses som ett slangord, utan snarare som ett dialektalt ord. Ordet kan ha uppkommit ur ett slarvigt eller barnsligt uttal av "barnbespisning" men man har ännu inte helt otvetydigt lyckats fastställa ordets etymologiska uppkomst. Även om ordet bamba tidigast har belagts till 1957 antas det ha förekommit redan under 1940-talet. Ordet bambatant betyder följaktligen "person som jobbar med att laga mat, servera och sköta disken i en skolmatsal".

Krolliljan
CITAT (flaxss @ 20-12-2007, 18:11) *
mmm eller hur rolleyes.gif
mamma köper det på konsum , vi är inte husliga i min familj . ,, fast hemma lagad är någ gott ,, du har inget recept?

Så här gör jag:
Blandar saft med vatten så att den är STARK. Det är en smaksak men jag tar dubbelt så mycket vatten som saft.
Blandar i 1 msk potatismjöl per 0,5l.
Värmer. Det ska inte koka . Det är färdigt när den första "kokbubblan" kommer. smile.gif

Naturligtvis saftsås till gröten eller Ris á la Maltan tummenupp.gif
anna_rispan
Mamma gjorde alltid saftsås till julgröten. Det ville hon ha. Jag provade det ibland.

Har också något svagt minne av att man fick det i skolan till julgröten.
storm
Jag gör en soppa på katrinplommon ,russin och kanelstång,ett måste till risgröten på jul.
netaave
Ris á la Malta görs med saftsås enligt grundreceptet, vet inte varför apelsinris, som är kall gröt, vispgrädde, vaniljsocker och apelsinbitar felaktigt kallas Ris á la Malta ibland.
Bettis
Vi hade alltid saftsås till Ris á la Maltan men så för några år sedan fick jag svartavinbärssaft outspädd, kanongott så efter det var jag såld.
Netha
CITAT (netaave @ 21-12-2007, 18:34) *
Ris á la Malta görs med saftsås enligt grundreceptet, vet inte varför apelsinris, som är kall gröt, vispgrädde, vaniljsocker och apelsinbitar felaktigt kallas Ris á la Malta ibland.

Hur menar du ... blandas saftsås i riset?

I alla recept på nätet är ris med grädde och apelsiner, i en del står att den serveras med saftsås.
När jag gick i skolkök för 48 år sedan fick vi kokbok, där står också att det ska vara ris med grädde och apelsiner
likaså i Vår kokbok från 1973
Åsa, mälardalen zon 2
Japp de kokböcker jag har så ska det vara apelsin i men det står att man kan servera med saftsås. Så Svensk ris á la malta brukar innehålla apelsin.

F.Ö kommer ris á la malta från franskans Riz ā l'amande = ris med mandel och har inget med malta att göra överhuvudtaget. Det finns även en dansk variant som inte innehåller apelsiner utan som innehåller mandel och serveras med varm körsbärssås så jag antar att bor kokboksförfattaren åt danmark hållet kanske man har traditioner som utesluter apelsinen.
Siv i Bollnäs
Krolliljans recept på saftsås till Ris ā la Malta är helt OK och tilläggas kan att det vanligen är röd saft - helst rödvinbärssaft som ger den karaktäristiska smaken, även om någon ätit svartvinbärssaftsås till den också! Det kanske borde prövas! g.gif
Dock är Apelsinris en helt annan efterrätt som med fördel görs på överbliven risgrynsgröt även den, men där man blandar i vispgrädde + bitar av apelsin eller mandarin. Jag har gjort Apelsinris och även Ris ā la Malta på vattenkokt ris (enligt kokbok) men det blev, ja just vattnigt och inte alls gott! Godast blir det av överbliven gröt under förutsättning att man inte haft på mer än ett uns salt i gröten kanske inte ens det.)
Det verkar som om det finns vissa geografiska skillnader (och inte så små heller) när det gäller mat - från norr till söder och även från väster till öster!
Kan någon upplysa mig om vad som menas med "kalvkorv" till exempel??? Ett slags bleksiktigt pålägg som tycks förekomma i Göteborg med omnejd men som jag aldrig hört talas om från Mälardalen och norrut...
Siv i Bollnäs
Jag glömde ju kommentera den ursprungliga frågan - hur vi äter julgröten!
Där jag har bott och bor (från Mälardalen och till Hälsingland) har vi ätit julgröt med mjölk och med socker och kanel på.
Överbliven gröt kan man sen göra efterrätter av de andra dagarna i jul: Ris ā la Malta eller Apelsinris.
Siv
Piccante
CITAT (Siv i Bollnäs @ 23-12-2007, 21:44) *
Krolliljans recept på saftsås till Ris ā la Malta är helt OK och tilläggas kan att det vanligen är röd saft - helst rödvinbärssaft som ger den karaktäristiska smaken, även om någon ätit svartvinbärssaftsås till den också! Det kanske borde prövas! g.gif
Dock är Apelsinris en helt annan efterrätt som med fördel görs på överbliven risgrynsgröt även den, men där man blandar i vispgrädde + bitar av apelsin eller mandarin. Jag har gjort Apelsinris och även Ris ā la Malta på vattenkokt ris (enligt kokbok) men det blev, ja just vattnigt och inte alls gott! Godast blir det av överbliven gröt under förutsättning att man inte haft på mer än ett uns salt i gröten kanske inte ens det.)
Det verkar som om det finns vissa geografiska skillnader (och inte så små heller) när det gäller mat - från norr till söder och även från väster till öster!
Kan någon upplysa mig om vad som menas med "kalvkorv" till exempel??? Ett slags bleksiktigt pålägg som tycks förekomma i Göteborg med omnejd men som jag aldrig hört talas om från Mälardalen och norrut...

Finns inte kalvkorv i hela landet? dunno.gif Håller med om att det är blekt o ganska smaklöst, ska väl enligt namnet vara gjort på kalvkött? Men visste inte att det var någon lokalt pålägg.

För att återgå till ursprungsfrågan så tycker jag att saftsås är gott. Sen var det en nyhet för mig att man skiljer på ris a la malta och apelsinris, tycker det är ungefär samma klet ändå. Har persoligen väldigt svårt för mat till utseende och smak påminner om tapetklister,men brukar av artighet tvinga i mig någon tesked när jag är bortbjuden sick.gif Den enda gröt jag äter är havregrynsgröt.
Hired-Gun
Vi kör med sirap...
emas
På julafton varm risgrynsgröt med kanel och mjölk.
När vi var små åt vi resterna dagen efter. Kall risgrynsgröt med outspädd röd saft till. Mmmmmm...
Lilla Birka
CITAT (Siv i Bollnäs @ 23-12-2007, 21:49) *
Jag glömde ju kommentera den ursprungliga frågan - hur vi äter julgröten!
Där jag har bott och bor (från Mälardalen och till Hälsingland) har vi ätit julgröt med mjölk och med socker och kanel på.
Överbliven gröt kan man sen göra efterrätter av de andra dagarna i jul: Ris ā la Malta eller Apelsinris.
Siv

Men till Hälsinge ostkaka då, äter ni saftsås eller sylt?
emas
Hälsinge ostkaka?

Till farmors hemmagjorda ostkaka - hjortronsylt eller hallonsylt + grädde eller glass
eller kanske alltihopa smile.gif

e
Hans i Värmland
Hur kan någon slå ner på ris a la Malta och föredra havregrynsgröt istället, det är snudd på hädelse.
Havregrynsgröt är ett klister som borde förbjudas som livsmedel.
Risgrynsgröt är gott,rårisgröt ett nummer bättre och majsgröt-polenta är görgott
Lilla Birka
CITAT (emas @ 02-01-2008, 01:11) *
Hälsinge ostkaka?

Till farmors hemmagjorda ostkaka - hjortronsylt eller hallonsylt + grädde eller glass
eller kanske alltihopa smile.gif

e

Är farmor från Småland eller Hälsingland? Hälsinge ostkaka är inte på något sätt lik den småländska. smile.gif
emas
CITAT (Lilla Birka @ 02-01-2008, 13:12) *
Hälsinge ostkaka är inte på något sätt lik den småländska. smile.gif

Hade jag ingen aning om smile.gif Om det finns fler ostkakeobildade så kommer här en länk att läsa vidare på.

e
österlen
Hu!
Har aldrig blivit bjuden på ris a la malta med apelsin här nere i skåne skulle nog inte falla i god jord hos dem jag känner.I vår familj har vi som tur är danskt påbrå så vi äter vår ris a la malta med körsbärssås eller björnbärssås. Vi äter för övrigt inte gröten som den är utan endast som ris a la malta,precis som dansken. Jag själv äter inte den färdigköpta saftsåsen då den enligt mitt tycke är rent för skarp i smaken.
anna_rispan
Det lät gott med körsbärssås till riset! Mums.

O till dig som tvivlar på att apelsin o gröt skulle uppskattas som efterrätt. Har du provat? Det är gott. Det blir friskt.

Risgrynsgröt är gott så jag tror att alla olika recept skulle funka för mig. Men först måste jag nog lära mig att göra risgröten. Köpt är inte lika god som den mamma kokade.

CITAT (Siv i Bollnäs @ 23-12-2007, 21:44) *

Jag bor i sörmland och det finns ett bleksiktigt pålägg som egentligen inte smakar så mycket. men jag minns inte vad den kallas. inte kalvkorv i allafall.
Siv i Bollnäs
Har inte tittat i tråden på ett tag, men såg nu Anna Rispans inlägg om den bleksiktiga korven i Sörmland som inte heter kalvkorv! Det är nog samma bleksiktiga korv som finns här i charkdiskarna och kallas kokt medvurst!
Hälsningar Siv smile.gif
Piccante
CITAT (Hans i Värmland @ 02-01-2008, 10:42) *
Hur kan någon slå ner på ris a la Malta och föredra havregrynsgröt istället, det är snudd på hädelse.
Havregrynsgröt är ett klister som borde förbjudas som livsmedel.
Risgrynsgröt är gott,rårisgröt ett nummer bättre och majsgröt-polenta är görgott

Men havregrynsgröt är bra mat, äter det dagligen till frukost. Jag använder den fiberberikade sorten av havre. Inte alls klistrig o otäck i konsistensen, då har man kokat fel. Risgrynsgröt däremot känns som matris som man inte har kokat färdigt, klistrigt o slabbigt med hårda gryn i som smakar ve och fasa sick.gif Ris äter man kokt med soya o wokgrönsaker till inte med apelsin eller saftsås i någon halvfärdig variant.
Greta i Österbotten
I Österbotten äts julgröten antingen med socker och kanel eller med saftsoppa gjord av torkade blandade frukter som katrinplommon,äppel och russin.
Sofiia
vi äter saftsoppa, men inte på jul. Ja förutom den där plommon-russin soppan som Greta skriver om. Saftsoppa äter vi till mannagrynsgröt eller annan gröt. Så det är inte bara i sverige som det äts saftsoppa smile.gif Men julgröten äts nog oftast med socker och kanel.
zaaritha
Risgrynsgröt, kanel, socker o mjölk--var det på 50-talet, när jag var barn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon