Full version: Avloppslukt!
sqrulan
Jag bor i eget hus och dom senaste månaderna har det kommit in avloppslukt i min källare.
Jag har spolat dagligen och använt klorin i avloppsbrunnarna i källaren men det hjälper inte,så
vidrigt det är!
Kan det vara så att dom som tömde avloppsbrunnen i höst gjorde nåt fel?
Jag behöver goda råd och tips,vad kan ha hänt?
gammelnalle
Utan att ha varit där är det svårt att veta. Men förmodligen är det ett vattenlås som inte håller tätt.
Försök att stänga till alla rum och på så sätt lokalisera vilket rum det luktar (mest) i.

Gamla vattenlås av gjutjärn har ofta en rensplugg och om den har lossnat kan det vara där som avloppsludten kommer in.

b
MariaS
Börja med att kolla vattenlåsen som Gammelnalle föreslår. Försök också med ett rensband, ofta fastnar det fett i rören från köksavloppet och då kan det lukta från andra brunnar med större öppningar. Tyvärr är inte klorinet någon bra lösning då, utan kan istället förvärra problemet då det kallöser fettet som rinner en kort bit och stockar sig än värre.
Det kan också tyvärr innebära att rören har satt sig och därmed är det inte fritt flöde ut till brunnen. Ett fel som kan uppstå när kylan sätter in och marken börjar röra på sig igen.
eugenia
Hej
Eventuellt kunde du rådfråga ett företag som gör avloppsspolning så fort det blir vardag igen. Jag har samma problem som du. Inte alls kul. Till mig kommer de efter helgerna och spolar. Kolla vattenlås, hur går det till då? Hoppas det ordnar sig.
Ralf
Vi har samma problem sonen o jag. Det luktar avlopp i köket ofta. Vattenlåsen i diskhon torkar på ca 2 veckor o så måste man dit o fylla på vatten igen i diskhon/vattenlåsen.
pimpim2
Men Ralf då.... Menar du att ni inte använder diskhon varje vecka..
Ralf
näe det är nog bara några gånger om året....
Farbror Blå
Har du månne högtryckstvätt?
Bee
Oj! Mitt råd - håll tummarna! Har du tur beror eländet INTE på att ett avloppsrör rostat sönder så det läcker igenom nånstans.
Det var så det var för oss i somras och som resulterade i en rutten (!) sommar med avfuktare mm mm. Vi har nytt avloppsrör och nytt kök numera...
sqrulan
Det är bara i vedkällaren o pannrummet som det luktar i.Högtryckstvätt kanske vore nåt?
Jag har spolat alla avlopp med vattenslangen och slagit i hinkvis med vatten ifall att det håller
på att bli stopp nånstans men inget hjälper.

Om det inte blir bättre snart får jag nog ta kontakt med nån som kan sånt här,hoppades att jag
skulle kunna fixa det själv och spara en slant!
Tack för alla goda råd! smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon