Full version: Mina fyndplantor
eulalia
Var på Öppen Trädgård och fyndade stora, fina plantor. smile.gif Däremot är jag fortfarande nybörjare och behöver tips om hur jag kan plantera dessa eller om det överhuvudtaget går att placera dessa växter tillsammans....
Har handlat 2 st amerikanskt älggräs, 2 potentilla (vinröd), 1 ruta av något slag (ganska hög, ca 1m med lila fjädervippor), 1 trolldruva (vita bär), 2 vita astilbe, 2 röd rudbeckia, 1 jättedaggkåpa, 1 lammöra. Har någon något tips - har tänkt mig plantera en rabatt i sydväst läge, sol nästan hela dagen. De duktiga plantsäljarna var så stressade att jag aldrig hann rådfråga dem. blink.gif
Hannele
Man får mest idéer - och lär sej mest - när man ligger där på marken på alla fyra. rolleyes.gif
Katti med torpet
Det bästa är nog om du skaffar en bok om perenner (utnyttja biblioteket!).
I boken kan du läsa om hur olika växter vill ha det, sol/ skugga, tortt/ fuktigt osv och förmodligen även hitta många fler förslag på växter som trivs i just din rabatt.
Kan även vara idé att söka på det latinska namnet på Goggle, där brukar man alltid kunna hitta odligsinfo, om än inte alltid på svenska.
Lycka till !
kerstin z5-6
2 st amerikanskt älggräs,
Rosa , blir jättehöga -fluffiga sockervaddsplymer -passar i bak kanten av rabatten -viss spridning -
2 potentilla (vinröd), Klarar många lägen -finast i sol
1 ruta av något slag (ganska hög, ca 1m med lila fjädervippor)Gärna fuktigt , tål skugga
, 1 trolldruva (vita bär),framkant ca 50 hög -alla jordar
2 vita astilbe,skuggväxt men kan gå i inte allt för torrt läge
2 röd rudbeckia, sol
1 jättedaggkåpa, alla lägen 40 -50 hög
1 lammöra.finast i sol o helst flera tillsammans -bra kantväxt -gillas av humlor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon