Lady Hamilton
De flesta Pelargoner som inte överlever vintern brukar tyvärr dö i Januari.........
Detta beror ofta på att då är näringen i jorden slut g.gif så därför kan man börja ge pelargonerna svag näringslösning i Januari
(Men ge inte för starkt så att rötterna bränns)
Ofta klarar de då sig fram till omplanteringen i Mars yahoo.gif (eller när Pelargonen börjar skjuta nya skott/blad)
Ett litet tips från mig bara blush.gif
freddie
visste inte att man kunde ta död på pelargoner! confused.gif Ärligt talat, är det möjligt?!? Jag vet att det går att vattna ihjäl dem, men annars visste jag inte att det gick...
Kee
Gäller denna rekommendation alla pelargoner? Jag har nämligen en sk "doftpelargon" (kan inte latin så jag pratar svenska) som jag fick som ett litet skott ganska sent i höstas, den växte ett tag och snart började jag få problem med sorgmyggor, den lilla krukan var alldeles överfull med kryp varpå en pyrexbehandling påbörjades (i brist på monetära resurser att köpa nematoder). Nu verkar iaf det mesta av det seglivade krypet i jorden ha upphört. Är det fortfarande nödvändigt att ge svag näring till en ganska nyplanterad liten planta som kanske har ett begränsat rotsystem pga angreppet? Kan jag isf göra detta tillsammans med en fortsatt pyrexbehandling (om än något svagare för att försäkra mig om att krypet har dött)?
Lady Hamilton
Näe din lilla "skyddsling" skall du fortsätta att behandla varsamt. blush.gif
Mitt tips var "generellt" för stora/vuxna/väl etablerade plantor
Håller tummarna för att du skall lyckas! tummenupp.gif
Bassam
Hej
Jag tycker att om du ger näring nu, du gör som man kasta pengar och tid på luften, du vet att växter nästan sover nu och behöver inte näring, men du behöver jobba nu för att borta insekter vad du kan gör nu;
1 ta hela växter utan jord och doppa i vatten som 43 c till 2 Timmar,
2 du kan borta döda och levande insekter genom doppa pensla med ( såpa alkohols vatten blanda de som matsked alkohol matsked såpa i en liter vatten)och sen borsta växter.
3 du ska om plantera växter i blommorsjord de behålla bra POSPHOR ( P ) och ALKELIUM ( K ) som göra växter mera starkare kroppen..
GOTT JUL
H: BASSAM
Kee
Bassam: Jag vet inte om det där senaste var riktat till mig men jag förstår inte ett skvatt av vad du skriver!

Lady H: Jag kanske får glädjen att återkomma i vår/sommar med en bild när den förhoppningsvis tagit sig, kanske en före- och efter-serie.
freddie
Bassam är en ensam person som behöver hjälp att bli förstådd. Kanske han befinner sig i fel forum, vad vet jag.
skogstroll
Öh? I alla fall så har jag en fin och stor pelargon som får flytta in på vintern och ut på sommaren, den verkar må riktigt bra ändå med lagom näring... smile.gif Annars är väl tricket att ställa dem svalt på vintern, eller?
aldo
Doftpelargoner måste ha det svalt en tid om de ska blomma.... men klipp ner den ngt på hösten INTE till våren .
Dock inte en liten stickling....möjligen frisera den ;-)
Men varför inte byta jord helt och hållet och förvara den inne i ett svalt fönster .Då kan man ju hålla ett öga på växten .

Jag skulle byta jord---kruka och tvätta /bada de renspolade rötterna i Pyrex innan den planteras om .

Lycka till !
Kee
Freddie: Jag vet inte om jag är beredd att dra lika drastiska slutsatser som du...

Aldo: Bra upplägg, får se när det ges tillfälle, pelargonen verkar räddad redan, men problemet finns hos ngn annan växt också. Har aldrig varit en stor fan av blommor, gillar egentligen gröna växter bäst, även om jag förstår fascinationen över blomning hos en "svår" växt...
Bassam
hh

HEJ
Jag tycker om du förstår inte vad jag skriver bara du kan skriva till mig och jag kan förklara, jag är i trädgårdsförrum från vår och alla börja förstår mig, tack till alla trädgårdskompisar som hjälper mig att blir mera starkare på svenska, jag ska första kämpa vidare,
lycka till
H: Bassam
Flyguy
CITAT (freddie @ 21-12-2007, 15:38) *
Bassam är en ensam person som behöver hjälp att bli förstådd. Kanske han befinner sig i fel forum, vad vet jag.

Att ge sig på att tolka en persons sociala liv utifrån grammatiken är verkligen att vara i fel forum...

Bassam, ger man sig tid att läsa så är det glasklart skrivet. Jag har själv haft problem med de där insekterna, främst på små rhododendronplantor. Jag spolade av rötterna ordentligt och planterade om, fast utan alkoholpenslingen och de verkar ha klarat sig nästan alla! rolleyes.gif

God Jul!
Åsa, mälardalen zon 2
Fast jag förstår inte varför man måste avstå från nematoder p.g.a pengabrist det blir ju dyrare att hålla på med en massa pyrex (+sämre för miljön) än att vattna ut nematoder 1 gång, nematoder har ju en långtidsverkan och en förpackning som räcker till 30 krukväxter brukar väl bara kosta runt 70-100kr. +Man sparar in en massa arbetstid som också har ett värde, den tiden man håller på och planterar om, blandar iordning medel, borstar, penslar eller vad man nu gör upprepade gånger för att få bort sorgmyggorna kan man göra så många andra roliga grejer.
Kee
Åsa: Det är mycket man inte förstår här i världen.

Antingen kan jag tråka ut er alla med en lång utläggning om skälen bakom mitt agerande eller så kan du köpa min något kortfattade konklusion som kan verka lite dryg i skriven text, notera att vara dryg inte är min avsikt. Låt oss förvissa oss om att jag har skäl. Tycker det blir rätt mycket "sandlåda" om man ska hålla på och anklaga och försvara så jag röstar för högre i tak och en vänligare ton!
aldo
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-12-2007, 10:32) *
Fast jag förstår inte varför man måste avstå från nematoder p.g.a pengabrist det blir ju dyrare att hålla på med en massa pyrex (+sämre för miljön) än att vattna ut nematoder 1 gång, nematoder har ju en långtidsverkan och en förpackning som räcker till 30 krukväxter brukar väl bara kosta runt 70-100kr. +Man sparar in en massa arbetstid som också har ett värde, den tiden man håller på och planterar om, blandar iordning medel, borstar, penslar eller vad man nu gör upprepade gånger för att få bort sorgmyggorna kan man göra så många andra roliga grejer.

Om man vattnar ut nematoder är det då inte ett måste med varmare grader än +10 ??

Jag vattnar ut nematoder fram på våren i varmare grader på min "pelargonveranda " och visst funkar det .

Åsa, mälardalen zon 2
Är det kall förvaring bör man inte ha några problem med sorgmyggor = men maste varken spruta eller vattna ut nematoder. Sorgmyggor brukar främst vara ett problem för de som förvarar sina pelargoner varmare än +10. Är det kallare behöver man ju knappt vattna (sorgmyggorna gillar inte torr jord), vid kall förvaring ska ju pelargoner vara nästan helt torra i jorden annars kan de ruttna + sorgmyggorna brukar inte vara så aktiva vid låga temperaturer deras livscykel är temperaturstyrd.
kerstin z5-6
Bassam är hortonom -men från ett annat land-Vi sågs på AoT:) - ett bra sätt att bli bättre på svenska är att skriva skriva skriva -heja på ! bassam -Om man inte förstår kan det påpekas vänligt

Tack för tipset Hamilton! -jag har en engelsk pelargon som ser ut att behöva lite näring nu -det hade jag glömt annars -har man pellisar i vila i svalgrader o mörkt behövs naturligtvis ingen näring
Karin M i zon 5-6
Hej forummedlemmar!
Det var ett tag sedan jag skrev här på forumet, men nu ser jag mig nödgad att göra ett litet inlägg i en fråga jag tyvärr hade sluppit se i vårt annars så trevliga forum. Jag håller helt och fullt med Kerstin, eftersom jag själv också menar att bästa sättet att lära sig ett nytt språk, är att skriva, prata och läsa så mycket som möjligt på det nya språket! Jag förstod precis vad du menade Bassam, och fick lära mig något nytt, vilket jag tackar för! (Men jag hoppas slippa behöva använda receptet! wink.gif )

Gott slut!
Hälsningar Karin M
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag förstod också vad bassam menade.

Bra Kerstin.
Jag gör säkert också många fel eftersom jag hoppar mycket mellan tyska och svenska foren. Och då blir det lite svenska ord där och lite tyska ord här osv

Elisabeth

TomTom
Hej hej, jag hoppar tillbaka till trådens början; gäler detta sticklingar, från september som bor inne, eller gäller det de som förvaras svalt? Eller kanske alla som övervintrar i värmen och som är "igång"?.

tack för tipset
Susa
Lady Hamilton
CITAT (TomTom @ 28-12-2007, 16:24) *
.......alla som övervintrar i värmen och som är "igång"?.......

tummenupp.gif dessa menade jag
freddie
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-12-2007, 23:03) *
Bassam är hortonom -men från ett annat land-Vi sågs på AoT:) - ett bra sätt att bli bättre på svenska är att skriva skriva skriva -heja på ! bassam -Om man inte förstår kan det påpekas vänligt

duh.gif

Jag ber om ursäkt till dig, Bassam! Trodde att du var en lustigkurre som var ute efter att driva med forummet. Inser att jag drog förhastade slutsatser. Förlåt. Och jag vill uppmana dig att inte tappa modet, fortsätt kämpa vidare med din svenska!!!

I want to apologize to you, Bassam. I thought you were someone trying to make fun of this forum by writing in this peculiar way. There are lot of such people out there... Hope you don't stop practising swedish by writing on this forum! regards / freddie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon