Bettanspettan
hejsan!

hoppas ngon här kan hjälpa mig, alla mina paprika planotr börjar bli sjuka och jag förstår inte vad det är som är fel. Deras blad blir torra i kanterna och vissnar sönder, och sen tappar dom hela blad också. Dom ser riktigt krassliga ut sad.gif vissna och ledsna lixom...
någon som vet vad felet är?
Åsa, mälardalen zon 2
Hur förvaras de? Temp, belysning etc.
Bassam
Hej
Hur ser man om paprikan är sjuk?
1- Bladen vissnar,
2- Bladen blir gulna den börja från nederst bladen.
3- Hela växt blir vissna.
4- Blad kanter blir innebränd,
5- Om du bryter av en del från växt, kanske ska du ser brun inne.
Got jul
H: Bassam
Bettanspettan
normal rumstempratur. och så står dom i söderfönster.

att mina paprikor va sjuka visste jag redan, men vad ska jag göra åt de? vill ju inte att dom ska dö. sad.gif
i förrigår, när jag vattnade så dagen efter, igår då tappade tre av mina paprikor massor med blad, min stackars chili står där kal som en pinne med bara ett litet blad sad.gif vad gör jag för fel? vattnar jag för mycket? eller för lite? eller asså vad är fel?
Preussen
vad är det för sort?
kerstin z5-6
De lider bara av det vanliga denna årstid om du enbart ger fönster - ninja.gif ljus -det räcker inte alls
-i kombination med för mycket vatten . ...
Ett par energilampor eller ett lysrör 10 cm över växterna gör dem betydligt gladare -och dra ner på vatten rejält
-känn djupt i krukan -tvättsvampsvått där nere? Låt bli att vattna .
ylvahi
Förra året trodde jag min paprika dog. Den tappade alla blad. Jag ställde ut den när vädret tillät och där fick den ståoch skämmas. Till slut vaknade den igen och jag fick några paprikor ocksa
Bassam
Hej
Varför frågar jag mina frågor, för att vissna sjukdomen kommer inte bara från obalanserat vatten, men också kan komma från svamp som heter(Verticillium), om det kommer från svampens sida och du gör ingenting åt det, kommer det bli problem i framtiden.
Obs: jag hoppas att du har vanligt vissna sjukdom.
God jul
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon