Full version: Förväxt Monstra
cato
Har en monstra som måste åtgärdas.
Kan man klippa ner den?
Går det att ta toppskott?
Eller skall man lägga den på komposten direkt?
Tacksam för snabbt svar.
Eva-Helene
Jadå, du kan klippa ner den till vilken höjd du vill. Alla stammar som du klipper bort kan du dela, så att det blir ett blad per stambit. Sätt ner i fuktig jord med plastpåse över, precis som med andra sticklingar.
Om du kollar längst ner i denna avdelning och använder sökfunktionen (skriv "monstera" ) så finns där många tips!
cato
Tack för tipsen!
tepa
Hej

Jag har en Monstera, som också måste åtgärdas. Vissa stjälkar har blivit så långa, så dom hänger ner överallt. Nu har jag läst nånstans om luftrötterna den har. Dom måste finnas där för att plantan ska må bra. Så då borde jag väl kapa ovanför luftrötterna ?

Mvh Tepa
Kee
I naturen är luftrötterna växtens sätt att stödja sig. Optimalt är om man kan leda ner dessa i krukan, eller ngn annan kruka så att växten kan få vatten och stöd genom dem. Men jag vet om fall där man brutalt friserat luftrötterna precis såsom man vill ha dem och växten har inte tagit skada av det. Min mening är att du kan vara "hur brutal som helst" växten kommer klara sig.

Ett annat knep om man har en lång med gles monstera är att klippa av den, kanske ta bort partier där det inte finns blad och sedan samplantera allt i en och samma kruka för att få en "buskigare" planta. Jag gjorde det i somras med mycket lyckat resultat. En brasklapp jag vill lägga in är att det är lite off-season att hålla på och plantera om nu. Även om monsteran är en mörkertålig växt så mår den nog bäst av att detta görs framemot våren.
tepa
Hej Kee

Vad bra att du svarade. Du har säkert rätt, tänkte inte alls på att jag borde vänta till våren. Ska försöka ge mig till tåls. Såhär ser den nämligen ut.

Mvh Tepa
Sussie F-Flower
Känner att jag måste få passa på att berätta en liten historia, som för mig var ganska otroligt, när det gäller monstera.

Min mamma flyttade från hus till lägenhet Juni -07. Med sig i bagaget hade hon massor med jättestora krukor. Vissa var det jord i, vissa var tomma. Hon var rätt så slut pga olika omständigheter den sommaren så inga större krukor hamnade på balkongen.

Så, i år, i somras, trodde hon att hon hade sparat kängruäpplet från ifjol, i en av krukorna. Hon bar ut den på balkongen och väntade glatt att den skulle börja att växa efter att den börjat fått vatten.

Det började att komma lite grönt ifrån en 1-2 cm hög och tjock liten "stubbe"...
Jag sa, när det första bladet hade slagit ut att det såg inte ut som kängruäpple. Men hon var så jäkla envis och jag tänkte att: ja,ja, hon får väl se.... Jag sa redan då att det var en monstera. Vi hade alltid monstera när jag växte upp och jag fick min första "egna" när jag var 14-15 år.

Det blev en monstera!!! Nu vet vi båda att det var en monstera... Hon hade klippt ned den och kastat hela växten, hösten 2006, för att hon var less på den och så skulle hon kasta jorden som varit i krukan till rabatten. Men det blev aldrig av... Den stod alltså i källaren utan ljus eller vatten i ett och ett halvt år, och överlevde.

Nu har det kommit massor med mindre blad. Inget riktigt stort flikigt ännu. Helt otroligt vilken överlevare ändå, va?
tepa
Hej Susie

Visst, vilken överlevare ! Men stackars Monsteran ! Det var ju misshandel, tortyr, att ha den utan ljus och vatten i ett och ett halvt år ! Stackarn, jag börjar gråta... Men slutet gott !

Mvh Tepa
Sussie F-Flower
CITAT (tepa @ 14-11-2008, 21:40) *
Hej Susie

Visst, vilken överlevare ! Men stackars Monsteran ! Det var ju misshandel, tortyr, att ha den utan ljus och vatten i ett och ett halvt år ! Stackarn, jag börjar gråta... Men slutet gott !

Mvh Tepa

rotfl.gif -cry-.gif
tepa
Jag håller med, Sussie, man vet inte om man ska skratta eller gråta. Kan inte låta bli att tycka så synd om växter, som utsätts för sådan grym behandling. Mitt hjärta blöder...Fast växter har ju inte känslor på det sättet. Intalar jag mig iaf.
Skämt åsido, visst har jag också bara slängt t.ex en par Pelargoner, fast de inte varit helt döda. Blivit långa, rangliga och fula, sånt vill man inte ha.

Hälsn Tepa
Kee
En variant till att plantera om den tepa är att helt enkelt stötta upp den, även om jag rekommenderar en omplanterng längre fram ändå så kan det vara något att tänka på så länge. Bifogar en bild på min planta jag nämnde tidigare, är riktigt nöjd med resultatet:

Sussie: Hade ingen aning om att de var så tåliga, men tåliga verkar de vara!
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 14-11-2008, 08:49) *
Hej

Jag har en Monstera, som också måste åtgärdas. Vissa stjälkar har blivit så långa, så dom hänger ner överallt. Nu har jag läst nånstans om luftrötterna den har. Dom måste finnas där för att plantan ska må bra. Så då borde jag väl kapa ovanför luftrötterna ?

Mvh Tepa

nej du ska kapa under luftrötterna . den biten med luftrötter och blad planterar du sedan och så har du en ny planta .

den andra plantan som du nu har klippt ner , ska du klippa ovan för en nod ( där bladen och nya skott kommer ut ) så att du inte lämnar döda skott . lite svårt att förklara , om du visar en bild ( hel bild ) på stammarna på din så kan jag förklara vart du ska klippa .

men även jag tycker det är bättre att göra det till våren typ i feb och framåt .
tepa
Tack för bilden, Kee. Den är jättefin. Sådär ska jag också försöka få min.

Flaxss, här kommer bilder. Notera på högra sidan, i gardinens nedre kant. En jättelång luftrot.

Mvh Tepa
Alexander-VG-zon3
så här ska du klippa , klipp vid det röda under luftroten så blir det en stickling ( sätt den i samma eller i ny kruka ) . sedan klipper du vid det gröna strecket ( som jag visar ovan för ) , den biten som blir över alltså det blåa . den slänger du .
där bladen är kommer nya skott . toppen på den blåa biten bildar inga nya skott och dör .

[attachment=27287:monstera...__Small_.jpg]
tepa
Tusen tack, Flaxss, värst vad du kan, så ung som du är ! Har printat ut och ska sätta det i min "trädgårdsmapp", så jag vet var det är sen i vår...

Hälsn Tepa
Alexander-VG-zon3
tack tack !

det gäller för alla växter , där bladen sitter ( eller där du ser var det varit blad ) kommer det nya skott och rötter .

för att få skott klipper du strax ovan

för att få rötter klipper du strax under

mellan biten slängs

tepa
AHA !! Flaxss, om man skulle fråga så här allmänt, vem kan mer om krukväxter, alternativ A: en fyrtioårig kärring eller alternativ B: en nittonårig kille. Vad skulle du svara ?

Mvh Tepa

Ps Jag är stolt över dig, synd att du inte är min son !
Alexander-VG-zon3
CITAT (tepa @ 15-11-2008, 17:05) *
AHA !! Flaxss, om man skulle fråga så här allmänt, vem kan mer om krukväxter, alternativ A: en fyrtioårig kärring eller alternativ B: en nittonårig kille. Vad skulle du svara ?

Mvh Tepa

Ps Jag är stolt över dig, synd att du inte är min son !

åhh vilka snälla ord , tackar tackar kompiskram.gif
tepa
Hej

Nu har jag gjort det. Dvs kapat Monsteran och satt det i samma kruka. Jättenöjd med resultatet. Gjorde precis som du sa, Flaxss. Avkapet ser lika friskt och fräscht ut som innan. Ingen vet att de är avkapade och stuckna ner i samma kruka ! angel_not.gif Borde jag vattna något mera nu, med tanke på att nya rötter ska bildas ?

Hälsn Tepa
Lethania
Monstera som är så fin, när den är liten. Jag gillar inte min övervuxna grej som jag just nnu låter katterna äta upp. skall nog beskära den en hel del och kanske plantera om den!
Har vänner som har gigantiska 20 + åriga monsteror i sin villa som de ärvt efter sina föräldrar. De är jätte häftiga! Men jag har inte plats för så stora blommor! smile.gif
Kee
Stiligt Tepa! Jag vet att det förvisso är en månad sen du gjorde detta, men viktigt är att plantan får "tillräckligt" med ljus under rotbildningen. Den ska inte ha för mycket ljus heller, men om det där är ett fönsterbräde man skymtar uppe till vänster i bild så står den nog bra ur ljusaspekt.

Vore kul att veta om allt gått bra såhär med en månads utvärdering. Min planta har skjutit två nya blad sedan sist, båda på sistone så jag väntar mig mer av den varan nu under våren.
tepa
Hej Kee

Tack för att du skrev. Jo, allt är bra med Monsteran. Det är ett fönster där, ljuset du ser på bilden. Och, faktiskt, man kan inte se på de avkapade och nyplanterade kvistarna att de är just avkapade och nerstoppade i jorden !!! De slokar inte det minsta. Jag blev verkligen överraskad. Glatt överraskad !

Hälsn Tepa
tepa
Hej

Visar här en bild på min Monstera, hade in den i bastun igår för en välbehövlig dusch. Det ser nästan ut som att den skulle behöva kapas och omplanteras igen, så som den vuxit. Men man kan väl binda upp den något och försöka hålla sig ett år...

Mvh Tepa
tepa
Hej

Jag borde aldrig ha sagt att Monsteran inte ser ut att ha avkapade kvistar, eller vad det nu heter, utan ser ut som vanligt. För titta nu, vad som hänt. För mörkt ? Finns ju ett lågt fönster där bredvid. Bladet kommer säkert aldrig att bli grönt igen, vad ska jag göra ? Klippa av längs jorden och hoppas att den hunnit få lite rötter ? Kan det komma en ny stängel där isåfall ?

Hälsn Tepa
Pepparcookie
Väcker liv i en gammal tråd.
Har precis fått ta över en gigantisk Monstera av min mor som i dagarna flyttat o numera inte har plats för den tidigare djungel hon hade i sitt vardagsrum. Monsteran är jättefin men jag antar att den skulle må lite bättre av att kapas och omplanteras. Från krukan går en enda "stam" som iomed att den har hängt är helt instabil o skranglig, med tanke på att bladen är i snitt 50 cm diameter. Den har en massa luftrötter som vuxit till strlk av lianer biggrin.gif
Skulle behöva lite råd om hur o var den borde kapas och hur jag gör på bästa sätt för att inte förstöra denna magnifika växt. Som jag har förstått av tidigare inlägg så ska detta helst ske till våren, men jag är tacksam för svar redan nu.
Dessutom så fick jag en avkapad lite mindre modell av Monstera, den står nu i en hink med vatten i väntan på omplantering, den tillhörde nummer 2 av mammas monsterMonstera som fick tyvärr inte fick något hem, men jag räddade en "stickling". Hur beter jag mig bäst med denna?

Väldigt tacksam för svar!
Mvh
Hannah

**edit** La till bilder på mitt monster smile.gif
Pepparcookie
*bump*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon