Gunilla T
Varje vinter matar jag småfåglarna. Har fem,sex olika matplatser och brukar ha massor med småfåglar. Matar dom med havre, solrosfrön,hampfrön, nötter, talgbollár och ibland även kokosfett och ister.

Jag gissar att det brukar vara hundratals fåglar här varje dag. Brukar fylla på mat varje morgon för allt är uppätet.

Senaste veckan har det knappt varit några pippin här alls! Visserligen gör sparvhöken sina räder här men den kan omöjligt ha tagit så mycket fåglar.

Vad kan ha hänt?
MariaS
Det är likadant här. Annars får man fylla på fågelautomaterna 2 ggr i veckan. Nu har det gått en vecka och det är fortfarande halvfullt.
Påverkas fåglarna också av det gråa trista vädret?
Marina i Hällekis
CITAT (MariaS @ 21-12-2007, 15:32) *
Det är likadant här. Annars får man fylla på fågelautomaterna 2 ggr i veckan. Nu har det gått en vecka och det är fortfarande halvfullt.
Påverkas fåglarna också av det gråa trista vädret?

Jag kan skicka några över viken, är redan på 5:e, 25kg säcken.
En granne har flyttat och nu är vi själva på gatan att utfodra, halva skogen.
På söndag får gulsparvarna och kajorna sin 2:a kärve.
Lilla Birka
Liknande hände här också för några år sedan. En sparvhök gjorde ett utfall och alla fåglar var som bortblåsta. Det tog flera veckor innan de kom tillbaka. Förmodligen söker de sig till något ställe där det känns tryggare eller säkrare dvs med buskage i närheten att dölja sig i. Men visst känns det konstigt.
Gunilla T
Det är inte sparvhöken som orsakat detta. Den har alltid funnits här, det brukar bli lungnt och stilla några minuter och sdan är det full fart igen. Maten sätter jag så att det alltid finns skydd för småfåglarna att gömma sig i.

Känns tråkigt..
skogstroll
jag tror de måste vara hos mig för vi går snart i konkurs om vi ska mata alla fåglarna..... giggle.gif
Gossen Ruda
Så länge vintern inte kommit på allvar stryker fårglarna ofta omkring eftersom det finns mat lite överallt. Dom kommer tillbaka när snön täcker marken och det blivit kallt.
MariaS
CITAT (Gossen Ruda @ 21-12-2007, 17:32) *
Så länge vintern inte kommit på allvar stryker fårglarna ofta omkring eftersom det finns mat lite överallt. Dom kommer tillbaka när snön täcker marken och det blivit kallt.

Då kommer mina små älsklingar wub.gif tillbaka igen. Jag och katten kan sitta i timmar och titta på dem. yes.gif
Netha
Vi har haft lite ont om fåglar ett tag men idag kom plötsligt en stor flock grönsiskor, ett antal talgoxar
talltitor, blåmesar och pilfinkar. smile.gif

Tror också att fåglarna flaxar lite här o där nu när vädret är som det är.
renate
Det är likadånt här, fåglar kommer i perioder.Förr fick jag ibland släger maten för den hade möglat.Sedan jag har fler buskar och träd plus täta häckar har jag mer fåglar och det är inte så tomt emellan.Just nu är här många fåglar,mest mesar men lite andra också.I regel går här inte åt mer än en 25kg säck/vinter,men så köper jag många talgbollar och nötpåsar som mina vänner gillar.
Det har inte varit riktigt kallt här,när snön och kylan kommer är här massor med fåglar.
zaaritha
Undrar jag också!
Här brukar finnas stenknäck, gråsiskor,hackspettar o järnsparvar........
Nu är här blåmesar, talgoxar, gråsparvar, pilfinkar,
gulsparvar, grönfinkar............
Wilmer
Jag har flyttat till ny trädgård i sta'n. Två talgbollar och en påse nötter samt 4 dl solrosfrön hänger i buskarna sedan 4 dec. Kanske en dl solrosfrön har gått åt fear.gif Jag får lämna lite av mina 30 kg solrosfrön jag har till gamla huset, här lät de inte gå åt under min livstid!! Får sörja för "mina" gamla pippisar istället wub.gif .

Wilma
Gossen Ruda
För nån timme sen när jag tittade ut genom fönstret satt det en domherre i plommonträdet. Trots att den var ganska våt pga regnet lyste den upp det gråtrista vädret. Än så länge har jag inte hängt ut något till fåglarna men det ligger en massa äpplen på marken och koltrastarna och björktrastarna är där ofta och äter.
Wilmer
Domherrarna är så vackra. Här finns inte ett äpple kvar åt någon fågel, har du inga älgar i närheten ruda?!

Wilma
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 21-12-2007, 16:23) *
jag tror de måste vara hos mig för vi går snart i konkurs om vi ska mata alla fåglarna..... giggle.gif

rotfl.gif Vi kan dela...
Gossen Ruda
CITAT (Wilmer @ 25-12-2007, 14:07) *
Domherrarna är så vackra. Här finns inte ett äpple kvar åt någon fågel, har du inga älgar i närheten ruda?!

Wilma

Nä, och det är nog tur med tanke på trafiken. Det var visserligen en eller möjligen två som höll till ute vid Skandiahamnen i höstas men det är ett par km dit.
Wilmer
Aha. Jag bor nog lite mer ocentralt då...
Gunilla T
Något är helt fel..finns nästan inga fåglar kvar, kanske ett tjugotal mesar samt några exemplar av större hackspett. Har aldrig upplevt något liknande sedan vi flyttade ut hit i skogen.

Jag brukar göra av med ca 500 kg solrosfrö, 25 kg hampfrö samt 25 kg nötter varje vinter. Ni går det inte åt någonting, inte ens nötterna är uppätna. Vid denhär tiden på året brukar det vara alldels fullt i trädtopparna av småfåglar. Nu har vi varmgrader igen så jag har varit ute i trädgården och satt lite sten idag, har knappt sett en fågel.

Tvivlar på att de flyttat från all mat som finns här. Nu är dagarna så korta så det gäller att få i sig så mycket mat som möjligt utan att slösa på energin. Varför skulle de försvinna där det finns ett överflöd av mat?

Märkligt..och tråkigt.
pimpim2
Här har vi massor av fåglar. Vi har fyllt på vår fågelbord 3 gånger idag. Tyvärr var det en liten blåmes som flög in i vårt köksfönster och den fick nog en ordentlig hjärnskakning, för det tog ca. 20 minuter innan den stack iväg. Tur för den att våra katter inte var ute..
Netha
Förstår ingenting. sad.gif T.ex idag så kom stora flockar på kanske hundratalet fåglar och satte sig i träden på andra sidan vägen
ca 20 m från våra matbord, men ingen kom och åt av allt gott vi bjuder på ... solrosfrön, talgbollar, jordnötskärnor.

Vi slängde ut frön också på marken så att de skulle se att här fanns ätbart... men inte en endaste kom... de satt kvar
i träden så länge vi ides sitta och titta. sad.gif
ängsvädd
CITAT (Gunilla T @ 25-12-2007, 15:25) *
Något är helt fel..finns nästan inga fåglar kvar, kanske ett tjugotal mesar samt några exemplar av större hackspett. Har aldrig upplevt något liknande sedan vi flyttade ut hit i skogen.

Jag brukar göra av med ca 500 kg solrosfrö, 25 kg hampfrö samt 25 kg nötter varje vinter. Ni går det inte åt någonting, inte ens nötterna är uppätna. Vid denhär tiden på året brukar det vara alldels fullt i trädtopparna av småfåglar. Nu har vi varmgrader igen så jag har varit ute i trädgården och satt lite sten idag, har knappt sett en fågel.

Tvivlar på att de flyttat från all mat som finns här. Nu är dagarna så korta så det gäller att få i sig så mycket mat som möjligt utan att slösa på energin. Varför skulle de försvinna där det finns ett överflöd av mat?

Märkligt..och tråkigt.

Har du några grannar i närheten som du kan fråga om de upplevt samma sak?
Gunilla T
Jag frågade våra grannar, som bor drygt en kilometer härifrån, men de hade normalt med fåglar.

Får väl glädja mig åt fasantuppen som just nu står och käkar havre, han kommer regelbundet iaf.
MariaS
Idag har solen visat sig och med den kom några småfåglar tillbaka. Kan det vara så att även de har deppat i gråmörkret?
Thalassa
Småfåglar har jag gott om, så gott om dem att de snart äter oss i konkurs. Vi är inne på 3:e 25kg:s säcken och det ser ut som att det kan gå åt några till.

Våra annars mycket trogna fasaner lyser dock med sin frånvaro. Kan det vara för att det inte varit särskilt mycket snö ännu i vinter och att de därför valt att stanna i skogen istället för att komma hit?
Fågelvägen
Är det någon av er som har hittat SVARTA SOLROSFRÖN till salu nånstans, inte de vanliga randiga alltså?

De svarta har högre fetthalt och är därför populära bland fåglarna, men människorna är vana vid de randiga och köper hellre dem. (Hört i P1 Naturradion, tror jag, för länge sedan.) Granngården hade aldrig hört om svarta solrosfrön.

Fortsätter denhär vintern lika mild som hittills spelar det kanske ingen roll?
Monarda
Du kan gå in på www.vivara.se där finns det mesta man behöver för att mata fåglar, bl a svarta solrosfrön.
Solstorm
En del zooaffärer säljer olika fröer i lösvikt till burfåglar, bl a solrosfröer i olika färger. Har inte en susning om vad det kostar men tanken slog mig att man kanske skulle köpa några svarta solrosfrö och så dem till våren.

Jag har aldrig lyckats skörda solrosfröer själv, de har möglat när jag ska torka dem. För mig fungerar det bättre att låta solrosorna stå kvar när de vissnar och fåglarna får äta dem på plats under hösten. Brukar så vanliga fågelmatssolrosfrö. Det får nog bli några svarta frön i år.
anima
Här finns dom!
Södra Norrlands Kustland. Är ruinerad jag med! Har aldrig haft så mycket fåglar, allt från skator till Den lille punkaren, tofsmesen.
Havsörnen seglar förbi, den njuter jag extra av, dags för häckning för den.
skogstroll
jag tror de är här också, för jag går snart i konkurs för att köpa frö och talgbollar...
MariaS
Gjorde nyss slut på den första 25-kilossäcken nu! Har aldrig varit med om så lite fåglar över "vintern". Gissar att de hållit sig i skogen, nu när det både varit varmt och grått mest hela tiden.
Den ende som varit trogen är en liten hackspett som gottat sig i jordnötsbehållaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon