Full version: goda björnbär
nina L
Hej
Vill gärna odla björnbär och nu är jag ute efter en god sort. Jag hade tidigare en taggfri vet ej namet på den men den var inte god. Har någon av er en god sort? help.gif
nina L
ingen som odlar björnbär???
Jan Lindgren
Hej!
Jag odlar inte björnbär ännu. Jag har visserligen satt en massa sorter men de har inte givit skörd än. Smak är svårt. Vad är gott, vad är vackert? Jag och en vän var på Balsgård och provsmakade äpplen. Vi var inte överens någon gång om vilka äpplen som var goda. Folk ber mig ibland rekommendera en vacker rhododendron. Jag kan berätta hur den ska skötas, om den är härdig, storlek, ungefärlig färg men aldrig om den är vacker. Jag tror inte att du kan få ett svar. Det enda du kan göra är att sätta så många sorter som möjligt och prova eller annars så får du vänta några år och komma hit och prova våra sorter.
MVH
Jan Lindgren
MariaS
När det gäller björnbär, är väl inte smaken "så mycke" om råa bären. Vanligast är väl i alla fall den tagglösa 'Douglas'. Däremot kan jag varmt rekomendera björnbärshallon, eller Tayberry som de också kallas. Finns en sort som heter 'Ramona'. Stora, söta, goda och utmärkta till sylt.
nina L
JAg tror att det var Douglas jag hade. DEn smakade bara surt. Min granne hade en sort som var mycket mer smakrik och söt. Vet bara inte vilken sort det var. Får kanske ta en stickling men det tar väl längre tid att få bär på den. Kan inte odla fler en en eftersom jag bara har 160 kv och vill odla alla möjliga olika sorters frukt, bär, perenner och somarblommor. TAk för tipst om tayberry.
Ulla-Kajsa
Det är en tanke det där med att ta stickling.

Hur lång tid kan det dröja då innan det blir några bär på busken?
Jan Lindgren
Hej Maria!
Jag blir lite nyfiken på sorten Ramona. Jag har inte hittat den och vill gärna ha den till min samling. Vet du var den finns att köpa?
MVH
Jan Lindgren
MariaS
CITAT (Ulla-Kajsa @ 28-12-2007, 17:45) *
Det är en tanke det där med att ta stickling.
Hur lång tid kan det dröja då innan det blir några bär på busken?

Det tar två år att få bär på en stickling. Det är mycket enkelt att ta sticklingar på björnbär och Taybär, mycket rotningsvilliga den mesta tiden på året. Sticklingarna tas från årsskotten.

CITAT (Jan Lindgren @ 29-12-2007, 13:15) *
Hej Maria!
Jag blir lite nyfiken på sorten Ramona. Jag har inte hittat den och vill gärna ha den till min samling. Vet du var den finns att köpa?
MVH
Jan Lindgren

Köpte min på Essunga Plantskola.
Anders Roslagen
För alla oss som bott för långt norrut för säker björnbärsodling finns nya härdiga sorter. Första året för mig så har ingen rapport om skörd eller smak än. Köpte rysk och sorten ´Sonja´.

Härdiga björnbär

Redigerar:
På finska zoner lägger man till en eller två zoner, så de är MYCKET härdiga!
Sofia H
När det gäller härdighet så kan jag tillägga att jag i zon 6-7 hade kart på mitt sibiriska björnbär redan på planteringsåret -06. I år hade jag stora förhoppningar på att de med en tidigare start skulle hinna mogna - men det bidde ingenting, för sorken betade av vartenda skott jäms med backen. Konstigt nog hade de nya skotten blom när de frös bort i höstas, jag trodde inte att de skulle bära på årsskott? Häromdagen var jag ute och kikade lite på plantan (det är ju ingen snö i vinter) och det såg bra ut, peppar peppar. Det ska bli spännande att se vad en sorkskonad planta och en fin sommar kan åstadkomma i björnbärsväg. Att plantan överlever nästan vad som helst törs i allafall jag hoppas på. Om det blir bär får framtiden utvisa. Nattinatti/Sofia
sqrulan
CITAT (Anders Roslagen @ 29-12-2007, 23:16) *
För alla oss som bott för långt norrut för säker björnbärsodling finns nya härdiga sorter. Första året för mig så har ingen rapport om skörd eller smak än. Köpte rysk och sorten ´Sonja´.

Härdiga björnbär
Redigerar:
På finska zoner lägger man till en eller två zoner, så de är MYCKET härdiga!

Är jag dum eller är det så billigt som det ser ut att vara?
Jag skulle gärna testa stickling av björnbär.Spännande om man lyckas.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är inte så väldigt billigt, firman ligger i finland så priserna är i Euro. (fast om man jämför med ex. Stockholmspriser är det ganska billigt även om det går runt en 10kr per Euro)
Lillja
Jag hade sibirisk björnbär som ska va härdiga här i norr
fick faktiskt bär även om det var en dålig sommar, men de
var ju inte goda ganska smaklösa.
sqrulan
slap.gif Ja men då ska jag be om stickling till våren av någon som har,man kan ju byta med nåt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon