Full version: Börjar undra
Netha
Undrar om inte här i forumet finns fler än jag som har handikappad/funktionshindrad syskon.

Hur hanterar ni alla problem som dyker upp?
ingrid fuxwall
Vilka problem avser du?

Tyvärr finns inte min syster bland oss levande längre men viss erfarenhet har jag
Netha
CITAT (ingrid fuxwall @ 22-12-2007, 22:17) *
Vilka problem avser du?

Tyvärr finns inte min syster bland oss levande längre men viss erfarenhet har jag

Tänkte mest på praktiska... t.ex när det gäller att hitta delar till rullstol
och hitta smarta lösningar som underlättar i vardagen.
Finns det kanske någon tipssida där man kan se vad olika människor kommit på för lösningar
i olika situationer.
netaave
Patientorganisationernas hemsidor, se resp diagnos.
Iris http://www.butiken.iris.se
Vobis
gammelnalle
CITAT (Netha @ 22-12-2007, 21:49) *
Undrar om inte här i forumet finns fler än jag som har handikappad/funktionshindrad syskon.

Hur hanterar ni alla problem som dyker upp?

Har inga syskon medfuktionshinder men väl en dotter.
Personligen fick vi otrolig hjälp av en stödförening. Inte bara råd och tips utan även empati och förståelse.
Så se om du hitar någon förening i dina trakter med ditt syskons funktionshinder som grund. Det finns ju alla möjliga funktionshinder; afasi, dyslexi, neurologiska, hjärtsjuka, cancer etc.... (och alla dessa har då stödorganisationer

b
Netha
Jag har kikat igenom en hel del sidor men inget matnyttigt har jag hittat.
Tänkte mest på att det kanske fanns någon "FixarMalte-sida" el liknande som jag inte hittat.

Vardagliga grejer och småfix i bostaden och kanske också i klädväg... sånt som man inte kommer på förrän alldeles för sent.

Iaf så fixade maken nya bromsbelägg till rullstolen hennes igår...han satt på sån där vulkgummi, som härdar
och nu funkar iaf bromsarna som de ska och hon slipper riskera ramla när stolen inte hålls still när hon ska i och ur.

Hennes stolar är av gammalt datum... svårt att hitta reservdelar.
E-a
Hej Netha...Jag jobbar som personlig assistent och kanske kan vara till nån hjälp...Jag vet inte vad ditt syskon behöver hjälp med men om du vill kan du ta kontakt...Finns det inte en hjälpmedelcentral i närheten som kan hjälpa er med rullstolen??? Har ditt syskon någon arbetsterapeut??? Dom kan hjälpa er med en hel del...Bla fixa en modernare rullstol...

God Jul

Peter
Netha
CITAT (E-a @ 23-12-2007, 23:19) *
Hej Netha...Jag jobbar som personlig assistent och kanske kan vara till nån hjälp...Jag vet inte vad ditt syskon behöver hjälp med men om du vill kan du ta kontakt...Finns det inte en hjälpmedelcentral i närheten som kan hjälpa er med rullstolen??? Har ditt syskon någon arbetsterapeut??? Dom kan hjälpa er med en hel del...Bla fixa en modernare rullstol...

God Jul

Peter

Hej Peter!
Jag vet att det finns modernare rullstolar men tyvärr tillverkas inte någon med hel sänkbar fotplatta.
Vi har varit på Hjälpmedelsmässor där man visar upp allt inkl stolar.. men tyvärr sa alla representanter för olika företag...
ingen sådan som din syster behöver. sad.gif De kunde inte heller lova att specialtillverka, trots att sånt ju görs annars.
Mest troligt beror det på syrrans ålder , 73 år
Hennes två stolar heter Anna ... är nog minst 40 år gamla

Hjälpmedelscentralen är till stor hjälp, bl.a mjuka armstöd, däck och slangar... men inte ens lammskinn fick hon att ha på galonsits och rygg.
Dem beställde jag på nätet... kostade 995 kr/st

Ha en riktigt God Jul du med. smile.gif
E-a
Man blir ju förbannad...vad har ålder med det att göra!!! Har du pratat med hjälpmedelsteknikerna om dom kanske kan tillverka en fotplatta som fungerar för din syster??? Här i Eskilstuna brukar dom va hjälpsamma och väldigt duktiga...Jag har funderat på det här med rullstolar...Min brukare har oxå en ganska gammal stol som är väldigt bra men börjar bli sliten...Vi har provat flera nya men inga är så bra som den gamla...Hur kommer det sig??? Kan dom inte tillverka bra stolar längre???

God fortsättning på er

Peter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon