Det är inte lätt, det är ju också beroende på vilken zon man bor i , jag bor i zon 3 - 4 och här en del älsklingar från mig.

Irma Balsgårdsros, är jag mycket glad i, fryser inte ner ett dugg. Eller Freja Balsgårdsros, rotäkta, fryser inte ner här.
En annan underbar klätterros är Louise Odier, fryser aldrig ner, ca 3 m med åren, ett säkert kort här.
Finns bilder i mitt album på dessa.
Buskrosor

Hansaland, rugosa blommar till hösten 1.5 - 2 m zon 5, frisk inget krångel

Austinrosen Wild Edric, från 2005, rugosa som blir ca 1.20 ev. 1.5 ? med en otroligt stark doft. Frös inte ner ett dugg i vinter
troligen zon 5, helt frisk inte en lus ens på den rosen. Sommarens stora favorit, finns bilder i mitt album.
Och övriga buskrosor som är mig kär är Pink Robusta, Jacques Cartier, Mme Boll, Rosa Mundi, Marguerite Hilling, Rhapsody in Blue, Indigo mm här finns det väldigt många bra rosor ur många olika grupper.
Rabattrosor

Katharina Zeimet, polyantha ros från 1901, den rabattros jag har flest ca 25 st, zon 5 ros. Doftar ca 80 cm.

Bonica 82, fryser aldrig ner här, kan bli små buskar här, gillar rosen för den är pålitlig.
Andra bra rabattrosor som man får behålla här är Sommerwind, The Fairy, Jan Spek, zon 5 rosor
har man en zon frysmarginal blir man inte besviken, annars får man kupa och stå i med många andra.
Har inte nämt mina Kanadarosor men det är mina basrosor, jag kan inte tänka mig vara utan en av dom.
Dom har ett eget album, titta gärna där. När våren kommer har dom aldrig frusit ner en cm, det är för härligt.
Rosorna blommar alla till sena hösten dessutom, finns många friska rugosa rosor där.