Full version: Grönt på julbordet?
|Birgitta|
*raderat*
Mollis
Gör någon av de "finska lådorna" och sen passar ju kål i alla former, jag brukar ha rödkål både som varmrätt och som sallad (typ röd pizzasallad). Ugnsbakade tomater eller paprikor är också gott.... eller en god salsa med färsk chili i... marinerade grönsaker passar också jättebra till alla pastejer och skinka...

//Mollis
netaave
Jag gör en råsallad på rödkål, rödlök, äpple och valnötter till den en salladssås med både äppelcidervinäger, olja och gräddfil + kryddor

Brysselkålgratäng, gör en tjock bechamel, rör i lite ost och häll över kokt brysselkål. Gratinera sen i 225 gr 10-15 min.
Lika kan man göra med broccoli, eller gör såsen och ha i hackad broccoli.
EKLO
Waldolfsallad - alltid gott och lite "festligt" - tycker jag.

Ingredienser

1 l rotselleri i tändsticksstavar eller lite grövre, lätt kokta
1 dl gräddfil eller crème fraiche (kockar av den gamla skolan har vispgrädde)
1 dl majonnäs
1 tsk senap
1 msk pressad citron
2 st äpplen, inte för stora, fint skurna i stavar som sellerin
100 g grovt hackade valnötter (gärna rostade innan)

Gör så här
1. Rör ihop gräddfil eller crème fraiche med majonnäs, senap och pressad citron.
2. Blanda detta i en skål tillsammans med rotselleri och äpple.

Också långkål är ju ett kärt måste på jul, tycker jag.

Mvh Eklo
zissi
Vi har i ca 10 år gjort ett frukt- och grönsaksfat som vi har på julbordet o det är åtgång på det. Behövs mkt grönt till julbordsmaten.
Oftast består fatet av passionsfrukter, färsk ananas, honungsmelon, rädisor, körsbärstomater, o physalis. En vacker dekoration på bordet också.
Några år har vi gjort grönkålssallad el. rödkålssallad i stället och det är också gott men alla saknar fruktfatet.
Mvh zissi
pimpim2
Vi har alltid en blandning av salladskål (kinakål) och annanaskross. Det passar så himla bra till all den feta maten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon