Hej
Har åkt till släkten för att fira jul men julefriden vill inte riktigt infinna sig... Idag när vi åt lunch blev det tjafs om något som inte rörde mig med rätt som det är tar femtonåringen fram en brandvarnare... (varför den inte sitter itaket fattar jag inte) och trycker av den i min sambos öra. Om inte 15-åringens mor sett vad han tänkte göra så hade det gått åt fanderns... Nu blev han så förskräckt att han tryckte av en meter från huvudet istället för rätt i örat.
När jag sedan talade lite med femtonåringen om brandvarnar incidenten så hävdar han att han inte tryckte utan att det var batteriet som var dåligt... (Ja eller hur)
Man kan ju tycka att en femtonåring har huvud nog att räkna ut konsekvenserna av vad som händer. Dessutom så ber 15 åringen inte om ursäkt till min sambo heller vilket är illa... Ska man kalla detta tonårsfasoner eller dålig uppfostran från föräldrarnas sida?
Hoppas att det lugnar ner sig här i huset...
Ciczi
CITAT (Ciczi @ 23-12-2007, 16:46)

Ska man kalla detta tonårsfasoner eller dålig uppfostran från föräldrarnas sida?
Förmodligen en blandning. Fast det sista låter mest troligt.
Jag tror mer på inneboende dumhet än på dålig uppfostran eller ålder. Att trycka av en brandvarnare i örat gör Pelle 7 år pga åldersrelaterad konsekvensanalysbrist; om Pelle 15 år gör det kommer han förmodligen att upprepa liknande stolligheter när han är 25.
I vilket fall som helst är det dumt och korkat men modern till 15-åringen hävdade hela tiden sedan att han inte gjort det med flit... Klipp navelsträngen. 15-åringar måste få ta konsekvenserna av sitt handlande...
Ciczi
CITAT (Ciczi @ 23-12-2007, 18:07)

I vilket fall som helst är det dumt och korkat men modern till 15-åringen hävdade hela tiden sedan att han inte gjort det med flit... Klipp navelsträngen. 15-åringar måste få ta konsekvenserna av sitt handlande...
Ciczi
Det håller jag absolut med om. Även om såna saker kan hända i de bästa familjer så låter det inte särskilt bra om mamman försöker bortförklara och ta i försvar.
netaave
23-12-2007, 18:14
Tur att det inte hände mig för då hade jag tagit mina grejer och farit därifrån. Men innan dess hade jag nog läst lusen av 15-åringen, han är stor nog att ta ansvar för sitt eget handlande och jag tycker det är mkt svagt av en vuxen, förälder eller inte att ta sånt i försvar.
En brandvarnare piper inte av sig själv.
CITAT (netaave @ 23-12-2007, 18:14)

En brandvarnare piper inte av sig själv.
Nej precis... kan ju säga att om det var jag som drabbats hade det smällt. Jag slår inte folk men i det läget låg lusingen i luften redan som det var... Min sambo for upp och hann precis hejda sig.
Ciczi
Aqvakul
23-12-2007, 21:42
Tonårstiden är jobbig. Det är lite fråga om att överleva. Försöka ta de viktga konfrontationerna, men nonchalera/skaka av sig allt mindre skit. När de flyttat hemifrån och lärt sig ta eget ansvar så blir allt väldigt trevligt igen. Håll ut!
Faktiskt så tror jag att femtonåringen inte alls tänkte på att det kunde vara farligt för hörseln...
för honom var det nog mest en kul grej.
Eller kanske han funderade hur han skulle få slut på "tjafset" och tog till brandvarnaren.
Sedan att mamman försvarade honom... det var lite dumt. Hon borde istället talat om att så gör man inte.
Kanske reagerade ni extra skarpt för att stämningen redan var lite dålig.
Aqvakul
23-12-2007, 23:17
CITAT (Netha @ 23-12-2007, 23:13)

Faktiskt så tror jag att femtonåringen inte alls tänkte på att det kunde vara farligt för hörseln...
för honom var det nog mest en kul grej.
Eller kanske han funderade hur han skulle få slut på "tjafset" och tog till brandvarnaren.
Sedan att mamman försvarade honom... det var lite dumt. Hon borde istället talat om att så gör man inte.
Kanske reagerade ni extra skarpt för att stämningen redan var lite dålig.
Klokt!
Jo säkert var det så Netha, fast det vara tyvärr inte första gången den grabben hittade på riktiga dumheter mot andra och modern försvarar alltid honom... oavsett vad han hittat på. Tyvärr har dessutom femtonåringen inte förmågan att försöka argumentera med andra människor utan om det går lite emot honom så tar han till nävarna för att hämnas... Försöker ju att sitta ner och ha vettiga diskussioner med honom utan att han blir arg men det går liksom inte.
Han tar till vilka tillhyggen han kan för att hämnas och just idag råkade brandvarnaren ligga närmst...
Ciczi
CITAT (Ciczi @ 23-12-2007, 23:45)

Jo säkert var det så Netha, fast det vara tyvärr inte första gången den grabben hittade på riktiga dumheter mot andra och modern försvarar alltid honom... oavsett vad han hittat på.
Ciczi
Så tråkigt att hon inte förstår att hon gör sonen en björntjänst.

Läste slarvigt igår ...
undrar om femtonåringen kanske har någon störning av något slag.
En kille i den åldern brukar normalt inte använda nävar el tillhyggen mot vuxna/familj
Också att han saknar förmåga att diskutera, det låter inte som allt står rätt till.
Kanske behöver han få extra stöd i någon form, annars kan det gå riktigt illa
när han så småningom ska ut i arbetslivet och klara sig själv.
Gossen Ruda
24-12-2007, 09:45
Låter lite som ett curlingbarn, föräldrarna(modern) har alltid sopat banan för honom. Han har fått göra som han vill och ingen har sagt till honom hur han skall fungera tillsammans med andra, han har inte helt enkelt inte lärt sig att ta en motgång. Vet inte riktigt hur man skall agera, han kommer dock att få stora problem i framtiden om han inte lär sig.
Femtonåringen är sladdis med 8 år till nästa syskon (23) som i sin tur är sladdis ytterligare 7 år till nästa syskon (30).
Jo Curlingbarn är nog helt rätt här...Och han har redan stora problem med omgivningen och andra människor och att hantera motgångar.
Ciczi
Huruvida han är sladdis vet jag inte om det är relevant, inte heller tror jag att uppfostran har så mycket att göra med saken. Bränner man av en brandvarnare, etc, i örat på någon så beror det i huvudsak på att man själv är dum i huvudet. Om man är 15 år alltså. Hade han varit 5 hade det varit en annan sak. Hade han varit 25 hade han nog behövt omyndigförklaras
Aqvakul
24-12-2007, 12:47
Problembarn har alltid funnits, mammor som försvarar sina barn likaså. Låter som ngt annat än "tonårsproblem".
Blomstertanten
24-12-2007, 21:28
Rent spontant och utifrån det jag läst nu skulle jag vilja säga : Det är helt klart fel på mamman !!!!
Inte konstigt att ungen inte kan bete sej eller tänka själv !!!! Han har ju inte fått lära sig att ta ansvar för sina handlingar eller att ta konsekvenserna.
CITAT (Blomstertanten @ 24-12-2007, 21:28)

Rent spontant och utifrån det jag läst nu skulle jag vilja säga : Det är helt klart fel på mamman !!!!
Inte konstigt att ungen inte kan bete sej eller tänka själv !!!! Han har ju inte fått lära sig att ta ansvar för sina handlingar eller att ta konsekvenserna.
Kanske, men det vet vi ju inte.
CITAT (Pirum @ 24-12-2007, 21:34)

Kanske, men det vet vi ju inte.
Jo tyvärr är det så...
Ciczi
Hur är syskonen? Likadana?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.