Jag har en nyanlagd tomt. c:a 250 kvm är nu färdigutrullad gräsmatta, som tagit sig jättebra. På c:a 250 kvm till är det meningen att jag ska så gräsmatta. Hade tänkt att göra det i slutet av augusti.
Nu är det så att hela marken för den tilltänka gräsmattan är kraftigt ogräsbeväxt. Att ta bort allt ogräs skulle vara ett alldeles för betungande arbete.
Jag hade tänkt att ta bort det värsta ogräset, sedan jordfräsa marken och sedan bre ut lite matjord. Jag har en hög med matjord, men det är nog bara c:a 3 kubikmeter så det räcker ju inte till mer än en mycket tunt lager, i princip bara för att ”blanda ut” fröna med. Jag har inte lust och tycker inte att det är värt att köpa ett nytt lass matjord.
Jag är inte ute efter en kanongräsmatta och jag har hört att gräset efter ett par år ”konkurrerar ut” övrigt ogräs, om man bara klipper den och kanske gödslar lite.
Något som har erfarenhet av att göra på liknande sätt?
Hur mycket ogräs kommer tillbaka direkt och kommande växtsäsong? HUr mycket av ogräset är flerårig resp ettårigt?
Jag har ingen erfarenhet av gräsmattor. Men om du fräser så kan jag tänka mig att man hackar sönder rötterna för rotogräs i mindre bitar och att varje rotbit, i sin tur, kan ge upphov till en ny planta! Jag tror att det vore bra om det gick att få bort rotogräset innan i alla fall. Gräset kommer nog att vinna såsmåningom ändå, man ser ju när kommunerna planterar gräs och inte alltid är så noga.
Vad är rotogräs? Har inte allt ogräs rötter?
Rotogräset sprids med rötterna - till skillnad från fröogräs som sprids med frö.
Ogräs från odla.nu
eftersom min gräs matta är gjord enbart genom att klippa så tror jag att om du bara klipper o håller mattan kort så blir det bra
jag har alltså inte sått gräs o jag klipper bara så ofta som det behövs inte för ofta men de e ju en smaksak fungerar bra o jag har en tålig o slitstark gräsmatta eller kanske det är bara en grön matta
o du ska ju dessutom hälla på gräsfrön så jag tror på ditt sätt om du inte är alltför petimetrig me det som kommer upp
men klipp de e nog de viktigaste
Passar på och frågar vad man kan få loss en simpel gräsmatta för.
Vi tänkte anlägga en gräsmatta vid en vindsurfing klubb så vi kan rigga våra segel och lägga våra brädor utan att de blir skadade. Idag riggar vi på asfalt och grusplan, vilket inte känns bra alls. Mkt repor blir det.
De som vi tänkt på hittils är en färdig gräsmatta. Dvs att vi gräver ur ca 3 cm på grusplanen och sen lägger gräsmatte strängar. Detta mest för att tjäna tid. Hur lång tid skulle de ta att så sin egen gräsmatta från skratch?
Våra krav på skönhet på gräsmattan är obefintligt, bara vi slipper grus, ogräs är välkommet osv..
Vad kostar billigast tänkbara gräsmatta? Runt 100 kv, är det någon som har lite koll?
Om man fräser jorden så ryker en hel del maskar. De är dina absolut bästa redskap i trädgården.
Gräs trivs bäst på lite sandblandad jord. Visst kan man klippa, klippa, klippa till förb----se men risken är att det inte blir mycket till gräsmatta. En del blommor som man inte vill ha där växer mycket fortare än gräset. T ex rölleka. Av den får man till en början en mjuk gräsmatta men med tiden alltmer ler- eller sandmark med blommor.
Jag skulle nog kosta på lite mer jobb med ogräsrensning, och så lite sand, och så gräsfröna i höst och sedan hoppas på det bästa.
Och till Pher: Färdig gräsmatta är rätt dyr om ni inte kan få tag på II-sort. Men samma sak här, kosta på lite sandblandad jord under för annars blir det bara lervälling när det blir blött.
e_sedell
01-08-2003, 20:57
Nu eller alldrig tycker jag du ska använda ogräsgift. Spruta, vänta några veckor och fräs.
Jag fiunderade lite, pappa sprutade lite förut i gången, men det har jag satt stopp för. Han blandade rundup som det står på förpckningen. Men t.ex. maskrosor kom upp igen efter en tid. Sprutade han för lite eller hade sör svag blandning eller?. Det blir ju alldrig så för bönderna ju...
Susanna
02-08-2003, 08:12
CITAT (Pher @ 01-08-2003, 19:50)
Vad kostar billigast tänkbara gräsmatta? Runt 100 kv, är det någon som har lite koll?
Vi skulle lägga färdig gräsmatta på en stor yta förra året och letade efter något billigt. Den vi hittade kostade 17 kronor kvm plus moms. Hos en del leverantörer var priset ända upp till 70 kronor så det kan skilja ganska mycket. Vi köpte rullarna hos Lokalföreningen i Borrby.
Hälsningar Susanna
Tack för lästipsen om ogräs här på www.odla.nu, MEN vad är rotogräs och fröogräs? Hur ser jag skillnad?
Charlotte V
06-08-2003, 08:22
Man ser inte skillnad på rotogräs och fröogräs - man får ta reda på vilken sort som är vad. Själv skulle jag också var lite försiktig med att fräsa runt små rotbitar som blir till tusen små plantor.
Jag har hört flera som köpt färdigt gräs på rulle och det var billigare än de trott, sade de. Själv har jag alltid kört frö och det har gått bra, även om det tar lite längre tid.
Charlotte
Jo, jag har redan rullt ut 240 kvm gräs. Det kostade 18 kr/kvm. MEN jag har 250 kvm till där jag ska ha gräs och 2-3 kr/kvm istället för 18 kr/kvm är ju trots allt billigare. Därför tänkte jag så gräs resten av tomten, dä rjag inte har lika höga krav på en snabb och fin gräsmatta.
Finns det nån förteckning äver vilka ogräs som är rot- resp fröogräs.
Eva i Norrköping
07-08-2003, 07:44
Vår gräsmatta var full med ogräs - även rotogräs - när vi flyttade hit. Men genom klippning regelbundet (vilket den nog inte fått uppleva så ofta tidigare) så har ogräset gett med sig, och gräset är helt OK nu. Det tog inte så lång tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.