Linis
Hej!
Har 6 st Orkidéer. Har fått en "bebis" som nu bor i egen kruka och har en som fått en ny stång. tongue.gif
Jag har kvar min första som jag fick för nästan 6 år sedan. Den har dock inte blommat på 5ÅR.
Trots detta så har den 11 blad
. Tycker att jag har provat allt. Bor i en tvåa så jag har inte något utrymme att ställa den mörkt eller kallt. Den får så i fönstret när det är öppet. Har hört att med många böad så betyder det att den mår för bra.

Nu bor en i badrummet sedan 1 vecka tillbaka. Tänkte att fukten där kanske sätter fart på den.

Vägrar slänga min första samtidigt som jag vill att den ska blomma igen crying.gif
Någon som vet en riktig kickstart för brudorkidéer?

sos.gif
Sofiia
värme påstås även påskynda blomningen. Så om du har en varm plats dit du kan sätta den kanske. Eller göm den bakom en gardin och glöm bort den så börjar den säkert blomma!! smile.gif och om du har möjlighet att ha den utomhus sommartid (om du inte redan har försökt med det) så kan det cokså va ett tips!
Elisabeth G
Jag är långt ifrån någon orkidéexpert men har lyckats bra med mina. De blommar mycket och länge varje år. De enda regler jag har är så mycket sol som möjligt och pytteliten vatten, just nu bara några centiliter varannan vecka. Tidigare stod de i söderfönster men efter att vi flyttat har de tyvärr fått nöja sig med västerfönster men det verkar gå bra det med.

Lycka till!
miamaa
jag har två.
dom blommade för ett år sedan.
sen har jag haft dom i norrfönster hela sommaren. glömde vattna ibland och när jag vattnade dom så fick dom stå med massa vatten i krukan.

och nu blommar dom igen. och det med en massa stänglar. tycker det är jättekul för det är dom enda orkideerna jag har..
kira
Jag har fått för mig att orkideer inte ska stå i full sol,de kan få fula brännmärken på bladen.I naturen så växer de i skuggan i trädklykor m.m där det inte är så mycket sol.
ängsvädd
Orchidehuset.se skriver:

PLACERING
Phalaenopsis vill ha all tillgänglig sol från september till mars och ljust men ej direkt sol resten av året. Den är varm växande, trivs vid en temperatur 17-25° och passar väl i boningsrum. Vill gärna ha luftväxling men ej kalldrag.

VATTNING
Måste torka ut mellan vattningarna men varma sommardagar fodras ganska jämn fuktighet för bäst trivsel.

från http://www.orchidehuset.se/kultur/skotselr...halaenopsis.htm

Jag har en phalaenopsis i ett västerfönster, den har blommat nyligen. Den andra står i ett söderfönster för första gången, i knopp som snart slår ut nu smile.gif Men när det blir varmare får jag flytta in den en bit i rummet.

En phalaenopsis har jag på i ampel på vägg så att den nås av en del ljus från söderfönstret men den är inte i knopp.

Under sommaren kommer jag att ha dem i amplar hängandes i träd.
annade
Hej!

En vän till mig fick en orkidé när hennes dotter föddes för fem år sedan. Den har aldrig blommat om, men nu under vintern har det kommit två nya stänglar med jättevackra blommor, så ge inte upp!

Alla mina 8 orkidéer har hittills lyckligtvis blommat om fint en eller flera gånger varje år. Ingen av dem står i direkt sol utan ljust och i vanlig rumstemperatur. Vattnar gör jag genom att sänka ned krukan i vatten varje eller varannan vecka. Ibland får de lite näring också.

/Anna
skogstroll
Jag hade orkidéodling i en extremt mörk tvåa på Söder för några år sen. Jag skaffade tillskottsbelysning. Tyvärr blev det rätt torrt och en del ohyra så det blev väl ingen hit. Hade jag ansträngt mig lite mer hade det med ökad luftfuktighet gått ganska bra... smile.gif Pröva belysning i form av lysrör. Och vissa sorter som Cymbidium kräver extra mycket ljus vilket är ganska svårt att uppnå
milla
Hej!
Jag har satt om alla mina brudorkidéer i stora glasskålar. Läste att just brudorkidéer trivs och blommar ofta när de växer så.
Jag skölde bort all jord från rötterna och fyllde skålarna med 4cm tvättad leca kulor. Sen satte jag orkiden ovanpå och fyllde på med leca mellan rötterna. Sen hällde jag ljummet vatten (bäst om man låter vattnet stå några dagar i en vattenkanna, de tycker visst inte om kallt vatten, allra bäst om det är regn vatten men det har inte mina fått) 4 cm upp i skålen. Jag fyller på vatten när det gått ner till 1 cm.
Mina orkidéer har fått nytt liv efter detta, de har fått fler blad och även de gamla bladen är styva och jätte fina jämfört med innan. Två av dem har redan satt nya stänglar och börjat blomma med fler blommor än tidigare, detta trots att de inte fått en gnutta näring! Flera av dem har rötter som sökt sig ner till vattnet i leca lagret.
Jag kommer att börja ge dem orkidé näring till våren.
Mina andra orkideér har jag satt i glas krukor på fat med leca kulor i och håller det lagret blött det verkar fungera mycket bättre än tidigare när jag doppade dem ibland i vatten.
Sen finns det ju ovanligare orkideér som vill ha helt andra förhållanden så jag vågar inte säga att alla orkideér trivs med just den här behandlingen.
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon