Har haft hicka i ett par timmar, hur e bästa botet mot hicka ?? frågar era experter
Krolliljan
24-12-2007, 07:33
Jag håller för näsan och håller andan.
Saxat från wikipedia, tipsen testas på egen hand.
* Att tugga i sig och snabbt svälja en till två matskedar strösocker
* Svälja tre gånger samtidigt som man håller andan
* Hålla andan direkt efter första hickningen
* Att man blir överraskad eller skrämd av något
* Hålla för näsan och samtidigt dricka vatten
* Hålla andan genom att stänga munnen och hålla för näsan
* Dricka vinäger
* Dricka upp och ned
* Ät en matsked senap
* Tugga en sockerbit och svälja ner den med vatten samtidigt som man håller andan
* Dricka så mycket vatten som möjligt i en enda klunk
* Blöta en sockerbit i ättikssprit och äta upp den
* Ät en tesked sylt
* Hålla för öronen, med fingrarna, så att man inte hör något tills hickan är borta.
* Mun-mot-mun metoden (hjälper mot "fyllehicka")
* Trycka på nerven på bröstkorgen hårt tills hickan går över. Nerven ligger mellan två ytterst små "gropar" och är ganska svår att hitta, men effektivt.
* Ta in ett snabbt och djupt andetag och håll munnen helt öppen under tiden man håller andan. Det fungerar som om man blivit skrämd av någonting.
* Killa/kittla sig i svalget.
* Att hålla andan så länge du kan samtidigt som du putar ut din mage så mycket du kan (så det gör nästan ont)
Ciczi
Alexander-VG-zon3
24-12-2007, 11:31
jag håller andan direkt efter första hicket i 60sek . försvinner det inte då så direkt efter igen håller jag andan och dricker hastigt felar gånger kallt vatten då det brukar hjälpa . men har du haft det i par timmar så brukar inget hjälpa för mig . knepet är att göra nåt direkt efter första tror jag .
Ta en sockerbit i munnen och drick ljummet vatten till. Hickan brukar gå över omgående.