Full version: bergsbambu
andreas i uppsala
hej
Jag undrar var kan man få tag på bergsbambu(för senare uteplantering)?Frö eller planta spelar ingen roll.Jag har letat på altavistas sökmotor men jag kan inte hitta någon som säljer frön eller hela plantor av bergsbambu.Jah har hört att de är ganska dyra men det spelar ingen roll.Det är ju ändå bergsbambu vi pratar om.
Åsa, mälardalen zon 2
De flesta trädgårdsbutiker kan ta hem önskade växter på beställning och är det inte några ovanliga växter brukar det ofta inte kosta något extra. (Stora Gardencenterkedjor som ex. Plantagen brukar dock inte vara så pigga på att ta hem växter)

Ex. på sorter som brukar kunna hittas i handeln.

Hareskov zon 1-3(4). Höjd 2,5-3,5m. Mer hängande i växtsättet än Jumbo.

Jumbo zon 1-3(4). Höjd 2,5-4m.

Simba zon 1-3(4). Höjd 1,5-2m. Tätväxande och kompakt. Denna sort säljs av Hortogreen via postorder 195kr per planta.
andreas i uppsala
Tack .Jag beställde en simba på hortogreen.(ska plantera ut den)
Jag passade på att köpa lite annat också.Nästa år ska jag försöka få tag på bergsbambu men nu orkar jag inte.Tack för tipset.
mvh
andreas smile.gif
Mariann
Simba är en bergsbambu!!!
Järfälla
Jag har två Bambu, som jag trodde var bergsbambu; Fargeisa Murielae Jumbo. Den ska ju helst stå halvskuggigt och vindskyddat, min står i full sol och ganska öppet läget. Men trivs! Såg lite torr ut i våras, men den hade liksom torra blad ytterst som skyddade de nya som sedan tog över. Tycker det verkar vara en tålig sort! De ska bli mellan 2-4 meter stod det på lappen (inköpta på Ulriksdals Slottsträdgård "Rappnes")

Simba har jag också, men den tog halvstryk av vintern. Och på min angivelse står det zon 2.
Den är max 1 meter trots 2 säsonger.

(Zebragräset och Miscanthus Nishidake klarade inte vintern heller...)

Bor i zon 2-3
andreas i uppsala
Hur skyddade du din simba.Jag ska plantera min mellan 2 barrväxter och sennär det blir kallt så ska jag binda ihop dem(mot regn och blötsnö).Men första vintern ska jag nog förvara den inomhus så att den blir stor och fin.Var fick du tag på din jumbo.Jag hade helstmen man får väl ta det som bjuds velat få tag på en riktig bergsbambu och inte en dvärg som simba,fast den duger nog smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tror inte bergsbambu kommer att trivas inomhus i vinter ifall det är vanligt bostadsrum du menar. Många trädgårdsväxter blir inte långlivade i varm torr bostadsmiljö med dåligt ljus. Men har du inglasad veranda eller liknande som håller sig strax över frostfritt så borde det vara en bra övervintringsplats ifall du inte vill övervintra den utomhus.
KURT
När det gäller frön, så brukar man inte föröka bambu med frö. De blommar ju mycket sällan (vart 50-100 / år) och dör efter blommningen.
andreas i uppsala
Jag ska förvara den i ett föråd där det är cirka 10-15grader.Jag har ska skaffa ett lysrör (10,000 lumen eller vad det heter)Jag ska skaffa en till lite senare i höst(7-8000 lumen)Räcker den belysningen till tre lite större växter(träd) och ett tjugotal mindre växter?Det borde räcka eller vad tror du?
Järfälla
Jag köpte mina 2 stora (var ca 1,30-1,50 höga) på Ulriksdals slottsträdgård förra året i juli.
Men mycket köper jag på närmsta plantskola, Plantorama i Viksjö (Järfälla). Även köpt via hortogreen.com

Zetas har oftast förträfflig sortering annars.

Köpte Simban (+Miscanthus och andra gräs) på Plantagen (Hässelby) - och där fanns även Bambu. Borde inte vara något problem hitta tycker jag.

Varför ska du ta in dem? Om du sätter din bambu någorlunda skyddat, åtminstone inte i ett blåshål, så borde de klara vintern. Täck med granris nertill, och täckbark. De är tåligare än man tror, har jag fattat efter allt jag läst och hört av grannar, vänner och halvproffs.

Mina bambusar har jag inte gjort ett enda jota med i höstas. I våras försökte jag täcka med skuggväv för vårsolen, men det var så blåsigt så det åkte av hela tiden. Med andra ord har mina fått utstå alla prövningar och klarat det (och som sagt är läget inte det bästa heller).

Jag älskar mina gräs, speciellt bambun som jag har som häck/insynskydd och även täcker vintertid!

Kan rekommendera ett annat trevligt gräs för prydnad, Gullbrandsgräs, Spartina pectinata, som blir ca 150 cm och "fontänigt" växtsätt i toppen. Toppenläcker! (går även att ha i kruka - tex som insynskydd på en altan)
andreas i uppsala
Ok tack.Jag har läst att granris inte är så bra eftersom de håller kvar fukt (i allafall när det gäller kryddor)så jag ska nog istället skyffla upp en massa jord runt och sen täcka med löv.Jag har läst att den växer som tusan om man gödslar med tex gräsklipp eller flytande funkar det?Växer din bambu mycket med tanke på att den är världens snabbast växande växt(gräs).
crille
jag hadde bergsbambu i en stor kruka innomhus (bor i zon 5) och den växte och måde bra tills ja glömde att vattna den och den fick spin men som sagt den klarade sig men sen råkade mossan välta sönder den då gav jag upp sad.gif
Järfälla
Crille: mossan var väl ändå morsan, annars har du starkväxande mossa...

Jag tycker löv är bra när de är torra, men det är de ju inte speciellt länge om höstarna. Sen blir det bara en tjock geggig massa som fryser, så jag tänkte satsa på granris istället för det måste ju bli luftigare. Bambun är förresten svår att täcka eftersom den är vintegrön. Tror det är viktigast att skydda den för vårsolen - speciellt om rötterna inte hunnit etablera sig rejält. Den är törstig!!

Mina har inte växt särskilt mycket, max 10 cm per år, men de var ju stora redan. Jag har gödslat med 2 nävar hönsgödsel per planta i våras, sen fick den 5 cm kodynga. Kanske var det för lite gödsel, inte vet jag. Men de står s s v väldigt soligt och dessutom blåsigt... Å andra sidan kompenserar jag med duschningar rätt ofta.

Bara en sak, de vill ha väldränerad fuktig jord, full av mull och grusig sand (och leca om man tycker sig ha råd). Ta gärna perenna-jord som ska hjälpa växterna att övervintra bättre...
andreas i uppsala
Jag har gjort en liten bädd åt den med grus längst ner och sen lite kompost(torkad gräs och löv) och ovan på det har jag vanlig plantjord som är blandad med sand/grus.Det har blivit en liten kulle.Den är lika hög som den är djup så den borde trivas där.Det är också en vindskyddad plats i öster så det är bara sol på förmiddagen.
Växer dem på bredden lika mycket som den gör på höjden(brer den ut sig)??för i så fall måste jag sticka ner några bräder i jorden så att inte hela rabbaten blir full med bambu.
Järfälla
Jag har hört dem som säger att man ska planera i en soptunna som man sågar bort botten på, men det är mest för rötterna, så den ska gå att ta bort - för rötterna sägs blir som vajrar. Bättre in de söker sig NERÅT istället för sidledes...

Mina har inte spritt sig särskilt, mindre än jag hoppats.

Vore kul med andra synpunkter! Någon som haft bergsbambu längre än 3 år exempelvis?!
e_sedell
Jag skulle vilja ha tag på några riktigt höga bambusorter/arter (som tål zonII). Jag vill ha tillbåde en solig och en skuggig plats. Gärna olika sorter. Någon med förslag?
andreas i uppsala
Försök att få tag på riktig bergsbambu(2-3m)Den klara lätt zonII.Bergbambu gillar soligt-halvskugga.kolla på zeta eller i någon lokal trädgårdsbutik.Jag köpte(har köpt) en dvärgbergbambu på hortogreen fast den blir bara 1-1,5 meter hög.(ska skaffa en riktig bergbambu till våren
e_sedell
2-3 m räcker ju faktist. Men jag vill gärna ha ännu högre, bara för känslan...
Micke
En högre bambu som klarar zon 2? Kan vara svårt att få tag på i Sverige, men i Tyskland finns det exempelvis:
- Phyllostachys aureosulcata: t.ex. "Spectabilis" ska klara -25 och blir 3-5 m
- Phyllostachys iridiscens: -22 och blir 5-7 m
- Phyllostachys nuda: -25 och blir 5-7 m
- Phyllostachys viridi-glaucescens: -22 och blir 6-9 m
- Phyllostachys vivax: -22 och blir 6-9 m

Ni kan ju kolla in http://www.bambus.de eller http://www.bambusgarten.de

Micke
Järfälla
Bergbambu heter Fargesia Murieliae

Men det finns ju andra bambusorter. Phyllostachys är känsligare än riktig bergsbambu! Och sprider sig aggesivare. Den vill ha varmare och full sol.

Det jag skrev om soptunna runt rötterna gällde tydlligen inte Fargesia, bara Phyllostachys.

Kolla denna länk:

http://hem.passagen.se/snowpalm/swe/bamboo.html
andreas i uppsala
Jag gillar den sidan.Jag ser att även du har lagt märke till den.En trachycarous fortunei måste jag bara skaffa (i kruka)Jag har skaffat en jumbo nu i alla fall och snart kommer simban också.Jag har en baksida(öster)där det bara är sol på förmiddagen(morgonen) .Det ända skyddet mot vind(nordan) är en syrenhäck(träd?)som är cirka 3 meter hög.Tror du jag skulle kunna plantera den där?Blir även rötterna på simban som vajrar med tanke på att jag har en damm i närheten ocj jag vill inte att bambuns rötter ska ha sönder den eller något i den stilen.
e_sedell
Skapligt, 6-9m. Hadde jag haft större tomt så hade jag lätt skaffat den! Skaplig djungel känsla....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon