Full version: Peter Korn får pris
Gossen Ruda
Härryda kommun är nöjda men inte Länstyrelsen. GP.
Christer i Falköping
Kan kanske förstå länstyrelsen, men nog har vi väldigt mycket dokumenterat om hur det sett ut förr över hela landet?
Christer.
Ralf
Vi har oxå lagar som säger att om du ska bygga något så är du som är byggherre ansvarig för att det sker arkeologisk undersökning av marken innan du bygger.

Med tanke på var fastigheten ligger så är det väl knappast otroligt att den har varit bebyggd mkt länge och kanske innehåller intressanta fynd.

Det är tyvärr inte ovanligt att fornminnen förstörs. Ett exempel är skogsmaskiner som far fram allt för ovarsamt.
Pirum
Hur det är i detta specifika fallet vet jag inte, är för dåligt insatt. Men generellt sitter det alldeles för få byggherrar, av diverse slag, i svenska fängelser. Bygger man totalt regelvidrigt bör man bo i arbetsläger ett tag.
kompostjord
På en del ställen är fornfynden vanligare än på annat håll, hur mycket fornminnen behöver vi?
Här finns det en historia om fornfynd på varje jordbruk, men plogen skall fram.
Pirum
Vi har alldeles för få fornminnen, och även om jord- och skogsbruk har uppdagat många fornminnen så har än fler mosats under maskiner eller plöjts sönder.
Siv i Bollnäs
Vad kan det finnas för fornminnen där i skogen, som måste tas tillvara???
Vad Peter Korn skapat för oss trädgårdsmänniskor och även andra, är enligt min mening av stort värde. Man får hoppas att det inte är den gamla vanliga "svenska" avundsjukan eller "jantelagen" som spökar...

Jag kan berätta - på tal om fornminnen, att när min pappa skulle gräva grund för vårt hus på Munsö (där jag är född) så fick dom upp en mängd människoben och även skallar... De kontaktade då Riksantikvarieämbetet vars folk kom ut och tittade. Dom sa: ni kan lugnt fortsätta att gräva, vi kan inte bry oss om det här; det finns massor av gamla vikingagravar här på ön och runtom på alla Mälaröar förresten. Gräv ni! Och huset byggdes. Men min mamma, som kom från Hälsingland och trodde på oknytt, sa alltid att alla "olyckor" och sjukdomar som drabbade familjen berodde på, att vi ofredade de döda vikingarna genom att bo på deras ben... Hon fann sig aldrig riktigt tillrätta med att bo på just denna plats! alien.gif
Gossen Ruda
Det där sista låter märkligt men det var kanske länge sen? Nu när man insett att varje pusselbit är viktig för att förstå vår historia är man noggrannare.
Ralf
CITAT (Siv i Bollnäs @ 27-12-2007, 18:32) *
Vad kan det finnas för fornminnen där i skogen, som måste tas tillvara???

Finns fornminnen över allt. Läste för ett tag sen att en skogsägare blev dömd för att en skogsmaskin kört sönder en grav i skogen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon