Full version: Att skala ägg
cato
Hej!
Har stått en bra stund i köket och försökt skala ägg, som skall serveras i snygga halvor.
De flesta blev trasiga och fula.
Förr i tiden var detta aldrig något problem. Någon enstaka gång ville inte skinnet släppa på rätt sätt.
Då sa min mor att äggen var för färska.
Numera träffar man ytterst sällan på något ägg som släpper skalet, så man får ett snyggt
helt ägg att servera. Hur klara ni detta? Har ni något bra knep?
Det är väl inte bara vår familj som stött på detta problem.

pejori
CITAT (cato @ 24-12-2007, 16:01) *
Hej!
Har stått en bra stund i köket och försökt skala ägg, som skall serveras i snygga halvor.
De flesta blev trasiga och fula.
Förr i tiden var detta aldrig något problem. Någon enstaka gång ville inte skinnet släppa på rätt sätt.
Då sa min mor att äggen var för färska.
Numera träffar man ytterst sällan på något ägg som släpper skalet, så man får ett snyggt
helt ägg att servera. Hur klara ni detta? Har ni något bra knep?
Det är väl inte bara vår familj som stött på detta problem.

nädå..det är flera
jag skalar under rinnande kallt vatten och krossar hela skalet först
då är det lättare att hitta luftblåsan, och du kan i princip ta hela skalet i ett stycke tummenupp.gif
Carl
Hi!
Nix Nix!Aldrig! jag lägger äggen i kallt vatten i kastrullen låter de sen koka. Sen svalna i kallt vatten. Inga problem
MariaS
Ett restaurangknep: skala ägget med en våt och kall kaffesked. För fram skeden under skalet tills hela skalet lossnat.
LadyG
Lägger alltid de nykokade äggen direkt från äggkokaren och ner i iskallt vatten. har aldrig haft problem med skal som fastnar, men jag vet inte om det beror på kallvattnet eller äggkokaren.
Allis
Jag brukar krossa skalet på de nykokta äggen, så att vatten kommer in emellan skalet och ägget. Sedan låter jag dem ligga i kallt vatten en stund. Då brukar det inte vara några problem att skala dem.
Det lärde jag mig av en kock.
skogstroll
CITAT (MariaS @ 24-12-2007, 21:47) *
Ett restaurangknep: skala ägget med en våt och kall kaffesked. För fram skeden under skalet tills hela skalet lossnat.

Bra trick, det ska jag prova smile.gif
cato
Tack för alla tips!
Tydligen är det inte så många som så stora problem som vi med detta.
Vi kokar dem alltid från kallt vatten, kyler dem noga efter kokning och knackar sedan
söner hela skalet. Men trots detta brukar det vara svårt att få ägget helt och snyggt.
Nu kommer vi att prova kock-knepen också Hoppas att detta hjälper.
netaave
CITAT (cato @ 27-12-2007, 22:28) *
Tack för alla tips!
Tydligen är det inte så många som så stora problem som vi med detta.
Vi kokar dem alltid från kallt vatten, kyler dem noga efter kokning och knackar sedan
söner hela skalet. Men trots detta brukar det vara svårt att få ägget helt och snyggt.
Nu kommer vi att prova kock-knepen också Hoppas att detta hjälper.

Jodå jag också, blir tokig ibland tror det har med färskheten att göra. Ett tips är attt börja med den trubbiga sidn o lossna hinnan därifrån.
Alba
CITAT (netaave @ 28-12-2007, 00:47) *
Jodå jag också, blir tokig ibland tror det har med färskheten att göra. Ett tips är attt börja med den trubbiga sidn o lossna hinnan därifrån.

Så gör jag också men ibland är det tji. Fick ju ånga bra tips och väl värda att prova.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon