Hej! Kan man använda vanlig glödlampa till sådder istället för lysrör?
Ska börja så tidigt i år jag brukar alltid börja i april hahahahahahahhahahahahahahaAHAHAHAHAHHAHAAHAAHHAHAHAHAHAHAAHhahahahahahahahahaha hahahHAHAHAHA!
God Jul !
Christer i Falköping
25-12-2007, 16:16
Nej det går inte, för mycket värme för lite ljus. Däremot fungerar det bra med lågenergilampor, fast ytan blir ju då ganska begränsad om du inte har fler än en. Christer.
kerstin z5-6
25-12-2007, 21:49
jag börjar i januari :)Glödlampa räcker inte som sagt
rissen
26-12-2007, 11:51
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-12-2007, 21:49)
jag börjar i januari :)Glödlampa räcker inte som sagt
rissen
26-12-2007, 17:05
Hejsan
Det här med frön och när de skall i jord och skolas om och dylikt är jag dålig på. MEN, vad är det som ni skall så nu i januari? Flitiga Lisa har jag förstått är en liten flicka som skall sås tidigt.
Lär mig, snälla, skulle vara kul att till sommaren kunna se på sina underverk.
Detta är det första jag skriver så förlåt om det blir galet. Träning ger ju färdighet så jag skall ligga i.
Rissen
Tosan
26-12-2007, 19:27
Framförallt perenner, och i synnerhet såna som ska ut i snön några veckor. Själv ska jag så tex aklejor, som ska ha 5 veckors kylperiod innan de börjar gro. Sen har jag några sådder som stått i kyl sedan i höstas som ska ut nu lagom till nyåret. Grönsaker och sommarblommor, iaf de flesta, kan du vänta lite med, har ingen aning om hur det är med flitiga lisa. Men alla såna frågor får du svar på i sådd och förökning
rissen
26-12-2007, 19:57
Perenner som skall ut i snön skriver du Tosan. Detta förstår jag inte ???? Vad gör du då?
Sedan aklejor som skall ha 5 veckors kylperiod skriver du. Har du dom i såjord i kylskåpet då eller kanske bara fröna?
Jag har nämnligen fått 2 påsar aklejafrön och en påse förgätmigej .
Skall jag så dessa nu i januari då. Jag har varit dum nog att tro att det var att så dom direkt till våren på platts alltså.
Nu skrattar du nog gott om min okunnighet men frågar man inte så får man heller inga bra svar.
rissen
Christer i Falköping
26-12-2007, 20:01
Många fröer till perenner måste ha en köldperiod för att gro, därför sår man dem på vintern och ställer ut krukorna på ett skuggigt ställe ute. Eller kan man lägga dem mellan fuktigt papper (typ torklappar ellet melittafilter) i en plastpåse i kylen. Man bör inte ställa in jord tillsammans med mat. Om man inte är säker och ingen här vet kan man försöka gissa hur de behöver ha det för sådd. Om fröerna släpps sent på hösten, är det troligt att de behöver kyla för att gro. Men släpps fröerna på våren, ja då är det troligt att de vill ha värme för att gro. Christer.
kerstin z5-6
26-12-2007, 20:04
Välkommen till sådd och förökningsavdelningen med dina vidare frågor -där kommer from nu och hela våren att diskuteras just detta Att så inne nu är sällan nödvändigt -dvs redan nu i januari -bara sådant som tar lång tid för utveckling Kom ihåg att inga frågor är dumma frågor Just akleja behöver minst 5 veckor i lagom kyla -under snön , i kylskåpstemp eller liknande för att gro bra -groningshämmande medel inuti fröet blir då inaktiva -och fröet kan gro.Efter de kylveckorna gror de lätt -de gror naturligtvis bra även i vår om de stått ute hela tiden -när det väl blir varmare INGA frö kan kylas i fröpåsen
hälsar K
Tosan
26-12-2007, 20:55
CITAT (rissen @ 26-12-2007, 19:57)
Perenner som skall ut i snön skriver du Tosan. Detta förstår jag inte ???? Vad gör du då?
Sedan aklejor som skall ha 5 veckors kylperiod skriver du. Har du dom i såjord i kylskåpet då eller kanske bara fröna?
Jag har nämnligen fått 2 påsar aklejafrön och en påse förgätmigej . Skall jag så dessa nu i januari då. Jag har varit dum nog att tro att det var att så dom direkt till våren på platts alltså.
Nu skrattar du nog gott om min okunnighet men frågar man inte så får man heller inga bra svar.
rissen
Svaren har du ju redan fått... Men nej, jag skrattar inte det minsta, har nyss lärt mig det där själv Och kommer fortfarande med tusen och en frågor hela tiden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.