Merlin
Vill gärna testa juglans nigra och eventuellt regia sweatingbullets.gif (zon 3 fniss) samt äkta kastanj giggle.gif och köpa per internet. Känner ni till någon internet affär som säljer dessa växter? Han nån erfarenhet av att odla som i mina breddgrader så får ni gärna berätta.....
Åsa, mälardalen zon 2
Svenska internethandlare med träd är det ont om men Esveld brukar skidcka till Sverige, annars kan man ju faktiskt beställa dessa växter du pratar om i de flesta trädgårdsbutiker i sverige det är inga ovanliga växter och av någon art kan du t.o.m hitta E-plantor (selektioner där man tagit förökningsmaterial här i sverige och dessa plantor brukar vara extra tåliga för vårat klimat + friska) ex. finns det E-planta av Juglans cinerea fk Örebro E. Den manchuriska valnöten är också väldigt fin och mycket härdig (zon 4-5)
jegi
Åtminstone regia och nigra finns hos Egnérs prydnadsväxter och han har handel per internet. Kolla på www.egnersvaxter.com
Lotta i Gbg
Du ska leta efter en valnöt, Juglans regia, som är insamlad i Karpaterna den är lite tåligare. Jag har den i zon 3. Den frös tillbaka en del de första åren, men nu har den börjat ta fart. Nu har ju de senaste vintrarna varit rätt milda här så vi får väl se, men den har stått i 10 år iallafall.
Jan Lindgren
Hej!
Varför köper du inte frön och gör dina egna plantor. Castanea sativa frön kan du köpa i någon livsmedelsaffär eller på torget. Jag betalade 25 kr per kilo härom dagen. Det tar bara två minuter i micron så kan man äta dem. Du kan också så C. dentata och mollissima som anses härdigare. Titta på tråden pecan nöt så får du en adress.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
vill du prova så har jag valnötter att skicka till dig , som du kan prova att så , bra tid att så dom nu ute ,, har av juglans regia (dock är det fruktbärande träd som växer i zon 1-2 , som är vana vid just det klimatet men det borde väl även gå i zon 3 i skyddat och soligt läge )
Lotta i Gbg
Valnötter, Juglans regia är ju inte precis kända för att klara sig i zon 3. Det skulle jag vilja säga är rätt ovanligt. Därför är det nog viktigt om du ska pröva att faktiskt se till att få tag på exemplar som har bra förutsättningar. Det är så tråkigt att satsa på växter under flera år som sedan dör. Just när det handlar om buskar och träd så kan det ta väldigt många år från liten planta (eller frö) till de blommar och bär frukt.
MariaS
Min Juglans regia är inhandlad på en plantskola i zon3. Jag ringde och hämtade samma dag, så de hade trädet på lager...

JAg var tvungen att kolla... Ja de har fler på lager just nu...
Boxer
Jag har sått Juglans mandshurica, och om det lyckas så får du gärna en planta om du vill.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lotta i Gbg @ 27-12-2007, 00:35) *
Valnötter, Juglans regia är ju inte precis kända för att klara sig i zon 3. Det skulle jag vilja säga är rätt ovanligt. Därför är det nog viktigt om du ska pröva att faktiskt se till att få tag på exemplar som har bra förutsättningar. Det är så tråkigt att satsa på växter under flera år som sedan dör. Just när det handlar om buskar och träd så kan det ta väldigt många år från liten planta (eller frö) till de blommar och bär frukt.

och mina frösådder kommer just från ett fruktbärande träd i zon 2-3 . själva trädet var väl sådär 5-7m högt och växte inte skyddat och är en frösådd så den har växt i zon 2-3 i väldigt många år utan att förlora någon tillväxt eller att må dåligt . och ger nötter varje år i mängder . tyvärr har jag inte nötter från det trädet nu . och det har garanterat sett ett par zon 3 vintrar

och vill ''ni'' har häriedgare alternativ bör ni istället välja den gråa eller svarta eller manchuriska valnöten vilka dom funkar bra i zon 4-5 i skyddat läge .
kompostjord
Vilken Valnöt får störst nötter och vilken får nötter med tunnt skal?
Jag har hört av folk kring Märehn att de minns sina barndoms nötter som tunnskaliga.

Här är mer om Valnöt

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...alnöt&st=40
Alexander-VG-zon3
CITAT (kompostjord @ 27-12-2007, 19:27) *
Vilken Valnöt får störst nötter och vilken får nötter med tunnt skal?
Jag har hört av folk kring Märehn att de minns sina barndoms nötter som tunnskaliga.

Här är mer om Valnöt

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...alnöt&st=40

dom träden jag får nötter ifrån eller (stenfrukter?) , har små frukter och tjocka skal(har för mig dom jag åt va tjocka),kan kolla hur skalet är på mina nötter . men gud so goda dom är , mycket godare än dom man köper
Christer i Falköping
Det är den äkta valnöten som får de stora nötterna med hyfsat tunna skal. De andra arterna får mindre nötter med tjockare skal. Smaken på dem kan dock vara minst lika god.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 27-12-2007, 20:04) *
Det är den äkta valnöten som får de stora nötterna med hyfsat tunna skal. De andra arterna får mindre nötter med tjockare skal. Smaken på dem kan dock vara minst lika god.
Christer.

hur stora har den äkta valnöten ??

kan du se skillnad på nötterna ??

kan visa dig bilder på dom nötter jag fått denna omgången , alltså menar om du kan se om jag fått från en annan sort denna gången ?

frukterna jag fick förra gången var med säker het från ett äkta träd , dock var dom lite mindre än dom man köper i butikerna . men skalet kan jag vara osäker . orkar du vänta på bilder tills jag är hemma ?? tänkte jag skulle 'knäcka en nöt' och se hur skalet verkligen ser ut på dessa jag fått nu . har ju från två olika träd denna gång .
Christer i Falköping
Om storleken kan variera vet jag inte, kanske att de är mindre på yngre träd? Men de jag sett från svenska träd är lika stora som dem man köper (äkta valnöten) På de av andra valnötter som jag sett komma från träd i sverige var skalen betydligt tjockare och nöten mindre, där kan man inte ta fel egentligen. Nötterna är som sagt mindre också. Tror nog att jag skulle kunna säga om det är äkta valnöt eller om det inte är det om jag får se en bild. Men att sedan komma med förslag på vilken annan valnöt det skulle kunna vara annars det är svårt, de är väldigt lika.
Christer.
Boxer
Detta har jag hittat på nätet:

grå valnöt, Juglans cinerea - nästan dubbelt så lång som den är bred

manchurisk valnöt, Juglans mandshurica - tjockt skal

svart valnöt, Juglans nigra - ganska liten med hårt skal

valnöt, Juglans regia - stor med ganska tunt skal

Jag har sått både Juglans regia och Juglans mandshurica i år men jag har inte knäckt någon för att se på skalet.

Juglans mandshurica var mycket mindre och rundare än Juglans regia.
Alexander-VG-zon3
tusen tack för bilderna boxer !! ,, tror att jag har fått från två olika både den äkta och ev svart valnöt , förra omgången med nötte rjag fick var ockås med säkert het äkta valnöt .

Christer -- visar dig bilder när jag är hemma igen det blir väl efter den 8jan .

Christer i Falköping
Ser fram mot dem! Var och handlade idag och fann äkta valnötter som bara var hälften så stora som de jag sett förut. Troligen finns det alltså sorter som ger små, men väldigt! goda, valnötter. Dessutom hade de faktiskt äkta kvitten (Cydonia). Stora fina frukter som jag skall göra mos eller gelé av. Förhoppningsvis får jag mängder med kärnor som jag sedan kan så. Inget för mina zoner, men jag kan ju ha i kruka så länge det går. Blir det väldigt många kärnor kan ju andra här på forumet få om någon vill testa.
Christer.
Anders Roslagen
Varje J regia har individuellt stora nötter, vissa namnsorter har extra stora, tex de man köper till jul från Kalifornien. De ekologiska från Balkan som jag köper ibland är betydligt mindre. De jag plockat direkt från träd i Stockholm har haft en storlek mitt emellan.
Hur pass tunnskaliga de är, är också genetiskt betingat. Det finns sorter av J regia där man inte behöver nötknäppare, fingrarna räcker!

Merlin
Men går det att äta juglans manchurika och grå valnöt? Hur smakar dom, nån som provat?
Christer i Falköping
Vad jag hört är alla ätbara, bara mer eller mindre goda. Den manchuriska vet jag dock är god.
Christer.
jholma
Jag har ätit juglans manchurica och de smakar valnöt. problemet är att det mesta är skal och att det är ett jädrabs pillande för att få fatt i nöten.

Jan
Christer i Falköping
Ja, det blir mest småbitar när man pillat ut dem, men goda är de.
Christer.
Merlin
Nu har jag köpt ett litet träd av sorten juglans nigra. Lär ta några år tills det ger frukt men den som väntar.... wink.gif Har läst att j nigra har jättehårda skal, nästan omöjliga att knäcka, men det är iaf härdig där jag bor sägs det (zon3-4). Det ska bli intressant att se det växa, kan inte minnas att ha sett j nigra med egna ögon, bara j regia (svårt att skilja dom åt kanske). Finns nigra på botaniska i Stockholm? I så fall är det kanske värt att göra en utflykt framåt vårkanten?
woodcreature
skulle nog vilja åstå att bilden på den mandchuriska valnöten är en japansk valnöt J ailantifolia
dessa två är väldigt svåra att skilja på. det enda jag kan se skillnad på dem två är på nöten
J manchurica är mer lik den J cinerea i sin utformning
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon