|
Är det någon mer än jag som känner att julen är förbi när vi passerat julafton???? Märkligt ...men så är det....och vet ni vad...nu går vi mot ljusare tider.....mot våren...jag längtar till våren och alla blommorna.
Ja, ett par dagar håller känslan i sig, men jag har mest julkänslor innan. Nu börjar ju sommaren snart  Fast GRANEN ska stå kvar länge!!
Inte riktigt än, men 1 el 2:a jan åker gran och allt julpynt ut... då kommer ljuset åter.
Jo så känner jag med Lämås! Julstämningen infinner sig liksom kortare och kortare ju äldre man blir känns det som. Men granen och alla mysiga belysningar ska självfallet vara kvar ett bra tag till! Mvh ÅFenja
20:de dag Knut då dansas julen ut...jag kör efter det...jag har ju en ½ m plast gran som står på bordet...så jag behöver inte bekymra mig över några barr... Jag vill gärna ha uppe julen ett tag...det blir så kort tid allt...man hinner ju knappt sätta upp gardiner mm förens de ska ner igen...så dyra grejor och bara njuta en kort stund....  ...nä jag vill njuta länge...
Jäsingens, är julen snart slut?? Redan??.....Jag som bestämt att jag skulle sy nya köksgardiner att sätta upp när julgardinerna åker ner. Jag har ju inte ens varit och tittat på tyger ännu...
CITAT (Cacki @ 25-12-2007, 22:56)  Jäsingens, är julen snart slut?? Redan??.....Jag som bestämt att jag skulle sy nya köksgardiner att sätta upp när julgardinerna åker ner. Jag har ju inte ens varit och tittat på tyger ännu...  dags för mellandagsrea????
Aqvakul
25-12-2007, 23:07
Än är det mkt jul kvar. Hustrun försöker antyda att granen ska ut till trettonhelgen. Brukar motstå hennes propåer till Knut. Balkongljusslingan kan, om jag har tur, få sitta kvar januari ut. Julstjärnor är bannlysta i vårt hem, eftersom jag inte näns slänga dem när de blommat ut.
CITAT (pejori @ 25-12-2007, 22:59)  dags för mellandagsrea????  Huvva! Ge mej ut på rean? Nä, riktigt så tokig har jag inte blivit ännu.
Bookhousegirl
26-12-2007, 01:12
Klart julen inte är slut, vad är det för fel på alla som bara tycker att julen sträcker sig till julafton, nu finns det ju jättemycket kvar! Nu ska vi leka med alla nya julklappar, ha glöggkvällar, mysa inomhus med pepparkakor och umgås med varandra, det ser jag verkligen jättemycket fram mot. Speciellt i år när det är så många lediga dagar så man hinner träffa alla som är hemma under julledigheten. Så att julen är slut är bara ljug...
Julen är absolut inte slut förrän nyårsafton
kerstin z5-6
26-12-2007, 02:30
men på nyårsdagen är den slut
CITAT (Cacki @ 25-12-2007, 23:14)  Huvva! Ge mej ut på rean? Nä, riktigt så tokig har jag inte blivit ännu. inte jag heller blir fint utan gardiner också...ljuset kommer in bättre då  CITAT (kerstin z5-6 @ 26-12-2007, 02:30)  men på nyårsdagen är den slut  japp...här med...sedan stundar ljusare tider
Absolut - på nyårsdagen åker det lilla julpynt jag har undan - in med frasiga tulpaner ty då är det vår!!!!
20-dag Knut dansas julen ut.
Slingorna ute får sitta lite längre.
Siv i Bollnäs
26-12-2007, 12:38
Fasligt vad bråttom en del har när det gäller att kasta ut julen! Jag håller fullständigt med dom som tycker att har man pyntat och satt upp trevliga och stämningsskapande julprylar med visst (fast kärt) besvär, då ska man väl få njuta av detta så länge som möjligt? Och detta att ljuset har kommit tillbaka medsamma efter nyår...det har det förvisso inte! Det är ju bara några dagar sen det vände, och vi har ju länge tyckt att det varit mörkt så det räcker. Det går väl inte fortare åt andra hållet? Vår 1,5 meter höga plastgran barrar inte och får stå precis som det andra till februari! Det ni. DÅ kanske ljuset kommit tillbaka så det blir märkbart. Tyvärr blir det inte vår och trädgårdsdags bara för att vi skulle vilja det! Det är långt dit än... Gott Nytt År!
skogstroll
26-12-2007, 12:41
ja har man lagt ner massa jobb på att pynta och göra fint är det synd att slänga ut det för fort. Man kan ju sätta fröer ändå  man kan ju som sagt ta en kopp glögg och planera trädgården hehe
Siv i Bollnäs
26-12-2007, 12:46
Exakt, Skogstroll! I februari är det väl dags att börja så fröer om inte tidigare. Innan man har skolat om dom så brukar det finnas gott om plats för de små krukorna. Perennerna som ska stå i kyla kan man ju så tidigare men dom ska ju i varje fall inte stå på fönsterbrädena!
Aqvakul
26-12-2007, 12:54
CITAT (pejori @ 26-12-2007, 14:46)  ps. Den 2:a januari är det INTE fint med allt "julbjäfs"!!!! Då ser det bara sunkigt ut. Fast ljusslingor är OK (ofärgade) - det behöver inte jag - för jag bor mitt bland neonljusen i stan.... ds.
Siv i Bollnäs
26-12-2007, 12:55
Kan tala om att jag i söndags - dan före julafton - såg att dom sålde semlor på Coop Extra här där jag bor...
Aqvakul
26-12-2007, 12:58
 Allting går att sälja med mördande reklam. Kom och köp konserverad gröt ... Vägra handla (utom det nödvändiga)!
Siv i Bollnäs
26-12-2007, 13:00
Om det ser sunkigt ut med "julbjäfs" hemma hos dig, Stina, så är det inte säkert det ser så ut hemma hos andra...Det lär inte se sunkigare ut efter 1 januari än det gör den 24 december... Vi måste nog acceptera att det finns oliktänkande, eller hur, och inte bara häva ur oss otrevliga saker om deras tycken och smak?
skogstroll
26-12-2007, 13:01
CITAT (Siv i Bollnäs @ 26-12-2007, 12:46)  Exakt, Skogstroll! I februari är det väl dags att börja så fröer om inte tidigare. Innan man har skolat om dom så brukar det finnas gott om plats för de små krukorna. Perennerna som ska stå i kyla kan man ju så tidigare men dom ska ju i varje fall inte stå på fönsterbrädena! jag ska köra igång med lite perenner och chili i alla fall
CITAT (Siv i Bollnäs @ 26-12-2007, 12:55)  Kan tala om att jag i söndags - dan före julafton - såg att dom sålde semlor på Coop Extra här där jag bor...  nopp...inte en dag före nya året...sen är det frossatid på både tulipar och semlor  CITAT (skogstroll @ 26-12-2007, 13:01)  jag ska köra igång med lite perenner och chili i alla fall  jag med  CITAT (aq42 @ 26-12-2007, 12:58)   Allting går att sälja med mördande reklam. Kom och köp konserverad gröt ... Vägra handla (utom det nödvändiga)!  nä...inte konserverad...kokar gröten själv jag
Sailor Pluto
26-12-2007, 13:07
Så länge det finns julmat kvar så känns det väldigt juligt, även om man plockar ner allt pynt . Vi får ganska mycket rester från flera håll, så julstämningen varar iaf till nyårsdagen.... Julvikten (+4 kilo) är borta i slutet på februari .
Tulpaner sålde vi helgen före jul. Inte klokt
Aqvakul
26-12-2007, 13:25
CITAT (ylvahi @ 26-12-2007, 13:20)  Tulpaner sålde vi helgen före jul. Inte klokt Sälja och köpa - det är vår tids melodi!
Jo visst, men låt julen gå först. Sen blir det et j.....a tjat om semlor
Bookhousegirl
26-12-2007, 13:34
CITAT (aq42 @ 26-12-2007, 12:54)  Men semlor har vi ju redan ätit, i Jönköping serveras det Novembersemlor och då känns det inte så långt tills det är december och man får frossa i julgodis!!!
Av princip äter jag inte semlor för fetisdag. Då är dom sååå goda.
titti49zon6
26-12-2007, 13:38
"och julen varar intill påska" frön kan planteras även om julpyntet finns kvar-en liten tomte som sällskap kanske gör susen, tror inte fröerna bryr sig så mycket bara dom får lagom med fukt och rätt gromaterial
CITAT (Siv i Bollnäs @ 26-12-2007, 15:00)  Om det ser sunkigt ut med "julbjäfs" hemma hos dig, Stina, så är det inte säkert det ser så ut hemma hos andra...Det lär inte se sunkigare ut efter 1 januari än det gör den 24 december... Vi måste nog acceptera att det finns oliktänkande, eller hur, och inte bara häva ur oss otrevliga saker om deras tycken och smak? Jag har väl inte pratat om hur det ser ut hos andra!!! Jag pratar om hur det ser ut hos mej! Och jag har absolut inte sagt något om andras tykcke och smak. Hur det ser ut hos dej bryr jag mig inte om! God jul på dig Siv!
kerstin z5-6
26-12-2007, 23:16
Tulpaner semlor , fröer och jordiga fingar .. och vi pyntade med början 1 dec så vi hann njuta då -och kan njuta av våren nu!  Snart kommer tranorna -hehe ...
Hoss mig åker julen ut till nyår,jag vill ha julfritt, nytt och frasiga tulpaner.
Aqvakul
26-12-2007, 23:24
CITAT (storm @ 26-12-2007, 23:22)  Hoss mig åker julen ut till nyår,jag vill ha julfritt, nytt och frasiga tulpaner. Tycker hustrun med, men inte jag.
Jag kan sätta en peng (en stooor peng!) på att det är samma personer som redan tröttnat på julen och pyntet som startade alldeles för tidigt. Sånt straffar sej!  Nej julen ska avnjutas när det är jul.
CITAT (Berith @ 27-12-2007, 07:03)  Jag kan sätta en peng (en stooor peng!) på att det är samma personer som redan tröttnat på julen och pyntet som startade alldeles för tidigt. Sånt straffar sej!  Nej julen ska avnjutas när det är jul.  Instämmer!
Idag är det inte jul - det är en alldeles vanlig torsdag. Julen tog slut igår!  Nästa högtid är nyårsafton och det är en annan högtid.
netaave
27-12-2007, 14:18
Här släcks inte en ljusstake, och intet julpynt tas bort förrän förrän 20aknut. Det sattes inte upp förrän dagarna före jul heller. Sen lagom tills vi firar elleave som fyller den 14/1, då städas julen bort och det köps fångvis med frasande tulpaner och små söta vivor. Var sak har sin tid.
CITAT (stina @ 27-12-2007, 13:50)  Idag är det inte jul - det är en alldeles vanlig torsdag. Julen tog slut igår!  Nästa högtid är nyårsafton och det är en annan högtid.  Äh det där håller inte  jag tror inte att dom som redan tröttnat på gran och pynt har gjort det för att det är en vanlig torsdag efter jul.
CITAT (netaave @ 27-12-2007, 16:18)  Här släcks inte en ljusstake, och intet julpynt tas bort förrän förrän 20aknut. Det sattes inte upp förrän dagarna före jul heller. Sen lagom tills vi firar elleave som fyller den 14/1, då städas julen bort och det köps fångvis med frasande tulpaner och små söta vivor. Var sak har sin tid.  Men neta - har du inga ljusstakar till 1: advent!
netaave
27-12-2007, 14:24
CITAT (stina @ 27-12-2007, 14:23)  Men neta - har du inga ljusstakar till 1: advent!  Jo det hade jag ju så klart, tänkte mer på gran o tomtar när jag skrev så.
Krolliljan
27-12-2007, 14:26
Jag har mycket pynt  så det får jag ta bort lite i sänder. Idag åkte GOD JUL-skylten ner. Julkrubban står i alla fall kvar tills de tre vise männen "kommit fram".Stjärnorna i fönsterna likaså. Den lilla slingan ute ,får stå till Knut.
Aqvakul
27-12-2007, 14:30
Julsnigeln är så fin att den vill man aldrig packa ner!
CITAT (Berith @ 27-12-2007, 16:22)  Äh det där håller inte  jag tror inte att dom som redan tröttnat på gran och pynt har gjort det för att det är en vanlig torsdag efter jul. Men ordning och reda Berith, ordning och reda. Är det inte jul så är det inte jul!!! Inte får man göra som man vill heller!!!!
CITAT (stina @ 27-12-2007, 13:50)  Idag är det inte jul - det är en alldeles vanlig torsdag. Julen tog slut igår!  Nästa högtid är nyårsafton och det är en annan högtid.  Håller med dig !!!! Och ni som har gröna gräsmattor som mig.....hur sjutton ska man kunna känna vinterstämning när man inte ens kan rulla snöbollar & bygga lyktor & snögubbar???!
CITAT (stina @ 27-12-2007, 14:36)  Men ordning och reda Berith, ordning och reda. Är det inte jul så är det inte jul!!! Inte får man göra som man vill heller!!!!   Jo jag vet att det inte är jul. Inte just nu i alla fall, men alldeles nyss var det jul.  Men dom som pyntar flera veckor innan jul, dom skulle nog behöva ha en ordentlig genomgång av almanackor och regler. En grundkurs i hur man firar jul och pyntar. Och varför!
CITAT (Berith @ 27-12-2007, 19:54)   Jo jag vet att det inte är jul. Inte just nu i alla fall, men alldeles nyss var det jul.  Men dom som pyntar flera veckor innan jul, dom skulle nog behöva ha en ordentlig genomgång av almanackor och regler. En grundkurs i hur man firar jul och pyntar. Och varför!  Absolut! Det är ingen ordning och reda på folk nuförtiden! Vi kanske skulle göra en gemensam skrivelse..... Behövs EU-direktiv tror jag bestämt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|