Full version: kräftdamm
anne a
Jag har en damm cirka 7000 kvm, som är ett viltvatten som är anlagt på 80-talet. Det ser inte ut att vara så djupt cirka 1 meter, det verkar vara mycket dy och löv. Jag har tänkt att plantera in kräftor och karp och undrar nu om det är någon ide att plantera ut kräftor och karp där . jag tror inte att det finns någon fisk i dammen nu, skulle vara tacksam för svar.
Jan Lindgren
Hej!
Jag tror att det är lite för grunt för kräftor. Det finns risk att dammen bottenfryser. Är det för mycket löv så kan det bli syrebrist på vintern. Använder du en luftpump så går det nog bättre. Jag fick problem med min damm som bara är en tiondel av din för något år sedan. Isen låg ovanligt länge och det hade blåst ner mycket löv i dammen. På våren hittade jag många döda kräftor så jag tror det blev syrebrist. Jag tycker att du ska tömma dammen och ta dit en grävskopa och fördjupa delar av dammen så blir den perfekt och du kan ha valfri fisk och kräftor, dessutom så blir det en bra baddamm.
MVH
Jan Lindgren
anne a
Hej och tack för ditt svar, jag det är nog sant att jag får gräva några hålor,vad jag har hört så behöver dom gamla tegelpannor för att ömsa skal så dom kan gömma sig, angående fiskar i dammen, finns det inte fiskarter som äter upp kräftynglen det var därför jag tänkte att vi skulle ha Karpar, vet du vad man köper karpar och signalkräftor och måste man anmäla detta detta till Länsstyrelsen, jag tänkte kan man även ha ålar här och hur många kräftor kan behövas i våran damm väldigt tacksam för svar ha det så bra Anne
Jan Lindgren
Hej!
Unvik att ha ålar och kräftor. Ålar äter med förtjusning upp kräftorna. Man måste ha tillstånd för att plantera in kräftor men jag har aldrig hört talas om någon som brytt sig om det. Alla markägare runt omkring här har kräftdammar. Hur många kräftor du behöver beror på hur länge du vill vänta på att fiska. Signalkräftan förökar sig snabbt särskilt i början då det finns gott om mat. En insättning jag känner till använde 160 vuxna kräftor till en damm på 800 kvadratmeter. Är hälften honor och de får 50 ungar var på våren så blir det snabbt många. Du kan börja fiska redan året efter insättningen om du bara tar hannar. De har då vuxit rejält eftersom det inte finns någon konkurrens om maten. Alla fiskar äter småkräftor så har du fisk så blir det färre kräftor. Det är lite konstigt att det inte redan finns fisk i din damm. Fåglar sprider ofta olika sorters fisk. Har du bara kräftor i dammen så kan du eventuellt få en extra inkomst på att fånga vita mygglarver och sälja till akvarieaffärer. Det brukar finnas ett visst intresse av levandefoder bland akvarister och fågeluppfödare. Finns det inte vita mygglarver i din damm så finns det troligen redan fisk i den. Ska du ha karp så försök att få tag på en snabbväxande sort. Det finns en hel del vilda karpar i södra Sverige men de är kanske inte alltid så snabbväxande. Men är inte regnbåge godare. Man kan köpa halvkilos regnbågar så man kan börja fiska genast. Levande regnbåge brukar kosta 50 kronor kilot.
MVH
Jan Lindgren
HelenN
Det man ska tänka på är att ha ett in och utflöde, eller en pump som fräschar upp vattnet...så det luftas. I stillastående dammar är det ju lätt att det bildas berggas och då dör kräfterna....detta fenomen hände oss för ett par år sedan. Men idag när vattnet luftas så överlever kräfterna. Vi har också regnbåge, abborre, mört & löja i dammen....regnbågen är inköpt av en lokal fiskodlare och de tre andra har vi fiskat upp i närliggande sjö....och de överlever & växer så det knakar.
Discogiraffen
Åh, vad jag blir avis!!! Gud, vad coolt med en egen kräftdamm på tomten..!! Kan du inte ta lite kort och berätta hur det går?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon