Full version: Trachycarpus fortunei
Ciczi
I min lilla sålåda i fönsterkarmen gror nu 2 st Trachycarpus fortunei. yahoo.gif Det gillar jag. Får väl se sedan vad som händer framöver men det tog två månader i sålåda innan det hände något. Totalt har jag satt 6 frön.

Ciczi
Helen i Piteå Zon 5
Blev tvungen att kolla upp på Google vad det var som grodde hos dig smile.gif Väderkvarnspalm smile.gif GRATTIS! Förstår att du är glad efter så lång väntan
Christer i Falköping
Rätt så fort tycker jag, grattis! Palmfröer kan ju vara väl så långsamma ibland.
Christer.
jegi
Den är dessutom relativt snabbväxande. Brukar kallas värdens härdigaste stambildande palm. Säkerligen Sveriges vanligaste frilandspalm. Du tänker väl sätta ut den så småningom?
Alexander-VG-zon3
CITAT (jegi @ 26-12-2007, 11:23) *
Den är dessutom relativt snabbväxande. Brukar kallas värdens härdigaste stambildande palm. Säkerligen Sveriges vanligaste frilandspalm. Du tänker väl sätta ut den så småningom?

tar nog en tid i sverige innan dom bildar stam om man tar dom från frön som man själv grott .

CITAT (Ciczi @ 25-12-2007, 22:03) *
I min lilla sålåda i fönsterkarmen gror nu 2 st Trachycarpus fortunei. yahoo.gif Det gillar jag. Får väl se sedan vad som händer framöver men det tog två månader i sålåda innan det hände något. Totalt har jag satt 6 frön.

Ciczi

grattis grattis får man säga tummenupp.gif ,, ta väl hand om dom och prova att plantera ut den (när den börjat bilda stam) annars så vill den ju annars övervintra svalt . den är ju som sagt ingen tropiskt palm direkt . så lycka till med dom !!

jag hade en blå Mexiko palm som grodde ute fast det både varit en kall sommar och frost fear.gif
Ciczi
CITAT (jegi @ 26-12-2007, 11:23) *

Jo det är tanken men hela vintern och våren här nu får den bo inne. Till hösten kan den förhoppningsvis till min frögroningskammare med 17 grader och lysrör.

Ciczi
Ciczi
Så här ser den lille rackaren ut nu.

Ciczi
ewa zon 3
Så fin din lilla palm ser ut wub.gif

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon