Full version: Hur förvara julros?
gull
Hej!

Jag är ny här på odlaforumet. Undrar om någon kan hjälpa mig med detta:

Jag har fått en julros stor och vacker i kruka. Hur ska jag förvara den fram till vår och plantering? Kan den stå i rumstemperatur och vara vacker eller måste den stå kallare?

Ska den ha kalk?

julhälsning

Gull
Lotta i Gbg
Ute är ett bra ställe för julrosor!
Christer i Falköping
Men vill du ha den inne och det kan ske du bör om det är minusgrader hos dig (de är ju drivna och har stått i värme ett tag nu, då mår de inte alltid bra att ställas ut direkt) så måste du ställa dem så svalt och ljust som möjligt. Annars blir den inte långlivad. Men om det är plusgareder ute hos dig, är det säkrast att ställa ut den på ett skyddat ställe.
Christer.
Blomstertanten
Jag har haft min julros i kruka ute sedan jag köpte den i november.
Den har klarat kyla med säkert 10-12 minusgrader, den har sett lite ledsen ut då och hängt med huvudet. Men så fort temperaturen krupit över nollan så har den rätat på sej igen. Den blommade med en blomma o hade en knopp när jag köpte den och den är fortfarande likadan. sleep.gif Ok, om sanningen ska fram så är den utslagna blomman något brun i kanten. tongue.gif
Christer i Falköping
Problemet är att den kan se jättefin ut, fast rötterna frusit sönder. På våren kan de dock ge upp. Om en växt stått inne i värme en längre tid, kan det ta knäcken på den om den plötsligt ställs mycket kallt (och tvärt om). Pröva bara själv att gå ut i innekläder när det är en massa minusgrader ute. Efter en dag skulle du inte må så bra.
Christer.
lena:-)
Men om det är plusgrader när man ställer ut dem och de sakta vänjer sig vid kylan, klarar dom inte utelivet ialla fall? Jag hade en inomhus förra vintern och den trivdes inte alls. Nu har jag en vackert blommande i en kruka i skyddad läge vid entren, den blommar vackert men det har ju inte svarit direkt kallt någon längre tid. Kan den frusit sönder trots allt?
Blomstertanten
Risken finns ju att den fryser sönder om den sitter i en liten kruka.
Vill man vara säker att den ska klara sej så är det bara att gräva ner den i rabatten. Eventuellt kan man ju flytta den när det är risk för långvarig och stark kyla. Men tar man in den i värmen så lär den nog tvärdö , så svalt är nog det som gäller.
Men jag chansar ! Den är så fin utanför dörren biggrin.gif
gull
Hej! Tack för alla svar. Det var ju riktigt bra det här med odla nu. Jag har genast lytt råd och flyttat min ros från soffbordet, till ett svalt fönster, där ser jag den inte, men det är ju viktigt att den inte tvärdör. Den skall få stå utanför dörren när det inte är fryskallt. så alla som går förbi kan beundra den. Hälsningar från Gull vi hörs nog igen.
Anne Sofie
Förra julen köpte jag tre julrosor (inte niger, utan sannolikt två hybrider samt en som möjligen är foetidus). Jag hade dem inne (vi har ganska svalt inne) över jul, ställde dem svalare när de började se trötta ut, flyttade ut dem i växthuset i slutet av mars eller så, ut i trädgården litet senare. Planterade dem under sommaren - det tog ett tag eftersom jag var tvungen att skaffa plats åt dem. Mitt i sommaren blommade en av dem om (foetidus?) med mängder av klocklika blommor. De andra två har inte blommat om, men verkar heller inte vantrivas. Så den här behandlingen verkar fungera.
Rickard__
Svalt och ljust är det rätta och inte för mycket vatten. Första veckan man tar ut den kan vara bra att ha den ute på dagen och inne på natten så den får chans att avhärdas.
Våran julros blev bleki bladen, för den stod för mörkt ett tag.

Nej, den behöver inte kalk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon