Jag har problem med mina foton vid bränningen. När jag bränner dem på DVD kastar programmet om allt och sorterar
tex 1 januari. 1 februari och 1 mars först av alla foton. 30 januari, 30 mars och 30 april kommer alltså sist.
Jag har fotat utbyggnaden av stugan och vill att det ska följa utveckligen av bygget.
Jag har ett brännarprogram som heter ROXIO. Finns det program som inte sorterar på detta sätt.
Mig veterligen sorterar Nero filerna som du vill ha dem, fast det är en fasligt avancerat progrm med en massa inställningar så installera det bara om du är skapligt haj på datorer.
http://filehippo.com/download_nero_7_premium/HÖgst upp i högra hörnet finns en länk för att ladda hem Nero 8-nånting, som ska vara den nyaste.
Gossen Ruda
26-12-2007, 13:59
Det kan vara så också att du namnat filerna med datumet skrivet som man brukar i vanlig text. Datum skrivs alltid som dagens datum: 071226. Programmen brukar vanligen sortera filerna efter vissa kriterier i filnamnet där ett tal behandlas som en serie siffror. En rad med tal mellan 1 och 100 blir: 1, 10, 100, 11, 12....19, 2, 20, 21... osv. Möjligen tvärtom, fel blir det iaf. Skall det bli rätt måste man fylla ut med nollor först: 01, 02, 03....09, 10, 11...osv. Har man tresiffriga tal blir första 001.
Det där med Nero gör mig tveksam eftersom det verkar svårt kanske.
Gossen ------Jag hänger inte riktigt med. Jag har skrivit tex 3 januari, 8 mars osv.
Menar du att jag ska skriva tex 070103, 070308 oav
Prova med amerikansk datumordning (månad,dag år) är det väl.......
//Mollis
Det handlar om en stor mängd bilder så jag skulle vilja vara säker att det fungerar innan jag börja döpa om dem.
CITAT (Alba @ 26-12-2007, 15:56)

Det handlar om en stor mängd bilder så jag skulle vilja vara säker att det fungerar innan jag börja döpa om dem.
Sorterar du inte dem i mappar? Jag får mina bilder i mappar i datumordning automatiskt av datorn. 8Snäll dator...

)
Ciczi
Ophelia
26-12-2007, 17:56
Jag har Nero och trivs väldigt bra med det och mina bilder sorteras snyggt och fint.
Gossen Ruda
26-12-2007, 18:02
CITAT (Alba @ 26-12-2007, 14:55)

Det där med Nero gör mig tveksam eftersom det verkar svårt kanske.
Gossen ------Jag hänger inte riktigt med. Jag har skrivit tex 3 januari, 8 mars osv.
Menar du att jag ska skriva tex 070103, 070308 oav
Just så. Om nu ditt program sorterar bilderna på något sätt vilket verkar vara fallet. Det räcker att titta i utforskaren för den sorterar på samma sätt. Prova med att döpa om några filer.
CITAT (Ciczi @ 26-12-2007, 17:31)

Sorterar du inte dem i mappar? Jag får mina bilder i mappar i datumordning automatiskt av datorn. 8Snäll dator...

)
Ciczi
Jag har dem i mappar i datumordning men när jag bränner till DVD lägger brännaren alla kort från den 1 jan, 1 feb, 1 april osv först. Sen lägger den 2 febr. 2 mars, 2 april osv och sist lägger den tex 30 januari, 30 mars och 30 december. Brännarprogrammet sorterar bilderna efter datum---ej månad.
Detta gör att jag får allt i fel ordning.
Nero bränner i samma ordning som bilderna sorteras i utforskaren. Och så svårt är det inte med Nero. Nero har många finesser, som man kan upptäcka om man vill, men ska du bara bränna går det lika lätt som i vilket program du vill. Fördelen med Nero, ska väl möjligen vara att man faktiskt kan sortera i Nero innan bränningen också (överkurs) och uppdatera halvfulla CD automatiskt (standard).
Jag bränner rakt av på Nero ... allt är i ordning som jag haft.
Inget flyttas vid bränningen.
Nero är ganska enkelt, om man använder Nero Express eller liknande. Om man laddar Nero Burning ROM har man fler inställningsmöjligheter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.