Siv i Bollnäs
Jag vet att det finns många människor på Odla som enligt min mening har både samvete och förstånd - men att det också finns folk som förstås tycker annorlunda? Nu är det så att vår kommun som har haft en borgerlig "allians" har sålt det enda torg vi hade som är värt att kallas torg: Brotorget som ligger i mitten av stadens centrum och där vi har haft allsköns aktiviteter sen många år. Torghandel, uppträdanden, konserter på en scen som konstnären Mårten Andersson dekorerat och dessutom så är det en samlingsplats för alla. En vattensamling som porlar fram, ett litet Snoddasmonument "Flottaren" som alluderar till vår bygd, Träd har planterats och dom har ju vuxit upp nu och blivit stora... Nu ska allt det där väck i den heliga köpenskapens namn då en dansk firma köpt torget för att bygga en stor glasgalleria med affärer. Allt har tagits beslut om ovanför innevånarnas huvuden. Visst finns det dom som tycker det är bra med en galleria, men just här?
Bifogar en länk så ni kan läsa mera...Vi ses på Brotorget! "Bygg inte på Brotorget"
Vad tycker ni???
Ciczi
Vansinne!!! thumbdown.gif

Ciczi
Siv i Bollnäs
I ordningens namn bör påpekas att det inte bara är de borgerliga som beslutat om detta - även socialdemorater har hejat på utvecklandet av denna vansinnesidé! Å andra sidan finns det också borgerliga som är tveksamma till detta projekt. Läs mera på den tidigare bifdogade hemsidan! En uppseendeväckande sak är också att torget säljs för
162 000:- kronor En av de inskickade kommentarerna påpekar "det får man inte ens en garderob för i Stockholms innerstad".
pia i sundsvall
Det är väll inget konstigt med att kommuner säljer ut centrum, så har väll dom gjort över allt? eller bildat bolag, för att driva centrum så lönsamt som möjligt ,med höga hyror som följd angry.gif
niklaswik
Visst är väl Brotorget trevligt på sitt sätt men egentligen tycker jag inte det gör nån större nytta förutom på Grillnatta.

Ska vara för alla försäljare då men dom kan ju kanske stå efter gågatan eller nåt.

Priset är dock skandalöst lågt. Har inte orkat läsa så mycket om det där i tidningen eftersom jag bor i Söderhamn, f.d. Alfta, så jag visste inte att dom sålde det så billigt.

Rent allmänt tycker jag att Bollnäs kommun blivit rena dårhuset senaste tiden, skidbackar som ska köpas men ändå inte och fram och tillbaks, partier som samarbetar och sen inte och sen med sina "fiender"... En slank dom hit och en slank dom dit och snart åker väl hela kommunen ner i diket.
Pirum
Kräv kommunal (rådgivande) folkomröstning i frågan!

Låter som vansinne. De flesta kommuner externförlägger galenskapen (köpcentra utanför stads/kommunkärnan), men här skulle jag inte bli förvånad om några "starka män" i kommunen har fingrarna i syltburken. Det låter ju helt ovettigt att bygga igen torget.
Aqvakul
"money talks" crazy.gif
Siv i Bollnäs
Nog har det krävts folkomröstning mm men tro inte att kommunen går med på något sådant! Nu har förresten den borgerliga alliansen redan kört i diket, (på grund av alla vansinniga beslut) så det ska bli samarbete mellan sossar och centern i stället... men tyvärr är dom ledande där ivriga påhejare av Brotorgsgallerian och annat som gynnar den ohämmade köpenskapen. För min del har jag för länge sen slutat ha något förtroende för politiker - oavsett färg. Att dom har fingrar i syltburken - ja säkert!
En som bor i Söderhamn har väl inte så mycket "nytta" av Brotorget om vederbörande endast åker dit på "Grillnatta", men dom som bor här tycker nog att en stad utan ett torg är ingen stad. Förresten brukar vi i Bollnäs Trädgårdssällskap stå där och ha vår växtförsäljning vår och höst och vi är bara en liten del av alla dem som utnyttjar torget för torghandel, alla tider på året. Att man skulle stå efter gatorna och hållas med detta är en dålig idé.
Att ett utländskt företag köper upp stadens enda torg och allmänna samlingsplats för att bygga en enorm glasgalleria som är flera nummer för stor för vår lilla stad; hyra ut affärslokaler och inhösta hyra från dessa är i mitt tycke vedervärdigt!

tettan
men det är väl bra med lite förändringar!! det går väl att flytta allt det där du nämnde bort till den där kullen -vad den nu heter, kommer inte ihåg, vi var där å hade skoj i min ungdom- eller göra ett nytt centra nere vid varpen skulle inte det bli mysigt?
Siv i Bollnäs
Ja du Tettan, "den där kullen vad den nu hette", (den heter förresten Onbacken) är full av fornlämningar från den tid då större delen av Bollnäs låg under vatten; rester av forntida bebyggelse mm. Inte ens kommunen vågar nog flytta allt det där jag nämnde dit... Det får nog hänföras till avdelningen dåliga förslag. Där finns många redan; bland annat ett där någon tyckte att torghandeln skulle kunna förläggas ovanpå taket till gallerian. Om man skulle anlita skylift för att frakta upp stånd, varubilar mm eller hur man skulle göra, gavs dock inga förslag om.
En enkel undran: varför inte förlägga den enorma glasgallerian till "nere vid Varpen" i stället då? Det finns många platser här som skulle kunna hysa detta missfoster; vad som helst vore väl lämpligare än att ockupera det enda torg vi har i stan??? Ett torg ska ligga mitt i stan - köpcentra lägger man på andra platser, vilket andra kommuner förstått.
tettan
ja men där stora köpcentra byggs utanför sta`n dör ju innerstadens charm med små butiker, kan det inte gå att få det hela att samsas, tror i alla fall att det skulle bli mysigt med torghandel o.dyl. nere vid varpen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon