Full version: vinranka
andreas i uppsala
Jag har en vinranka men den verkar inte trivas så bra.Bladen blir gula och sen bruna och faller av.Den är planterad mot en södervägg och jag vattnar då och då.Först stod den i en kruka.Helt plötslig började bladen att gulna.Och det visade sig att krukan inte hade några bottenhål och det värsta den vet det är stillastående vatten.Så jag planterade den i rabatten(mot en södervägg)bredvid min örtagård.Men den fortsatte att tappa löv och nu har den inte så många kvar.Det ända som ser positivt ut är att druvorna är stora och fina.Vad ska jag göra!?
sad.gif sad.gif sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Troligtvis har delar av rotsystemet dött när det var för blött och de rötter som fortfarande är bra verkar ha svårt att försörja hela plantan med vatten och näring. Det är nog bara att avvakta och se om växten mår bättre nästa år se till så att den har vatten nu det kan bli torrt vid en södervägg under soliga dagar, gräv gärna lite i jorden och se hurpass fuktigt det är ibland blir man överraskad över hur torrt det kan vara längre ner trots att det har regnat och översta jorden är blöt.
andreas i uppsala
tack det ska jag göra.Det är bara att avvakta och se vad som händer förhoppningsvis så repar den sig tills nästa år smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon