|
Christer i Falköping
26-12-2007, 20:15
beställning är gjord och ivägskickad. Skulle inte ha så mycket i år, så det gick fort att beställa. Det blev några buskar och träd, plus en stormhatt. Två olika Stickaralior Eleutherococcus setchuenensis och E sessiliflorus. Tror inte jag stött på dem förr, så de kan ju vara värda att pröva. Maackia amurensis var. buergeri, har alltid misslyckats med sådd av maackian, men vill verkligen ha en. Två olika schersminer P. delavayi och P. purpurascens Silverhagtorn, cratageus tanacetifolia, blir ganska liten och skall dessutom få välsmakande frukter Sedan minns jag att jag beställde någon ros också, men varför anteckna i katalogen vad jag beställde? Skulle ju kunna underlätta lite och det vore väl dumt  Plus den här stormhatten då. Skall bli roligt att få fröerna och sätta igång med sådden. Förhoppningsvis kommer de fort nu när jag var tidigt ute. God fortsättning på er! Christer. Nu kom jag på vilken ros och stormhatt det var. Rosen är R. pulverulenta, tyckte det lät trevligt med pinjedoften och stormhatten är A. variegatum, gillade det där med blå blommor med vita fläckar.
Helen i Piteå Zon 5
27-12-2007, 10:10
Jag håller fortfarande på att gå igenom katalogen  har insett att det är för många 'villha', så jag måste gallra lite först innan jag skickar iväg den.... förhoppningsvis idag
Jag sitter också med Konässörsklubbens katalog på kvällarna och som den novis på växter jag är så har jag jättesvårt att avgöra vad som skulle kunna gå i min kalla och blöta zon 5. Det som är vedartad klarar jag hyfsat genom att söka på nätet…men perennerna. Det är långt mellan Göteborg och Ångermanland, dessutom så ligger tomten precis vid havet så det kan vara lite si och så med snötäcket också. I år är det t.ex vid det här laget ett nästan dm-tjockt lager is över hela ”trädgården”. Ja, ja….. det ska väl gå någon väg det här också. Det är ju roligt men tidsödande att söka info om växter man aldrig hört talas, många finns inte ens omskrivna på svenska sidor. Fast lite feg är jag allt….platsen under lysrören får inte tas upp av något som jag av ren okunskap försöker odla i fel helt zon. /Anki
Äntligen har jag fått deras katalog. De har haft problem med sitt register och tydligen har jag fallit ut. Har kämpat under ca 1 år för att få in en fot. Nu njuter jag och planerar mina inköp.
kerstin z5-6
27-12-2007, 13:07
Grattis till trevliga val ! pulverulenta lät spännande ! Jag har inte fått katalogen  .. kanske har jag med "fallit ur " .. hoppas den kommer idag  K
Helen i Piteå Zon 5
27-12-2007, 13:16
Nu är det ivägpostat... det blev även en Rosfröbeställning av mig  ??? jag som inte ens är en rosmänniska  ... jag ska testa Rosa luciae var. onoei - Pygméros, jag föll för beskrivningen
kerstin z5-6
27-12-2007, 13:57
Jag håller på att går igenom den,lite har jag hittat och ringat in,men är inte ens halfvägs hade inte tid under julhelgen,men nu ska jag studera den i lugn och ro.Det blir inte så mycket frösådd för min del,har tröttnat lite på det.TA kommer jag att slopa i år med.HAr inte kommit till rosfröerna än.
kerstin z5-6
31-12-2007, 14:31
Ahh .. nu kan jag beställa -rosfröerna är självklart med på listan
Blir så avis på er, jag har inte fått nån katalog ännu...
Överbölingen
02-01-2008, 21:05
Får nog trots allt skaffa den där katalogen om det inte är för sent.
Bengt
ingrid fuxwall
02-01-2008, 21:07
CITAT (Överbölingen @ 02-01-2008, 21:05)  Får nog trots allt skaffa den där katalogen om det inte är för sent.
Bengt Någon som kan berätta hur man beställer från dem? ingrid
Helen i Piteå Zon 5
02-01-2008, 21:15
Man anmäler sig som medlem här: KonnässörsklubbenKostnadsfritt! /Anki
ingrid fuxwall
02-01-2008, 21:48
Vad man lär sig här! Givetvis har jag anmällt mig och självfallet kommer jag att köpa mängder av frö och plantor i år, jag som inte skulle köpa absolut något
jodå, har fått katalogen å börjat skriva en önskelista... vips så är katalogen borta, hur tolkar jag det? är det meningen att jag ska gräva rabatterna först innan jag köper frö eller...
Helen i Piteå Zon 5
23-01-2008, 13:06
Idag fick jag fröna med posten, fick allt jag hade beställt t.om. rosfröna  'namnstickorna' skrivna klart, nu är det bara att fröså
Lyllo du... Jag får nog vänta ett tag till jag...  Skickade in min beställning den 8/1...
Christer i Falköping
23-01-2008, 20:04
Även jag fick mina. Ser att det mesta jag beställt troligen behöver två köldperioder för att gro. Dags att köpa riktigt bra såjord med andra ord. Christer.
mamamaggan
24-01-2008, 00:17
CITAT (Christer i Falköping @ 23-01-2008, 20:04)  Även jag fick mina. Ser att det mesta jag beställt troligen behöver två köldperioder för att gro. Dags att köpa riktigt bra såjord med andra ord. Christer. Likadant här. Hur gör du med de som behöver en eller två kylperioder? Är det OK att så i kruka och gräva ner ute?
Helen i Piteå Zon 5
24-01-2008, 07:05
Jodå, det är bara att gräva ner krukorna nu, glöm ej bort att vattna och sköta om dom under våren/sommaren och hösten
Christer i Falköping
24-01-2008, 18:32
Ja, så gör jag. Bara man kommer ihåg att hålla såddem fuktig hela tiden. Christer.
mamamaggan
24-01-2008, 19:43
Tack för svaren! Jodå de kommer att hållas fuktiga. Tänkte gräva ner dem i en av mina pallkragar , när vi vattnar där så får alla pallkragarna vatten. Då är det bara att skrida till verket då och hålla tummarna !
Yippie…..  idag kom fröna. Det blev: Astilbe japonica (silverastilbe) Paeona Rainbow Asarum europaeum (hasselört) Hosta lingipes Anemonopsis macrophylla Dracocephalum wendelboi (afgansk drakblomma) Rhododendron brachycarpum Bruckenthalia spiculifolia Jag har inte en aning om de två sista är odlingsvärda här i z 5. Någon vitmossa till pionfröna hade jag inte så de ligger i fuktigt hushållspapper i väntan på att jag ska få tag i mossa. Åsså måste jag få tag i torv till ”surisarna”. Är det OK att finriva sådana där små torvbriketter man sår i och blanda med grus.  Jag vill ju inte köpa en hel säck torv för två ynka sådder. En fråga….. Anemonopsis och Dracocephalum ska de gro svalt= i kylskåpet? /Anki
Nu har jag beställt(man är väl knäpp) Actinidia arguta krusbärsaktinidia är förtjust i olika bärbuskar är det nån som har den o hur ser den ut nu vet jag inte om den går hos mig i zon5 skulle klara zon4. schersminros åkte också med. : :
mamamaggan
30-01-2008, 12:50
Mina fröer kom för ett tag sedan så jag har redan hunnit så de som ska ha upp till två vintrar innan de ska gro.
Men jag köpte också frön till en krukväxt Hibiscus coccineus. Det fanns inga såråd med ang rumsväxter så jag mailade och undrade om de kunde fixa det.
I måndags blev jag uppringd !!!! av en vänlig kvinna därifrån som talade om hur jag skulle göra , hur den ville ha det och hur den skulle bete sig på vintern. Vilken service!!!!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|