Gossen Ruda
26-12-2007, 21:48
Nån som kan bestämma denna lilla blomma? Blommade i slutet av maj. Viol säger min ryggmärg men floran håller inte med, hittar den inte.
[attachment=10952:070528_3.jpg]
[attachment=10953:070528_4.jpg]
Violen har ju runda blad,men kanske en släkting.
Blomstertanten
26-12-2007, 22:33
En viol är jag säker på att det är.
Kanske en silverviol Viola alba
Sådana där blad har i allafall violerna i min gräsmatta (fast de är blå). En variant??
Wilma
Gossen Ruda
27-12-2007, 12:17
Det verkar vara ett svårt fall det här. Silverviol har jag också varit inne på men det är långt mellan Öland och Göteborg. Det kan ju vara en vit form av nån vanlig art också. Möjligen får jag maila bilderna till Arne Anderberg på Den virtuella floran, han har hjälpt mig tidigare.
Christer i Falköping
28-12-2007, 22:39
Har en liknande viol överallt i min trädgård, för en viol är det. Men har aldrig fått något bra namn på den. Har en svag doft.
Christer.
Gossen Ruda
17-01-2008, 10:57
Börjar fundera varför jag skev inlägget här för det var ju en vild växt, nu hade jag problem att hitta inlägget. Nåja, jag har fått svar från Arne Anderberg på Virtuella floran. Han var inte säker men misstänkte en vitblommande form av Ängsviol. Jag skall kolla närmare när den blommar igen.
Kan det vara denna viol Viola sorroria'Albiflora'? fick några plantor av en trädgårdsvän,den sprider sig på ett behagligt sätt,lätt att ta bort när det blir för mycket.
[attachment=11798:Viola_so...__Large_.JPG]
Gossen Ruda
17-01-2008, 22:12
Det ser inte så otroligt ut, den kan ju vara fröspridd från nån trädgård även om det är en bit till närmsta hus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.