Full version: korkad pensefråga
kryddan
wub.gif har en lite korkad fråga... när ska man sluta knipsa av utblommade penseeblommor om man vill att de ska så sig igen till nästa år? Jag har alltid kört penseer som ettåringar, slängt bort dem på hösten och köpt nya på våren, men nu har jag några med så fina färger att jag skulle vilja att de kom igen.....

ganska mycket nybörjare....
Eva i Norrköping
Om det är några som är fina, brukar jag låta några fröskidor sitta kvar, för att fröa av sig. Men man vet ju aldrig om barnen blir lika föräldrarna, jag vet inte hur det är med just penséer, om de korsar sig med varandra...? Jag tykcer mina frösådda mest blir blå i olika nyanser. Men några moderplantor har övervintrat, och de behåller ju sin ursprungsfärg. Kanske någon annan vet bättre råd?
lolo
Hej! Jag undrar precis samma sak som kryddan! Jag hade tills för en veckan sen två olika krukor med planterade penseer i. Dessa har stått sig fina i mer än två månader, men vissnade ganska snabbt sen. Eftersom jag har balkong och ingen möjlighet att gräva ned dem på plats, gjorde jag det istället i en rabatt i stugan. Var det dumt, eller? Kommer de tillbaka sen i höst, nästa år eller överhuvudtaget? Penseer är väl ganska tåliga, väl? Visst är de perenner?

/Ann-Louise i Umeå smile.gif
Hannele
Rabatt i stugan blir perfekt, lolo. Penséer frösår sej själva.
Var rädd om de små fröplantorna, som kommer upp.
Jag plockar bort de vissna blommorna kanske en gång i vecken. Jag klipper ner mina tråkiga penséer. de kommer ofta igen med ny blomning.

Det finns höst- och vårsådda penséer, jag minns aldrig vilka som 'dör' vid midsommar och vilka är fina ända till hösten... De långlivade är i alla fall lite dyrare.
lolo
Tack Hannele för dina "tröstande" ord! Tycker de var så fina, blommorna.... Kul att chansen finns att få se dem igen!
mvh
Ann-Louise i Umeå smile.gif
yla
jag hade en gång en pensee som blommade ute i januari
så nog är dom tåliga
klara favoriter är dom
jag brukar slänga dom knipsade blommorna lite här o var där det gott kan få komma nån pensee för ibland har det ju hunnit bli kapslar o ett o annat frö från dom kanske mognar o sår sej
men annars knipsar jag LÄÄÄNGE kanske till oktober november om de vill sej väl,,
men då dom börjar bli rangliga kan dom gott få göra nya frön istället
kryddan
biggrin.gif okidok, tack för tipsen, då knipsar jag på ett tag till och strör ut knipset lite varstans.. och låter en del stå kvar.

Min underbara grannfru räddade förresten ett - i mina ögon - stendött krukexemplar när hon vattnade åt oss några veckor. Jag hade dömt ut det, men inte hunnit slänga..... och när vi kom tillbaka blommade de så prydligt igen.. Grannfruar är guld värda!
Hannele
ja, penséer klarar - 7 grader! wub.gif
Ina
Vid ett tillfälle hade jag en pensé som övervintrade på friland. Den blev helt magnifik år två!!! Den stod ute hela vintern och då såg den gräslig ut och jag hade tänkt gräva upp den på vårkanten, men rätt var det var hade den nya blad och knoppar! smile.gif
Där den stod har jag fått små "vildpenseér" som är mycket mindre och som delvis har andra färger, men dom är jättafina dom också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon