|
Själva ska vi vara hemma i lugn och ro, äta hummer och se om man orkar vara vaken till 24.00
skall fira på "lokal" iår med några vänninor...turkisk buffé blir det visst
Det blir hemma med min otroligt skotträdda hund. Helst skulle jag vilja fly in i den mörkaste skog som finns långt från smällare för hennes skull.... Hoppas lilltösen tar efter den stora orädda...
Jag blir nog hemma. Hoppas jag.
Aqvakul
27-12-2007, 13:18
Nyårsmiddag hemma med svågern och svägerskan. God mat och gott dricka. Brukar bli mycket trevligt.
God mat här hemma. Vid tolvslaget släcker vi alla lampor och tittar mot Lidköping. Där i vårt sovrumsfönster ser vi "stans" fyrverkeri aldeles perfekt, (om inte det här förbaskade gråvädret förstör utsikten förstås) och skålar i lite bubbel. Sen brukar det bli romantik
Aqvakul
27-12-2007, 14:08
CITAT (MariaS @ 27-12-2007, 14:02)  Sen brukar det bli romantik  Förklara närmare!
CITAT (aq42 @ 27-12-2007, 14:08)  Förklara närmare!  Näe. Lite får man behålla för sig själv...
netaave
27-12-2007, 14:12
Ingen aning ännu, fick återbud sent av våra kompisar p.g.a. sjukdom i familjen så det blev lite avslaget här. Dels är man lite orolig för deras skull så festhumöret är inte på topp. Vi gör väl nån god mat o hänger framför tv:n, skålar m grannarna vid 12-slaget om vi orkar vara uppe. Fast nu fick jag reda på att dom kommer ändå  blir ganska lugnt men lite go mat ska vi ha iaf
lena:-)
27-12-2007, 14:16
Är hemma och försöker hålla mig vaken........och några fyrverkerier från stan ser jag inte heller. Lite trist när man tänker på det innan, men det brukar bli rätt okej.
På ungefär samma sätt som Julen, kommer att jobba.
Elisabeth-Västkustkolonisten
27-12-2007, 17:03
lugnt och stilla, min sambo och jag.
Kanske vi går fram till svägerskan och svågern lite men annars är vi inte längre för att fira. Och så hoppas vi att det inte blit för mycket av skjutandet. Jag gillar inte raketer och sånt. Man vet aldrig var dom hamnar.......
Och när jag ser alla onyktra föräldrar som låter barnen skjuter upp raketer ja då får jag panik.
Elisabeth
skogstroll
27-12-2007, 17:36
Inget planerat här. Hoppas det blir lugnt och skönt med lite fyrverkeri kanske, god mat och en knastrande brasa. Hade jag haft en glassmaskin hade jag gjort champagnesorbet som jag gjorde till millennieskiftet, den var grymt god. Hoppas inte lilla katten blir rädd, men jag tror inte det eftersom nån granne körde fyrverkerier häromkvällen och ingen reaktion som tur var, det är synd om djuren som måste må dåligt av det
Bara vara hemma, äta nåt gott med min särbo, se på tv, sen är min hund så väldigt skotträdd så vi måste skydda henne från alla raketer, vi brukar gå ut med henne tidigt o låter henne va på toaletten eller i garderoben men det är jobbigt ändå för henne.
Ska va hemma o göra precis ingenting, men en hummer kommer nog fram framåt kvällen (INTE tillagad som den gång vi gratinerade med gorgonzola och hela köret, det var inte gott, verkligen inte)...håller på att kolla lite recept...Oxfilé blir det förstås också..alltid på nyår....
//Mollis
Vi måste fly all bebyggelse ut till min svärfar...hunden är rädd för fyrverkerierna och där de bor så finns det inte en kotte i närheten...4 mil till närmsta granne...de har byggt hus en liten bit ifrån ett sommarstugeområde... Så har vi tyvärr fått göra varje år...men svärfar med sambo är hur goa som helst så lite mysigt får vi nog ändå...
CITAT (Mollis @ 27-12-2007, 18:21)  Ska va hemma o göra precis ingenting, men en hummer kommer nog fram framåt kvällen (INTE tillagad som den gång vi gratinerade med gorgonzola och hela köret, det var inte gott, verkligen inte)...håller på att kolla lite recept...Oxfilé blir det förstås också..alltid på nyår....
//Mollis Har du testat att bara doppa hummern i smält smör, vanligt smör inte extrasaltat. I USA gör man ofta så och då får man fram smaken, det är kanongott inte så hälsosamt men vad tusan det är supergott.
Aqvakul
27-12-2007, 19:31
I många år hade vi en extremt rädd hund. Det problemet är nu över. Sprit och fyrverkerier hör inte ihop. Alltså har vi bortprioriterat avfyrandet av egna raketer. Däremot avnjutes Lunda och Malmötraktens ljusregn från balkongen.
Vi är ett gäng kompisar som flyttar runt festen varje år, i år är det vi som ska vara värdar. De andra tar med förrätt och efterätt, alltid värden som står för huvudrätten. I år blir det fläskfilégryta med potatisgratäng! Lätt att göra klart innan och bara värma. Vi eldar också en jättebrasa ute vid 22-tiden och den brukar räcka fram till tolvslaget och skålandet. Blir nog trevligt i år med! Mvh Fenja
Fenja, hur gör du din filégryta?
Har tänkt bjuda på fläskfilé i nån variant i morgon nämligen...
nyfiken Eklo
Firas förmodigen inte alls  Nyår har aldrig varit en stor helg för mig. Mer festintresserade kompisar prioriterar dock ibland nyår högre än jul. Möjligen äter jag lite godare än normalt
CITAT (aq42 @ 27-12-2007, 19:31)  I många år hade vi en extremt rädd hund. Det problemet är nu över. Sprit och fyrverkerier hör inte ihop. Alltså har vi bortprioriterat avfyrandet av egna raketer. Däremot avnjutes Lunda och Malmötraktens ljusregn från balkongen.  Jag har inget emot fyrverkerier men kan de inte skjutas upp endast vid tolvslaget istället för ett dygn före o ett dygn efter de är det som är så jobbigt för hunden, om det var bara vid tolvslaget skulle det va lättare att skydda henne.
CITAT (Lillja @ 27-12-2007, 20:54)  Jag har inget emot fyrverkerier men kan de inte skjutas upp endast vid tolvslaget istället för ett dygn före o ett dygn efter de är det som är så jobbigt för hunden, om det var bara vid tolvslaget skulle det va lättare att skydda henne. Ja, det är ett jävla ofog att okynneskjuta på andra tider än lämpligt, dvs, kring tolvslaget. Och påskafton, om man bor i ett område som firar påsken genom att skrämma bort häxorna med dunder och raketer. I Trollhättan är det tydligen ett område som drabbats av att slödder har, för sitt eget höga nöjes skull, skjutit raketer och fyrverkerier mot människor, hus och bilar. Inga människor har skadats allvarligt än, men 7 bilar har tydligen brunnit. Polisen har inte kunnat stoppa drägget från att härja nästan fritt, nu ska de dock få förstärkning (varifrån? Närkommunerna har väl inga poliser alls längre...) inför nyår. Nån kommuntant yrade lite grand i radio om att man genom förebyggande arbete kan hindra avskummet (mitt ordval) från att vandalisera och skada, men, fan tro't.
CITAT (Lillja @ 27-12-2007, 20:54)  Jag har inget emot fyrverkerier men kan de inte skjutas upp endast vid tolvslaget istället för ett dygn före o ett dygn efter de är det som är så jobbigt för hunden, om det var bara vid tolvslaget skulle det va lättare att skydda henne. Ett dygn före och ett dygn efter? Här började det smällas en bra bit innan jul och det lär hålla på ett tag in i januari
Aqvakul
27-12-2007, 23:22
Ja, ett djäkla utdraget smällande är det!
Inga från Närke
27-12-2007, 23:23
Ska vara hemma i lugn och ro. Sambon är i Norge hos barnbarnen. Kanske om vädret tillåter gå fram på byn och kolla på underhållningen. Nemo var inte rädd i påskas för smällare så vi får se hur det går nu i nyår.
[attachment=10989:dekor_kl...y_o_text.gif]
CITAT (pejori @ 27-12-2007, 22:09)  Va trist stackars djur inte bara hundar, kan tänka mig att det blir olycker oxå.
CITAT (pejori @ 27-12-2007, 22:09)  Jättebra, och att dom eldar upp tomma skolor och bilar  nu tycker ni naturligtvis att jag har blivit  , men jag tänker såhär att så länge hundägare klagar även hästar har problem med raketer och förmodligen de flesta andra djur också, det händer INGEN TING  men nu jäklar nu börjar det kosta pengar för kommuner och försäkringsbolag  så nu kanske det äntligen händer något. Själv gillar jag raketer och har ingen skotträdd hund men jag känner många som har och det är ett helsike för dom. Jag kanske tänker fel men så tycker jag iaf.
Ingen som inte tycker som jag
CITAT (Bettis @ 28-12-2007, 16:17)  Ingen som inte tycker som jag  Nja, nä. Jag förstår hur du tänker men jag tycker aldrig det är bra med förstörelse. Det går liksom inte att försvara det även om det skulle leda till något bra. Dessutom tror jag inte att det som hänt i Trollhättan (och kanske på andra ställen) kommer att innebära strängare regler för raketer (reglerna är redan ganska stränga). Pengar och resurser kommer att läggas på drägget (Pirums beteckning som jag köper) men jag tror inte det leder till att man kollar över "raketdilemmat".
Trädet (ZonV)
28-12-2007, 20:07
Firar i en hembygdsgård i ett lagom stort gäng.
CITAT (Tezzla @ 27-12-2007, 21:30)  Ett dygn före och ett dygn efter? Här började det smällas en bra bit innan jul och det lär hålla på ett tag in i januari  Samma här å jag har en mycket skotträdd hund som får panik varje gång vi är ute å går och det börjar smälla  . Jag skulle vara jättelycklig om det höll sig till just tolvslaget
Hemma och bara mysa, se på teve ... äta något gott och titta på alla raketer som skjuts upp under några kvälls/nattimmar.
ingrid fuxwall
28-12-2007, 22:11
Numera lägger vi oss extra tidigt på nyår - alla smällare och skotträdda hundar som gärna vill krypa under täcket.
Passar bra eftersom vi ska ha gäst på nyårsdagen.
ingrid
CITAT (Cathis @ 28-12-2007, 21:08)  Samma här å jag har en mycket skotträdd hund som får panik varje gång vi är ute å går och det börjar smälla  . Jag skulle vara jättelycklig om det höll sig till just tolvslaget jag röstar fortfarande för fyverkeriförbud för privatpersoner licensierad uppskjutning på nyår av nyktra personer, förhindrar också olycksfall har fått droga hundar i många år och lider med dom som har rädda hundar.
titti49zon6
28-12-2007, 22:42
Vi blir nog hemma och äter lite gott, sen ser vi fyrverkerier på avstånd som skjuts upp kl 11 när finländarna firar och sen kl 12 när svenskarna tar över. Det är ganska skönat och vackert att se på avstånd och slippa höra oljudet, bara se himelen som lyses upp
ninnisky
28-12-2007, 22:54
Här ska bli en lugn och skön nyårsafton. Maten, oxfile. löjromen med tillbehör också inköpt tililka med rödvin och champagne,blir det för tråkigt får vi väl ta fram några böcker eller hitta ett kul gäng på stan och ta med hem!
Bra kommer det i alla fall att bli- GOTT NYTT ÅR på er alla odlaiter! Håll flaggan i taket även under nästa år!
Lady Hamilton
28-12-2007, 23:56
Här blir det fest! Våra bästa vänner kommer nog redan vid 14-tiden Sedan brukar vi laga mat tillsammans. Vid 15-tiden tänder MASSOR med marschaller så hela byn lyser upp. (Vi brukar "tävla" med grannarna runt i kring vem som har flest marschaller  ) Vi äter, dricker, umgås, spelar spel och mår gott fram till 12-slaget Då vi går ut och skjuter raketer och tittar på övriga fyrverkerier. Sedan brukar vi avluta firandet uppe hos en granne här brevid I byn där jag bor brukar det vara FEST 2ggr varje år Midsommar o Nyår. Alla firar var för sig men ändå är vi tillsammans och det tycker vi är så härligt
zaaritha
29-12-2007, 00:04
Lugnt o stillsamt. Lite god mat. Sherry att skåla in det nya året....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|