Full version: Kantstöd
rissen
Hej

Är det någon som har erfarenhet av kantstöden "Everedge" som är tillverkade i England. De är tillverkade i böjbart galvaniserat stål.

Dessa säljes i Limhamn (vet ej var detta ligger) Trädgårdshandel i Limhamn.

De ser mycket smidiga och lättjobbade ut.

Jag skall kanta en ca 20-25 mtr lång rabatt.

Kul att höra om någon har provat detta och får höra utlåtande. Det ser mycket snyggt ut tycker jag.

Rissen
kerstin z5-6
Smidiga och snygga ja , men ack så dyra från Skåne och hit i frakt .. billiga i sig själva är de inte direkt heller ..
HelenN
Jag är också ute efter nåt liknande, men jag skulle också vilja ha en liggande kant uppepå gräset så gräsklipparens hjul kan rulla på, annars är man ju tvungen att rycka gräset för hand eller köra med trimmern iallafall. Och 580:- för 4,7 m, det va ju inte billigt.
rissen
visst är dom dyra, usch ja!
det var därför jag ville höra om någon hade någon erfarenhet av dom innan jag över huvudtaget funderar på att skaffa sådana.

undrar om de är lätta att sätta upp ??

jag har tidigare sådana där impregnerade kantstöd ( sådana rullar ni vet, halvmåneformade) och raka bräder som min man Olle har fixat till snygga modeller.

stenar är visserligen snyggt men lite opraktiska va?

har ni några andra förslag ??

rissen
Rolf i Västmanland
Sten är väl bra? Eller torvblock som är så lätta att lägga. Oavsett material du väljer är det väldigt praktiskt att göra ett dike utanför rabattkanten, som bottnas med markväv för att ogräset inte ska tränga upp. Fylls med grus. Krossat grus ligger mycket bättre än naturgrus. Gör diket så brett att du lätt kan köra gräsklipparens hjul på det utan att skada rabattkanten.
Actaea
Har provat everedge kantstöd och tycker att dom är suveräna, lätta att arbeta med och sammanfoga. Jag beställde mina genom trägårdshandel i limhamn fick dom skickade till mig via post. Vad jag har hört kommer dom att öppna ett gardencenter och sälja kantstöden där. Fick mycket tips och ideer av tjejerna som jobbar där hur och var jag kan använda dessa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon