jepitur
Jag har flera gånger försökt att så Blomsterlönn, men varje gång misslyckats. I beskrivningen står det ofta att den är så "lättodlad från frö", men det brukar sluta med att man efter några veckor ser mögelludd på jorden från fröna, och sen blir det inget.

Jag brukar annars vara ganska duktig på att få saker att gro. Därför undrar jag om någon kan beskriva hur han/hon gjorde för att få blomsterlönn att gro.

Oftast brukar jag så saker ytligt i en ren kruka i såjord, sedan ställa den i en sålåda och sedan placera sålådan under en lysrörsramp. Under de förhållandena gror det mesta, men tydligen inte blomsterlönn.

Vore kul om någon har ett tips.

/Tom
ängsvädd
Jag har väl inte direkt något tips. Köpte abutilon-frön på impecta. Sådde några stycken, minns ej hur många. Minns ej heller vad som hände med övriga frön, det kan hända att de möglade. Nu har jag en planta som växer mycket långsamt. Sådden stod i ett västerfönster och jag hade ingen extra belysning mer än fönsterlampor en bit ifrån. Ingen täckning över sådden, mer än ett tunt lager jord. Jag har märkt på plantan att den dricker ytterst lite, det är lätt att övervattna den.
kerstin z5-6
Abutilon-klockmalva (blomsterlönn )Sås ytligt gärna med undervärme, alltså gärna lite högre temp än vanligt , tar 5 dagar till 4 veckor att gro
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon