Full version: Bingolotto
skogstroll
Halloj, kunde inte låta bli att fundera över att TV4 flyttat Bingolotto til TV4 plus. Är inte det lite taskigt för de som inte har tillgång till övriga kanaler? De tjänar väl mer på det antar jag confused.gif
Aqvakul
Beror väl snarare på vikande tittarsiffror. På TV4plus så kan det ligga på lördagar. Problemet är väl att det är många äldre som tittar och de ofta "saknar" TV4plus.
För min egen del så kan programmet gärna ligga på kanal 712minus eller motsvarande. Men nu får man ju inte vara så egositisk! whist.gif
Pirum
Ja, en anledning är säkert att få Bingolottospelarna, som ju som grupp bevisligen har pengar nog att spendera på nöje, att även investera i TV4s övriga kanaler. Lite cyniskt kanske, menmen. Själv saknar jag inte Bingolotto, tyckte det var halvintressant när Loket var programledare, sen var det väl mer utförsbacke än väntat.
pejori
CITAT (Pirum @ 27-12-2007, 20:48) *
Ja, en anledning är säkert att få Bingolottospelarna, som ju som grupp bevisligen har pengar nog att spendera på nöje, att även investera i TV4s övriga kanaler. Lite cyniskt kanske, menmen. Själv saknar jag inte Bingolotto, tyckte det var halvintressant när Loket var programledare, sen var det väl mer utförsbacke än väntat.

tror också att programmet känat ut sin roll thumbdown.gif
tror att det var mest äldre som kollade tidigare, då kunde man gå ifrån och pinka eller vad man gjorde...
nu får man vara slängd både i skalle och fingrar för att hinna med..... thumbdown.gif
Aqvakul
Lägg ner skiten!
Netha
CITAT (aq42 @ 27-12-2007, 23:23) *
Lägg ner skiten!

Skiten? Hur menar du då?
Är det skit för att Bingolottoförsäljningen i år ger mer än 500 miljoner kronor till föreningslivet?

Eller ... är det skit för att du inte gillar spelet?
Aqvakul
CITAT (Netha @ 28-12-2007, 06:28) *
Skiten? Hur menar du då?
Är det skit för att Bingolottoförsäljningen i år ger mer än 500 miljoner kronor till föreningslivet?

Eller ... är det skit för att du inte gillar spelet?

1. Jag gillar inte spelet
2. Det ger allt mindre till föreningslivet för allt större insats, dags att satsa på något nytt som kan fånga en bredare publik
Mollis
Jag tycket att programledaren Rickard Olsson är en av de absolut bästa som finns på tv...han har humor, timing (fast ibland häpnar även han och kommer av sig).

//Mollis
skogstroll
ja alla tycker väl inte samma sak jämt (som bekant smile.gif). Jag spelar inte själv Bingolotto men tänker på de som kanske är ensamma o inte har så mycket annat att göra
Aqvakul
Missunnar ingen som gillar programmet att få se det. Det är dock lite tragiskt när det bara går "utför".
tettan
har nyss vågat titta på bingolotto igen, när jag var bonde spelade jag tre ggr. å varje gång fick jag ut å jaga kvigor i mörkret så efter det lade jag ner. nu bor jag i stan å har inga kvigor tillräckligt nära(hoppas jag). tittar stundvis, spelar inte, tittar nog mest för Rickard Olssons skull. han är för go`.
aanderss
minns ni pontus han som sa bingolotto i från göteborg med leif loket olssoooooon
Aqvakul
CITAT (tettan @ 28-12-2007, 14:58) *
har nyss vågat titta på bingolotto igen, när jag var bonde spelade jag tre ggr. å varje gång fick jag ut å jaga kvigor i mörkret så efter det lade jag ner. nu bor jag i stan å har inga kvigor tillräckligt nära(hoppas jag). tittar stundvis, spelar inte, tittar nog mest för Rickard Olssons skull. han är för go`.

Intressant sammanträffande. Det är alltså svårt att kombinera lantbruk med Bingolotto. Det borde faktiskt någon ta tag i. Kanske man kunde ordna typ kalvdagis och kvigfritis? whist.gif
tettan
ja men absolut, kanske ska forska lite i detta, det är ju fullt möjligt att det inte bara är jag som upplevt detta problem. varför ska bönderna mobbas även i det här fallet.
Aqvakul
CITAT (tettan @ 28-12-2007, 18:53) *
ja men absolut, kanske ska forska lite i detta, det är ju fullt möjligt att det inte bara är jag som upplevt detta problem. varför ska bönderna mobbas även i det här fallet.

Bönder är en sällsynt hårt drabbad grupp i samhället!
tettan
uhumm, redan innan dessa nya rön, stackarna!!!
Snöflinga
CITAT (aq42 @ 28-12-2007, 11:54) *
1. Jag gillar inte spelet
2. Det ger allt mindre till föreningslivet för allt större insats, dags att satsa på något nytt som kan fånga en bredare publik

Att du inte gillar spelet har redan framkommit ... Däremot är du ute och cyklar angående föreningslivet ... utan Bingolottopengarna skulle många idrottsföreningar få lägga ner och det drabbar då i första hand ungdomsaktiviteterna som är mer än viktiga !

Tror att spelunderlaget minskar när de flyttar programmet, tyvärr unsure.gif
Pirum
Problemet är väl också att en allt mindre del av kakan går till ideella barnidrottsklubbar? Eller har jag helt fattat fel där?

Jag tycker hur som helst att det är fel att ungar ska tvingas (i praktiken) att sälja bingolotter för att finansiera sin verksamhet. Hasardspelsmarknaden har bara 1 given vinnare, och det är spel-säljaren. Han/hon/de är garanterade vinst. De flesta andra förlorar. Bingo-djävulen har väl möjligen bara en överman i detta land, och det är väl trav-satan. Fast poker-helvetet har väl gjort comeback och knappat in.
Aqvakul
CITAT (Pirum @ 30-12-2007, 01:33) *
Problemet är väl också att en allt mindre del av kakan går till ideella barnidrottsklubbar? Eller har jag helt fattat fel där?

Jag tycker hur som helst att det är fel att ungar ska tvingas (i praktiken) att sälja bingolotter för att finansiera sin verksamhet. Hasardspelsmarknaden har bara 1 given vinnare, och det är spel-säljaren. Han/hon/de är garanterade vinst. De flesta andra förlorar. Bingo-djävulen har väl möjligen bara en överman i detta land, och det är väl trav-satan. Fast poker-helvetet har väl gjort comeback och knappat in.

Instämmer till fullo!!
tummenupp.gif
Anki på Öland

Tycker senaste tidens spam mest består av krediterbjudanden på spelsidor - så nog rycker spelen fram och in på hemmaplan för dom som har svårt at stå emot!
Anki
Tobb
CITAT (tettan @ 28-12-2007, 18:53) *

Eller som en kompis på jobbet sa förut (lite skämtsamt antar jag tongue.gif) Jag skiter väll i bönderna, bara jag får min pizza så...
Så började jag räkna upp, brödet, osten, köttet mm.

CITAT (aq42 @ 28-12-2007, 18:57) *

Ironi eller allvar???
Netha

Nu tror jag inte alls att det oftast är "ungar" som tvingas sälja bingolotter ... iaf så är det inte så här i stan.
Här är det vuxna som säljer, de har bokad plats i butiker mm el så har de fasta kunder som bokar antal lotter/vecka.

Tycker ni på allvar att det vore bra om BingoLotto lades ner?
Var tror ni då att föreningarna skulle få sin dryga halva MILJARD/år ifrån?
Den som BingoLotto nu ger dem.

Pirum
CITAT (Tobb @ 30-12-2007, 22:29) *
CITAT (ag42 @ 28-12-2007, 18:57) *

Ironi eller allvar???

Förmodligen både ock. Enormt många jordbruk läggs fortfarande ner. Jordbruk som ens släkt kanske drivit i "eviga tider". Å andra sidan är många bönder ganska välbeställda - men det handlar då inte om de minsta bönderna som förr klarade sig med ett dussin kor och ett par åkerlappar såklart. De minsta bönderna måste ofta sköta både ett vanligt jobb, och sen ha gården vid sidan av. Då går det givetvis inte att ha en stor gård, men, det blir mycket arbete ändå.

Ett av problemen är att bonden får för liten del av kakan, och att stordrift premieras mer än vad som är nödvändigt. När potatisen går upp ett par spänn i affären, pga att skörden slagit fel, så får bönderna kanske 20 öre mer betalt per kg, medan affärena snor åt sig nån krona eller två. Varför ska grossister och butiker tjäna mer än odlarna - grossister och butiker får ju inte mer jobb bara för att skörlden slår fel?

Råvarukostnaden av maten vi äter är för det ofta bara en bråkdel av priset. Vi har råd att ge bönderna i Sverige 50% mer betalt för det mesta - om bara leden därefter effektiviseras. Och vi har råd att ge odlarna i fattigare länder flera hundra procent extra - om bara banditerna som kommer i produktionsleden därefter tillåts sko sig mindre.

Citatfunktionen verkar lite rubbad. Får hoppas det funkade nu.
Aqvakul
Trodde denna tråden handlade om Bingolotto! confused.gif
Pirum
Flytten verkar genomförd, halva publiken är borta, därav 5 av mina 5 bingolottospelande släktingar. Några av dem har TV4+, några kommer aldrig att skaffa det. Alla saknar Leif Loket Olsson. Nåja, det som fick mig att sätta tekoppen i halsen, eller lite av innehållet åtminstone, är följande åsikter som nuvarande programledaren Rickard Olsson uttrycker :

- Nu har de ingenting att skylla på längre. Vi har i snitt 300 000 tittare utan lott varje program. Det är 300 000 för många utan lott. Nu måste de sälja fler lotter, säger Rickard Olsson.
TT Spektra: Du vill sätta press på dem?
- Jag tycker de blivit latare och latare. De har sett "Bingolotto" som att vi ska generera pengar till dem, inte som ett verktyg för att tjäna pengar. När jag går runt på köpcentrum, sitter bara folk där med en lott. De säljer den inte. De bara sitter med den.

Man får hoppas att föreningarna också verkligen reser sig från sofflocket. Om man generaliserar så har de blivit mycket latare när det gäller att sälja lotter.

Vad tycker du själv om flytten?
– Det finns både för och nackdelar. Det jag är mest orolig för är att vi flyttar från TV4 och ligger längre ned på fjärrkontrollen och att föreningarna inte ska göra sitt jobb.

Ja, någon som tror att ovanstående gör att barnen och deras föräldrar blir MER motiverade att stå i timmar och sälja Bingolotter?

Jag blev faktiskt häpen när jag läste TT-Spektras artikel (ses nedan som klipp från Ljusnan) i tidningen Bohusläningen för några dagar sedan, att programledare kan gå ut och säga något sådant blir man ju helt matt av. Hade jag varit 13 år och stått och sålt Bingolotter i decemberregnet så hade jag blivit både ledsen och arg. Nu är jag mest arg tror jag. Och förvånad.

[attachment=11372:Bingopucko1.png]

[attachment=11373:Bingopucko2.png]
Pirum
Jahupp, nu drar jag upp tråden en bit, det verkar inte gå så bra : http://www.gt.se/nyheter/1.1050143/det-narmar-sig-slutet

Synd för föreningarna, fast å andra sidan så är det ju inte TV4s skyldighet att tillhandahålla tablåutrymme. Man får väl se det positiva i det hela, färre ungar känner sig "tvingade" att sälja lotter smile.gif
mamamaggan
Vad tänkte Rickard på , eller med, när han gjorde de uttalandena ? Har hört det förut och reagerade precis som dig. Han borde ju i stället uppmana folk att köpa fler lotter.

Är det inte så att Bingolotto har överlevt sig självt lite ? Precis som när Bingon kom så var det oerhört populärt i början och dalade sedan . Nu behöver nog idrottsföreningarna någon ny draghjälp för att få in pengar.
renate
CITAT (aq42 @ 27-12-2007, 19:27) *
Beror väl snarare på vikande tittarsiffror. På TV4plus så kan det ligga på lördagar. Problemet är väl att det är många äldre som tittar och de ofta "saknar" TV4plus.
För min egen del så kan programmet gärna ligga på kanal 712minus eller motsvarande. Men nu får man ju inte vara så egositisk! whist.gif

Hahaha för min del med!
aanderss
minns ni ponuts? han som sa bingolotto i från göteborg med leif loket olssooooooooooon
Netha
CITAT (aanderss @ 17-02-2008, 16:24) *
minns ni ponuts? han som sa bingolotto i från göteborg med leif loket olssooooooooooon

Visst minns jag lillgrabben. smile.gif
aanderss
han borde vara 20 år nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon