Full version: Penséfrön
Anki V
Eftersom jag är så himla sugen på att få börja pyssla med såbyttor och småplant så har jag köpt både lite ”pellisfrö” och några penséfrön
Jag köpte bl.a. En minipensé som blommar med gröna blommor och heter ’Heart Aqua’
(jag ska ha dom under djävulsbuskarna)

Nu behöver jag hjälp……det står på Rara växter hemsida

Mycket småblommig viol med hjärtformade blommor i en helt ny färg. Blommorna är gröna, ibland med ett inslag av ljust himmelsblått. Kan blomma redan 6 veckor efter sådd.

Kan det verkligen vara sant? Jag vill ju så nu! -cry-.gif
Har ni någonsin sått eller sett penséer med så kort utvecklingstid confused.gif

Föresten….pelargonfröna…..är det blötläggning under tre dagar som gäller före sådd?

/Anki
Lady Hamilton
Ja-a du Anki confused.gif Jag har ingen aning eftersom jag aldrig sått jus den sorten Men jag tror att det KAN ha med temperaturen att göra............alltså att den kan blomma så fort I frågan om Pelargon fröna så anser jag att 3 dygn är lagom tummenupp.gif

Anki V
Tack ladyn……jag kommer nog att så de här ….snart i alla fall (kommer omöjligt att kunna hålla mig). Abstinensen! sweatingbullets.gif

Skulle de börja blomma i mitten av mars så får jag väl ge bort dom som ”njut och kasta bort blomma”

Jag köpte en annan sort också som heter "Frizzle Sizzle Burgundy en vinröd med frillig kant. wub.gif

Föresten så håller jag dig lite ansvarig för att det blev penséer. Om inte du visat så många fina bilder och skrivit så varmt om dessa växter så hade jag förmodligen köpt dom på torget….som vanligt. g.gif

”Pellisarna” ska jag väl i alla fall kunna så i januari. yes.gif

/Anki
kerstin z5-6
Hamilton borde veta ..
Lady Hamilton
-cry-.gif men jag gör inte det.............
kerstin z5-6
angel_not.gif OK ... Då säger jag .. håll dej ...
ewa zon 3
Vad är det för "pellisfröer" du köpt Anki? och är frökapseln kvar, den med en lite "skruvad vinge"?
3 dygns blötläggning tycker jag låter lite länge särskilt om det är "skalade" F1 hybrider som ofta kan gro inom 3-5 dagar.
1-2 dygn i ljummet vatten räcker. Man kan faktiskt skippa blötläggningen helt om det är redan skalade F1 hybridfröer, de brukar gro snällt än då. Så gärna med undervärme och de behöver inget ljus förrän de grott.
Jag sådde vanliga zonaler, F1-hybrider, i mitten av januari och de var kanske lite tidigt för det blev stora fort så slutet av januari, början av februari är bättre. Läste någonstans att man får räkna med 16 veckor från sådd till blommning. Men vet inte själv om det stämmer. Glöm inte att toppa plantorna några gånger för att få ett buskigare växtsätt, men det visste du säkert redan whist.gif

/Ewa

Anki V
Nog tror jag att dom är ”skalade”, jag kan inte se något som ser konstigt eller skruvat ut confused.gif

Ja, det är F-1 pellisar från Rara Växter. Jag köpte några med ”svarta” blad (Black Velvet)……jag kommer just nu inte ihåg exakt vilka av dom det var (smygsurfar på jobbet) + att jag köpte någon mix i förföriskt ”glassiga” färger.

Jaha ja….då får jag vänta med dom också -cry-.gif
Men den där pensén "Frizzle Sizzle Burgundy, den vinröda med frillig kant kan jag väl så i alla fall 000.gif ? Men hallå där….. ohmy.gif jag måste väl vänta med den också. Jag kan ju inte dra igång ett lysrör bara för en enda liten pense´sådd no.gif

/Anki
Margith
Anki jag lovar dig! Du får så pelargonerna nu yes.gif Du behöver inte blötlägga dem alls, eftersom de är skalade. Gör du det ändå så nöj dig med 1 dygn.

Blev du glad nu? kompiskram.gif
Anki V
CITAT (Margith @ 28-12-2007, 12:45) *
Anki jag lovar dig! Du får så pelargonerna nu yes.gif Du behöver inte blötlägga dem alls, eftersom de är skalade. Gör du det ändå så nöj dig med 1 dygn.

Blev du glad nu? kompiskram.gif

Tack Margith! thanks.gif

Vilken kompis du är! wub.gif

kompiskram.gif /Anki

Och föresten.......det kommer ju ändå att vara kaos och något "trångbott" i mitt kök framåt april/maj så några jättepellisar mer eller mindre kommer inte att märkas.
ewa zon 3
CITAT (Anki V @ 28-12-2007, 12:36) *
.....Jaha ja….då får jag vänta med dom också -cry-.gif

Men Anki inte visste jag att abstinensen var så svår och vilken tur att Margith kom och räddade dig giggle.gif
'Black Velvet' kommer du inte bli besviken på, grymt vackra blad när de får stå i full sol.
Har knallrosa och röd som jag försöker övervintra.

/Ewa
Anki V
Jo, nu är det svåra tider för en frömissbrukare/seedoholick. help.gif

Frökatalogerna ligger uppdaterade med de senaste nyheterna förföriskt presenterade. wub.gif

I stort sett varje kväll sugs jag viljelöst mot datorn och klickfingret bara beställer och beställer trots att jag lovat mig själv att det är nog nu……Igår räknade jag ut att jag just nu är uppe i närmare 60 ”måste sorter” fear.gif och då har ännu inte stora fröbytarkarusellen börjat och inga sommarblommor är inräknade.

Fröräkningen är uppe i dryga 1800:- sos.gif

60-70 sorter kanske inte låter som så mycket men med tanke på att jag bara har köket att hålla till i så blir det lätt lite trängsel sweatingbullets.gif

Med lite tur så kommer inte allt från STA att gro. Den turen hade jag i alla fall i fjol. Av 20 sorter så var det 5 som inte behagade visa sig sedan var det också några enstaka från GN som lyckligtvis inte grodde. crazy.gif

/Anki
ingrid fuxwall
CITAT (Anki V @ 28-12-2007, 15:34) *
Med lite tur så kommer inte allt från STA att gro. Den turen hade jag i alla fall i fjol. Av 20 sorter så var det 5 som inte behagade visa sig sedan var det också några enstaka från GN som lyckligtvis inte grodde. crazy.gif

/Anki

Du menar alltså att STA fröerna inte har så bra grodbarhet??

ingrid som aldrig testat
Anki V
CITAT (ingrid fuxwall @ 28-12-2007, 17:30) *
Du menar alltså att STA fröerna inte har så bra grodbarhet??

ingrid som aldrig testat

Nej, nej.....inte alls. Jag hade väl valt lite sorter som man måste "läsa över" också.

De allra flesta frön jag fått från STA har grott som bara sjutton.

/Anki
Mattsson
eehhh, jag sådde mina penséer för en månad sen... det är snart dags att skola om! wub.gif Jag har inga problem med att övertala mig själv att dra igång en lampa bara för en sålåda med penséer! Visst, tanken fanns, men swisch, bort med den! Så, komigen!! crazy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon