Lilla Birka
27-12-2007, 23:27
Det fanns önskemål om recept på gotländsk saffranspannkaka som ju kan vara aktuellt om man har en del risgrynsgröt kvar. Det finns flera olika recept mne jag föredrar de som finns att få från www.gotland.net/mat/recept eller alltomgotland.se/gotland-mat-dryck-recept. Det kanske finns någon medlem här som är från Gotland och som kan bidra med ännu ett recept?
Lilla Birka
29-12-2007, 22:32
Finns inga gotlänningar på odla?
Nybörjar-Linda
29-12-2007, 23:51
Är inte gotlänning i o f s men jag gör alltid saffranspannkaka på julafton. Jag kör med färdigköpt risgrynsgröt på "korv" men det blir jättebra(gör enligt receptet "Enkel saffranspannkaka" på Coops hemsida). Jag grovhackar den skållade mandeln vilket gör att det blir lite mer att tugga på - gott i mitt tycke

Och eftersom jag inte är gotlänning har jag alltid björnbärssylt till
Kakaduan
31-01-2008, 10:10
Jag gör också pankis ibland (pappa var gotlänning). Själv tycker jag att det godaste till den är körsbärssylt och vispgrädde! En speciell kombination som jag tycker är jättebra.
Kakaduan
mamamaggan
01-02-2008, 22:28
Var in och kollade receptet på allt om Gotland. Såvitt jag kunde se så verkar saffranspannkaka vara detsamma som det min mormor , som bodde i Göteborg , kallde för risgrynspudding.
Spelar ingen roll vad det kallas , gott är det!
ingrid fuxwall
01-02-2008, 22:55
Gör något liknande varje jul - i år serverades den med björnbärssylt och smakade hur gott som helst
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.