är det någon som kan tipsa om hur man skulle kunna få insynskydd på skogstomt som mest består av höga tallar. Skogstomten ligger ute i stockholmsskärgård och jorden är obefintlig då det mest är klippor. Till detta är det lite smådåligt med vatten. All jord som skall användas måste tas ut säck för säck och våra ryggar klarar inte så mycket mer, (satsade på en köksträdgård får ett par år sedan som fick ytterligare jord i år).
De växter jag vill ha skall passa in i miljön, idag finns mest tall som sagt, lite gran, lite en, lite björk, lite asp (som jag försöker hålla till det minimala), en och annan rönn och ek. I år har en oxel rotat sig på vår tomt och även en lönn, ingen av dessa träd har jag tidigare sett på ön och de är inte planterade av oss men då vi tagit ner bra många tallar så har det så klart blivit ljusare och kanske lättare för andra växter att rota sig. Jag vill kunna hålla växterna på ca 2-4m höjd som max och jag vill ha dem mer sporadiskt planterade snarare än i form av häckar. Vad händer med tall och gran om man toppklipper dem? Fortsätter de att växa på höjden?
Jag har satt en snöbollsbuske, en fläder och en syrén för två somrar sedan, dessa ser ut att må hyfsat bra (dvs är gröna) men de växer inte direkt så de är fortfarande inget insynskydd trots att detta är tredje sommaren för dem. Plantorna är krukodlade och var i storleksordningen 40-60 cm när de planterades och är fortfarande samma storlek. Skall jag beskära dessa? Om så, när?
En växt jag sett som jag fastnat lite för är bollpil (tror att den hette så). Kräver den mycket vatten? Mycket sol? Växer den fort? Hur stor blir den? Kan man hålla den på 2-4m höjd? Passar den på en skogstomt?
Många frågor men jag är novis på detta och blir mycket glad för alla tips och råd jag kan få!
Ha det så trevligt i sommarvärmen