yogi
Hejsan!

Jag var idag på Bauhaus i Norrköping och köpte ett par orkidér.
Men det stod bara Orchidee Mix på krukan, vad är det för orkidé?
Den doftar om det nu kan hjälpa med att identifiera den.

orkide.JPG

orkide2.JPG

Jag såg när jag kom hem att den ena har några konstiga utväxter på bladen.
Vad är det?

bladen.JPG

Det verkar bara vara på bladen på en av bulberna.

MVH Fredrik J
Blomstertanten
Kan det vara en Odontocidium - Oncidium hybrid g.gif
Bara en vild gissning

Hans i Värmland
Utväxterna är inte naturliga tror jag, den är angripen av något djur-insekt
pejori
CITAT (Hans i Värmland @ 28-12-2007, 10:42) *
Utväxterna är inte naturliga tror jag, den är angripen av något djur-insekt

håller med där tummenupp.gif
issolera plantan tills du ser/vet vad det är
Bassam
Hej
Jag tycker att du kan titta noga på växter före att köper dem, så du kan nu gå till butiken och tillbaka dem, annars du kan ställa de borta från dina växter och börja bota de.
Glad jul
H: Bassam
Blomstertanten
Kanske vore en bra idé att ta bort just den delen där "utväxterna" sitter. Ser ut som om det är ägg av något slag , så då är det nog dumt att vänta tills du ser vad det är. Jag hade nog valt att ta bort den bulben.
Ophelia
Jag kallar min för fjärilsorkidé och den liknar din (min doftar lite vaniljaktigt). Den tillhör släktet Oncidium.

Har sett sådana utväxter på ett flertal orkidéer men de tycks inte medföra att växten tar skada. Jag har ingen aning om vad det är.

Bassam
Hej
Jag tycker att du inte behöver väntar på mig, men jag menar att du ska göra någon före att sjukdom sprida sig på dina växter. I alla fall jag får ingenting från dig om du väntar på mig tack i alla fall.
God jul
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon